Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoffmann, Yohana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, David, Nakamura, Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374
Resumo: The main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks.
id UFLA_57270f22f0b9898f2b65505785696f3f
oai_identifier_str oai:localhost:1/54374
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SCDynamics of research groups: a study of GHEMAT-SCCampo científicoGrupo de pesquisaHistória da educação matemáticaHumanidades digitaisScientific fieldResearch groupHistory of MathematicsEducationDigital humanitiesThe main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks.Nesta comunicação temos como objetivo apresentar a dinâmica dos grupos de pesquisas, em particular, o Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - Santa Catarina (GHEMAT-SC) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Temos como referencial teórico a perspectiva sociológica de Pierre Bourdieu (1930 - 2002) e a ativação das ferramentas conceituais de campo e capital científico. Utilizamos para as análises as informações junto às bases de dados: Currículo Lattes e o Diretório dos grupos de pesquisas do CNPq, assim como, dois softwares que auxiliam na visualização dos dados, a saber: Gephi e o IRaMuTeQ. Ao observar a estrutura e a distribuição dos agentes do GHEMAT-SC, podemos notar a dinâmica das relações no grupo, uma busca pelo reconhecimento e um aumento do capital científico e simbólico. Assim, o grupo está em crescimento ao longo dos anos, ampliando a troca científica entre os agentes, trabalhando de modo coletivo. Outro fator, é o alinhamento com a perspectiva teórica-metodológica das pesquisas a partir da História Cultural e da Cultura Escolar, possuindo como locus o estado de Santa Catarina, o ensino primário e o ensino de aritmética em diferentes recortes temporais e fontes de análises, desde documentos normativos, livros didáticos, revistas e manuais pedagógicos e cadernos escolares.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP)2022-08-29T16:50:07Z2022-08-29T16:50:07Z2022-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SPreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, YohanaCosta, DavidNakamura, Luizpor2023-05-19T18:50:00Zoai:localhost:1/54374Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-19T18:50Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
Dynamics of research groups: a study of GHEMAT-SC
title Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
spellingShingle Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
Hoffmann, Yohana
Campo científico
Grupo de pesquisa
História da educação matemática
Humanidades digitais
Scientific field
Research group
History of Mathematics
Education
Digital humanities
title_short Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
title_full Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
title_fullStr Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
title_full_unstemmed Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
title_sort Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC
author Hoffmann, Yohana
author_facet Hoffmann, Yohana
Costa, David
Nakamura, Luiz
author_role author
author2 Costa, David
Nakamura, Luiz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hoffmann, Yohana
Costa, David
Nakamura, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Campo científico
Grupo de pesquisa
História da educação matemática
Humanidades digitais
Scientific field
Research group
History of Mathematics
Education
Digital humanities
topic Campo científico
Grupo de pesquisa
História da educação matemática
Humanidades digitais
Scientific field
Research group
History of Mathematics
Education
Digital humanities
description The main aim of this paper is to present the dynamics of research groups, in particular, of the Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática – Santa Catarina (GHEMAT-SC) coordinated at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our theoretical background is based on the sociological perspective of Pierre Bourdieu (1930-2002) and the activation of conceptual field tools and scientific capital. All analyses are performed based on available information in the Currículo Lattes and the Research Group Directory from CNPq, and Gephi and IRaMuTeQ software were used in order to provide the visualisation of the data. Observing both structure and distribution of the agents of GHEMAT-SC, we may note the relationship dynamics in the group, a search for recognition and an increase in scientific and symbolic capital. Hence, the research group is growing over the years, expanding the scientific exchange among agents, working collectively. Another aspect is the alignment with the theoretical-methodological perspective of all research from Cultural History and School Culture, with Santa Catarina State as the locus, primary school and teaching of arithmetic in different time frames and sources of analyses, from normative documents, textbooks, magazines and pedagogical manuals and school notebooks.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-29T16:50:07Z
2022-08-29T16:50:07Z
2022-06-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374
identifier_str_mv HOFFMANN, Y.; COSTA, D.; NAKAMURA, L. Dinâmica dos grupos de pesquisa: um estudo do GHEMAT-SC. ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 4, p. 1-15, 2022. DOI: 10.55928/ACERVO.2675-2646.2022.4.70.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/54374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - SP (GHEMAT-SP)
dc.source.none.fl_str_mv ACERVO: Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550087722008576