Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarenga, Carolina Faria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vianna, Cláudia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/78271
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50656
Resumo: This article aims to undertake an historical review of the process of the consolidation of the debate between evaluation, quality and gender in public policies on Early Childhood Education, before then presenting some aspects of the São Paulo City Early Childhood Education Quality Indicators, a participative institutional self-evaluation tool that includes gender as part of the dimensions of quality. Quality is understood as being negotiated and a concept in dispute (BONDIOLI, 2004; MOSS, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003). We consider it essential to highlight, among the research findings, the configuration of this quality assessment policy devised by women-teachers who shared theoretical concepts of childhoods and Early Childhood Education agreed on in national and international documents in this area from a gender perspective (SCOTT, 1988). In a dimension that emerges with the demand for racial issues, the gender dimension enters the intersection. The group of women-teachers responsible for building this specific dimension, referred to as “guardians of the issue”, used the document as an instrument of struggle and, as a political option, put gender and ethnic-racial differences and inequalities on the agenda in Early Childhood Education in São Paulo. In this sense, their reflections pose some important challenges for the necessary intersection between evaluation, gender and quality in Early Childhood Education.
id UFLA_55702dc1eeab7d5c703989e0fa0326db
oai_identifier_str oai:localhost:1/50656
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputaEvaluation, gender and quality in Early Childhood Education: concepts in disputeEducação Infantil - QualidadeGêneroAvaliaçãoPolíticas públicasEarly Childhood EducationGenderEvaluationPublic policiesThis article aims to undertake an historical review of the process of the consolidation of the debate between evaluation, quality and gender in public policies on Early Childhood Education, before then presenting some aspects of the São Paulo City Early Childhood Education Quality Indicators, a participative institutional self-evaluation tool that includes gender as part of the dimensions of quality. Quality is understood as being negotiated and a concept in dispute (BONDIOLI, 2004; MOSS, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003). We consider it essential to highlight, among the research findings, the configuration of this quality assessment policy devised by women-teachers who shared theoretical concepts of childhoods and Early Childhood Education agreed on in national and international documents in this area from a gender perspective (SCOTT, 1988). In a dimension that emerges with the demand for racial issues, the gender dimension enters the intersection. The group of women-teachers responsible for building this specific dimension, referred to as “guardians of the issue”, used the document as an instrument of struggle and, as a political option, put gender and ethnic-racial differences and inequalities on the agenda in Early Childhood Education in São Paulo. In this sense, their reflections pose some important challenges for the necessary intersection between evaluation, gender and quality in Early Childhood Education.Este artigo tem por objetivo fazer um recuo histórico sobre o processo de consolidação do debate entre avaliação, qualidade e gênero nas políticas públicas de Educação Infantil para, então, apresentar alguns aspectos dos Indicadores de Qualidade da Educação Infantil Paulistana, um instrumento de autoavaliação institucional participativa (AIP) que insere gênero como parte das dimensões de qualidade. Qualidade é entendida como negociada e um conceito em disputa (BONDIOLI, 2004; MOSS, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003). Consideramos imprescindível destacar, entre os achados da pesquisa, a configuração dessa política de avaliação de qualidade elaborada por mulheres-professoras que compartilhavam de concepções teóricas de infâncias e Educação Infantil consensuadas nos documentos nacionais e internacionais da área a partir da perspectiva de gênero (SCOTT, 1988). Em uma dimensão que nasce com a demanda por questões raciais, a dimensão de gênero entra na intersecção. O grupo de mulheres-professoras responsável pela construção desta dimensão específica, nomeadas “guardiãs da questão”, utilizou-se do documento como um instrumento de luta e, como opção política, pautou as diferenças e as desigualdades de gênero e étnico-raciais na Educação Infantil de São Paulo. Nesse sentido, suas reflexões nos colocam alguns importantes desafios para a intersecção necessária entre avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil.Universidade Federal do Paraná2022-07-20T17:41:31Z2022-07-20T17:41:31Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleALVARENGA, C. F.; VIANNA, C. P. Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, 2021.https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/78271http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50656Educar em Revistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAlvarenga, Carolina FariaVianna, Cláudia Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-08T13:08:43Zoai:localhost:1/50656Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:43Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
Evaluation, gender and quality in Early Childhood Education: concepts in dispute
title Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
spellingShingle Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
Alvarenga, Carolina Faria
Educação Infantil - Qualidade
Gênero
Avaliação
Políticas públicas
Early Childhood Education
Gender
Evaluation
Public policies
title_short Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
title_full Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
title_fullStr Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
title_full_unstemmed Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
title_sort Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa
author Alvarenga, Carolina Faria
author_facet Alvarenga, Carolina Faria
Vianna, Cláudia Pereira
author_role author
author2 Vianna, Cláudia Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarenga, Carolina Faria
Vianna, Cláudia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil - Qualidade
Gênero
Avaliação
Políticas públicas
Early Childhood Education
Gender
Evaluation
Public policies
topic Educação Infantil - Qualidade
Gênero
Avaliação
Políticas públicas
Early Childhood Education
Gender
Evaluation
Public policies
description This article aims to undertake an historical review of the process of the consolidation of the debate between evaluation, quality and gender in public policies on Early Childhood Education, before then presenting some aspects of the São Paulo City Early Childhood Education Quality Indicators, a participative institutional self-evaluation tool that includes gender as part of the dimensions of quality. Quality is understood as being negotiated and a concept in dispute (BONDIOLI, 2004; MOSS, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003). We consider it essential to highlight, among the research findings, the configuration of this quality assessment policy devised by women-teachers who shared theoretical concepts of childhoods and Early Childhood Education agreed on in national and international documents in this area from a gender perspective (SCOTT, 1988). In a dimension that emerges with the demand for racial issues, the gender dimension enters the intersection. The group of women-teachers responsible for building this specific dimension, referred to as “guardians of the issue”, used the document as an instrument of struggle and, as a political option, put gender and ethnic-racial differences and inequalities on the agenda in Early Childhood Education in São Paulo. In this sense, their reflections pose some important challenges for the necessary intersection between evaluation, gender and quality in Early Childhood Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-07-20T17:41:31Z
2022-07-20T17:41:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVARENGA, C. F.; VIANNA, C. P. Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, 2021.
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/78271
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50656
identifier_str_mv ALVARENGA, C. F.; VIANNA, C. P. Avaliação, gênero e qualidade na Educação Infantil: conceitos em disputa. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, 2021.
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/78271
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439325342466048