Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374 |
Resumo: | The main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks. |
id |
UFLA_57270f22f0b9898f2b65505785696f3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/54374 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SCDynamics of research groups: a study of GHEMAT-SCCampo científicoGrupo de pesquisaHistória da educação matemáticaHumanidades digitaisScientific fieldResearch groupHistory of MathematicsEducationDigital humanitiesThe main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks.Nesta comunicação temos como objetivo apresentar a dinâmica dos grupos de pesquisas, em particular, o Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - Santa Catarina (GHEMAT-SC) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Temos como referencial teórico a perspectiva sociológica de Pierre Bourdieu (1930 - 2002) e a ativação das ferramentas conceituais de campo e capital científico. Utilizamos para as análises as informações junto às bases de dados: Currículo Lattes e o Diretório dos grupos de pesquisas do CNPq, assim como, dois softwares que auxiliam na visualização dos dados, a saber: Gephi e o IRaMuTeQ. Ao observar a estrutura e a distribuição dos agentes do GHEMAT-SC, podemos notar a dinâmica das relações no grupo, uma busca pelo reconhecimento e um aumento do capital científico e simbólico. Assim, o grupo está em crescimento ao longo dos anos, ampliando a troca científica entre os agentes, trabalhando de modo coletivo. Outro fator, é o alinhamento com a perspectiva teórica-metodológica das pesquisas a partir da História Cultural e da Cultura Escolar, possuindo como locus o estado de Santa Catarina, o ensino primário e o ensino de aritmética em diferentes recortes temporais e fontes de análises, desde documentos normativos, livros didáticos, revistas e manuais pedagógicos e cadernos escolares.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP)2022-08-29T16:50:07Z2022-08-29T16:50:07Z2022-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SPreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, YohanaCosta, DavidNakamura, Luizpor2023-05-19T18:50:00Zoai:localhost:1/54374Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-19T18:50Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC Dynamics of research groups: a study of GHEMAT-SC |
title |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
spellingShingle |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC Hoffmann, Yohana Campo científico Grupo de pesquisa História da educação matemática Humanidades digitais Scientific field Research group History of Mathematics Education Digital humanities |
title_short |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
title_full |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
title_fullStr |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
title_full_unstemmed |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
title_sort |
Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC |
author |
Hoffmann, Yohana |
author_facet |
Hoffmann, Yohana Costa, David Nakamura, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Costa, David Nakamura, Luiz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hoffmann, Yohana Costa, David Nakamura, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Campo científico Grupo de pesquisa História da educação matemática Humanidades digitais Scientific field Research group History of Mathematics Education Digital humanities |
topic |
Campo científico Grupo de pesquisa História da educação matemática Humanidades digitais Scientific field Research group History of Mathematics Education Digital humanities |
description |
The main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-29T16:50:07Z 2022-08-29T16:50:07Z 2022-06-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
HOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374 |
identifier_str_mv |
HOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550087722008576 |