CDs como lentes difrativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catelli, Francisco
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Libardi, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441
Resumo: Didactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness.
id UFLA_52ed32c113c2aae4a2d75191e89b4540
oai_identifier_str oai:localhost:1/37441
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling CDs como lentes difrativasCDs as diffractive lensesDifração da luzEnsino de ópticaÓptica físicaCD como rede de difraçãoFenda circularLight diffractionTeaching of opticsOptical physicsCD as a diffraction gratingCircular slitDidactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness.Atividades didáticas que envolvem o uso de CDs como redes de difração não são novidade. A confecção de espectroscópios simples e a projeção de espectros para grandes audiências são algumas das sugestões de uso. Neste trabalho, é sugerido o uso de um retroprojetor como fonte de luz, munido de uma fenda circular. As vantagens desta montagem vão da interpretação bastante simples da figura de difração obtida ao estudo dos CDs como "lentes difrativas". Uma variante da montagem aqui sugerida permite a medida acurada da distância entre trilhas adjacentes de um CD gravável. Os dividendos didáticos que podem ser auferidos a partir da exploração de objetos do quotidiano (neste caso, o CD) vão da aprendizagem ativa a "resolução" destes objetos como geradores de reflexão, indagação e conscientização.Sociedade Brasileira de Física2019-10-31T13:41:13Z2019-10-31T13:41:13Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441Revista Brasileira de Ensino de Físicareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCatelli, FranciscoLibardi, Helenapor2019-10-31T13:43:27Zoai:localhost:1/37441Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-10-31T13:43:27Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv CDs como lentes difrativas
CDs as diffractive lenses
title CDs como lentes difrativas
spellingShingle CDs como lentes difrativas
Catelli, Francisco
Difração da luz
Ensino de óptica
Óptica física
CD como rede de difração
Fenda circular
Light diffraction
Teaching of optics
Optical physics
CD as a diffraction grating
Circular slit
title_short CDs como lentes difrativas
title_full CDs como lentes difrativas
title_fullStr CDs como lentes difrativas
title_full_unstemmed CDs como lentes difrativas
title_sort CDs como lentes difrativas
author Catelli, Francisco
author_facet Catelli, Francisco
Libardi, Helena
author_role author
author2 Libardi, Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Catelli, Francisco
Libardi, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Difração da luz
Ensino de óptica
Óptica física
CD como rede de difração
Fenda circular
Light diffraction
Teaching of optics
Optical physics
CD as a diffraction grating
Circular slit
topic Difração da luz
Ensino de óptica
Óptica física
CD como rede de difração
Fenda circular
Light diffraction
Teaching of optics
Optical physics
CD as a diffraction grating
Circular slit
description Didactic activities involving the use of CDs as diffraction grattings are not new. The preparation of simple portable spectroscopes and the projection of spectra for large audiences are some of the suggestions for use. A overhead projector as light source, along with a circular slit, is also suggested. The advantages of this assembly are the very simple interpretation of the diffraction figure obtained. A small change in the assembly suggested here allows for accurate measure of the distance between adjacent tracks of a recordable CD. The didactic dividends can be earned from the exploitation of objects of everyday life (in this case, the CD) goes from active learning to the "resolution" of the everyday objects as generators of reflection, inquiry and awareness.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2019-10-31T13:41:13Z
2019-10-31T13:41:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441
identifier_str_mv CATELLI, F.; LIBARDI, H. CDs como lentes difrativas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 1-6, abr./jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172010000200007
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549991719632896