CDs como lentes difrativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441 |
Resumo: | Didactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness. |
id |
UFLA_52ed32c113c2aae4a2d75191e89b4540 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/37441 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
CDs como lentes difrativasCDs as diffractive lensesDifração da luzEnsino de ópticaÓptica físicaCD como rede de difraçãoFenda circularLight diffractionTeaching of opticsOptical physicsCD as a diffraction gratingCircular slitDidactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness.Atividades didáticas que envolvem o uso de CDs como redes de difração não são novidade. A confecção de espectroscópios simples e a projeção de espectros para grandes audiências são algumas das sugestões de uso. Neste trabalho, é sugerido o uso de um retroprojetor como fonte de luz, munido de uma fenda circular. As vantagens desta montagem vão da interpretação bastante simples da figura de difração obtida ao estudo dos CDs como "lentes difrativas". Uma variante da montagem aqui sugerida permite a medida acurada da distância entre trilhas adjacentes de um CD gravável. Os dividendos didáticos que podem ser auferidos a partir da exploração de objetos do quotidiano (neste caso, o CD) vão da aprendizagem ativa a "resolução" destes objetos como geradores de reflexão, indagação e conscientização.Sociedade Brasileira de Física2019-10-31T13:41:13Z2019-10-31T13:41:13Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441Revista Brasileira de Ensino de Físicareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCatelli, FranciscoLibardi, Helenapor2019-10-31T13:43:27Zoai:localhost:1/37441Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-10-31T13:43:27Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CDs como lentes difrativas CDs as diffractive lenses |
title |
CDs como lentes difrativas |
spellingShingle |
CDs como lentes difrativas Catelli, Francisco Difração da luz Ensino de óptica Óptica física CD como rede de difração Fenda circular Light diffraction Teaching of optics Optical physics CD as a diffraction grating Circular slit |
title_short |
CDs como lentes difrativas |
title_full |
CDs como lentes difrativas |
title_fullStr |
CDs como lentes difrativas |
title_full_unstemmed |
CDs como lentes difrativas |
title_sort |
CDs como lentes difrativas |
author |
Catelli, Francisco |
author_facet |
Catelli, Francisco Libardi, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Libardi, Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Catelli, Francisco Libardi, Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Difração da luz Ensino de óptica Óptica física CD como rede de difração Fenda circular Light diffraction Teaching of optics Optical physics CD as a diffraction grating Circular slit |
topic |
Difração da luz Ensino de óptica Óptica física CD como rede de difração Fenda circular Light diffraction Teaching of optics Optical physics CD as a diffraction grating Circular slit |
description |
Didactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2019-10-31T13:41:13Z 2019-10-31T13:41:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441 |
identifier_str_mv |
CATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007 |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1823242050072477696 |