Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Alessandro Silva
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Matheus Alberto Rodrigues, Vilas Boas, Luiz Henrique de Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37934
Resumo: The concept of value in studies of consumption proposes that customers seek satisfaction of their personal values which are the real determinants of consumer behavior. The objective of this paper is to identify the values of lato sensu graduate students of distance. We used the theoreticalmethodological approach of Means-End Chains theory and Laddering method of scheduling. Analysis of results indicate that students are interested in creating the conditions for the establishment of a family or to ensure decent conditions of survival, predominately how to ensure good schools for children, access to quality healthcare, home ownership and having a financial surplus for leisure activities. Figures on an individual level identified students that have the value "recognition" are motivated by personal success through demonstrating competence and social recognition. The value "enjoy life" awakens in people the desire to promote the gratification and personal pleasure andboth are related to social recognition, enjoyment, pleasure and selfrealization, where the preferences are their own personal interests to the detriment of the collective.
id UFLA_540608fea08b5eeef54c664a1578db19
oai_identifier_str oai:localhost:1/37934
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End ChainIdentifying values of students in courses postgraduate distance: a theoretical and methodological approach of Means-End ChainsMeans-end chainsLadderingEducação a distânciaEstudantes - ValoresStudents - ValuesDistance educationThe concept of value in studies of consumption proposes that customers seek satisfaction of their personal values which are the real determinants of consumer behavior. The objective of this paper is to identify the values of lato sensu graduate students of distance. We used the theoreticalmethodological approach of Means-End Chains theory and Laddering method of scheduling. Analysis of results indicate that students are interested in creating the conditions for the establishment of a family or to ensure decent conditions of survival, predominately how to ensure good schools for children, access to quality healthcare, home ownership and having a financial surplus for leisure activities. Figures on an individual level identified students that have the value "recognition" are motivated by personal success through demonstrating competence and social recognition. The value "enjoy life" awakens in people the desire to promote the gratification and personal pleasure andboth are related to social recognition, enjoyment, pleasure and selfrealization, where the preferences are their own personal interests to the detriment of the collective.A proposta central do conceito de valor em estudos de consumo é de que os clientes buscam a satisfação dos seus valores pessoais, que são os verdadeiros determinantes do comportamento de consumo. Nessa perspectiva, o objetivo do trabalho é identificar os valores de estudantes de cursos de pós-graduação lato sensu a distância. Para tanto, utilizou-se a abordagem teórico-metodológica da Means-End Chains e o método de escalonamento Laddering. As análises dos resultados indicam que os estudantes estão interessados em criar as condições para o estabelecimento de uma família ou de assegurar condições dignas de sobrevivência, como garantir bons estudos para os filhos, acesso a saúde de qualidade, possuir casa própria e ter um excedente financeiro para atividades de lazer. Não obstante, valores de cunho individual também foram identificados, estudantes que possuem o valor “reconhecimento” possuem motivações por sucesso pessoal através da demonstração de competência e reconhecimento social. O valor “aproveitar a vida” desperta nos indivíduos o desejo de promover a gratificação e o prazer pessoal. Ambos estão relacionados com reconhecimento social, diversão, prazer e auto-realização, onde as preferências são os próprios interesses pessoais em detrimento do coletivo.Universidade Nove de Julho2019-11-29T17:47:53Z2019-11-29T17:47:53Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, A. S.; SILVA, M. A. R.; VILAS BOAS, L. H. de B. Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain. REMark - Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 97-122, jan./abr. 2011.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37934REMark - Revista Brasileira de Marketingreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alessandro SilvaSilva, Matheus Alberto RodriguesVilas Boas, Luiz Henrique de Barrospor2019-11-29T17:51:54Zoai:localhost:1/37934Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-11-29T17:51:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
Identifying values of students in courses postgraduate distance: a theoretical and methodological approach of Means-End Chains
title Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
spellingShingle Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
Oliveira, Alessandro Silva
Means-end chains
Laddering
Educação a distância
Estudantes - Valores
Students - Values
Distance education
title_short Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
title_full Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
title_fullStr Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
title_full_unstemmed Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
title_sort Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain
author Oliveira, Alessandro Silva
author_facet Oliveira, Alessandro Silva
Silva, Matheus Alberto Rodrigues
Vilas Boas, Luiz Henrique de Barros
author_role author
author2 Silva, Matheus Alberto Rodrigues
Vilas Boas, Luiz Henrique de Barros
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Alessandro Silva
Silva, Matheus Alberto Rodrigues
Vilas Boas, Luiz Henrique de Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Means-end chains
Laddering
Educação a distância
Estudantes - Valores
Students - Values
Distance education
topic Means-end chains
Laddering
Educação a distância
Estudantes - Valores
Students - Values
Distance education
description The concept of value in studies of consumption proposes that customers seek satisfaction of their personal values which are the real determinants of consumer behavior. The objective of this paper is to identify the values of lato sensu graduate students of distance. We used the theoreticalmethodological approach of Means-End Chains theory and Laddering method of scheduling. Analysis of results indicate that students are interested in creating the conditions for the establishment of a family or to ensure decent conditions of survival, predominately how to ensure good schools for children, access to quality healthcare, home ownership and having a financial surplus for leisure activities. Figures on an individual level identified students that have the value "recognition" are motivated by personal success through demonstrating competence and social recognition. The value "enjoy life" awakens in people the desire to promote the gratification and personal pleasure andboth are related to social recognition, enjoyment, pleasure and selfrealization, where the preferences are their own personal interests to the detriment of the collective.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2019-11-29T17:47:53Z
2019-11-29T17:47:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, A. S.; SILVA, M. A. R.; VILAS BOAS, L. H. de B. Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain. REMark - Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 97-122, jan./abr. 2011.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37934
identifier_str_mv OLIVEIRA, A. S.; SILVA, M. A. R.; VILAS BOAS, L. H. de B. Identificando valores de estudantes de cursos de pós-graduação Lato Sensu a distância: uma abordagem teórico-metodológica da Means-End Chain. REMark - Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 97-122, jan./abr. 2011.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.source.none.fl_str_mv REMark - Revista Brasileira de Marketing
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438968418729984