O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Viviane Gonçalves
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28147
Resumo: This dissertation is the result of a bibliographical research. In this work the objective is to establish a relation between Foucault's concept of self‟s care, body and education. This study proposal comes up from a concern about the way adolescents (boys/girls) have dealt with their own bodies and how this emerges in the school context. From a deepening in the foucaultian referential, other complementary readings and a reflection on practice, it is seeking to answer: What are the contributions that Foucault's concept of self‟s care can provide for school education in order to promote the body care? It is believed that the perspective of the self‟s care provides subsidies for an education that does not corroborate with the violence against teenage bodies. It is observed that the self‟s care emerges as a potent and unique perspective to rethink about education and dilemmas of human formation. Based on the proposition about self‟s care and care of others and considering freedom as a premise, educators (he/she) can guide their practice to promote a self-culture at the school space. It is hoped that this work will contribute to a debate about the body, especially at the school context and to (re)think about the formation and practice of educators (he/she), contributing to the transformation of make educational and the strengthening of the adolescents (boys/girls) on imposed subjection and violence incited against the bodies.
id UFLA_5b00af98d45f2d46ef3b94e050024484
oai_identifier_str oai:localhost:1/28147
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentesSelf’s care and the body: Foucault's contributions to school education of adolescentsCorpo humano na educaçãoCorpo humano – Aspectos sociaisCuidado de siFoucault, Michel, 1926-1984 – SociologiaHuman body in educationHuman body – Social aspectsSelf’s careFoucault, Michel, 1926-1984 – SociologySociologia da EducaçãoThis dissertation is the result of a bibliographical research. In this work the objective is to establish a relation between Foucault's concept of self‟s care, body and education. This study proposal comes up from a concern about the way adolescents (boys/girls) have dealt with their own bodies and how this emerges in the school context. From a deepening in the foucaultian referential, other complementary readings and a reflection on practice, it is seeking to answer: What are the contributions that Foucault's concept of self‟s care can provide for school education in order to promote the body care? It is believed that the perspective of the self‟s care provides subsidies for an education that does not corroborate with the violence against teenage bodies. It is observed that the self‟s care emerges as a potent and unique perspective to rethink about education and dilemmas of human formation. Based on the proposition about self‟s care and care of others and considering freedom as a premise, educators (he/she) can guide their practice to promote a self-culture at the school space. It is hoped that this work will contribute to a debate about the body, especially at the school context and to (re)think about the formation and practice of educators (he/she), contributing to the transformation of make educational and the strengthening of the adolescents (boys/girls) on imposed subjection and violence incited against the bodies.Esta dissertação é o resultado de uma pesquisa de cunho bibliográfico, que objetiva estabelecer uma relação entre o conceito foucaultiano do cuidado de si, o corpo e a educação. Esta proposta de estudo surge de uma inquietação em relação à forma como os/as adolescentes têm lidado com os próprios corpos e como isso emerge no contexto escolar. A partir de um mergulho no referencial foucaultiano, de outras leituras complementares e de uma reflexão sobre a prática, busca-se responder: quais são as contribuições que o conceito foucaultiano do cuidado de si pode propiciar à educação escolar de modo a promover o cuidado com o corpo? Acredita-se que a perspectiva do cuidado de si forneça subsídios para uma educação que não corrobore com violências contra os corpos adolescentes. Observa-se que o cuidado de si emerge como uma perspectiva potente e singular para repensar a educação e os dilemas da formação humana. Amparando-se na proposição do cuidado de si e do outro e considerando a liberdade como premissa, educadores e educadoras podem orientar sua prática de modo a promover uma cultura de si no espaço escolar. Espera-se que este trabalho contribua para suscitar um debate sobre corpo, sobretudo no contexto escolar e para o (re)pensar sobre a formação e a prática de educadores e educadoras, contribuindo para a transformação do fazer educacional e para o fortalecimentos dos/as adolescentes diante das sujeições impostas e das violências incitadas contra os corpos.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoBarbosa, VanderleiBarbosa, VanderleiFerreira, Helena MariaBarreto, Michelle AlineSilva, Viviane Gonçalves2017-11-22T12:00:09Z2017-11-22T12:00:09Z2017-11-222017-09-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, V. G. O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes. 2017. 86 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28147porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:10:04Zoai:localhost:1/28147Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:10:04Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
Self’s care and the body: Foucault's contributions to school education of adolescents
title O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
spellingShingle O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
Silva, Viviane Gonçalves
Corpo humano na educação
Corpo humano – Aspectos sociais
Cuidado de si
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociologia
Human body in education
Human body – Social aspects
Self’s care
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociology
Sociologia da Educação
title_short O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
title_full O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
title_fullStr O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
title_full_unstemmed O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
title_sort O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes
author Silva, Viviane Gonçalves
author_facet Silva, Viviane Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Vanderlei
Barbosa, Vanderlei
Ferreira, Helena Maria
Barreto, Michelle Aline
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Viviane Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo humano na educação
Corpo humano – Aspectos sociais
Cuidado de si
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociologia
Human body in education
Human body – Social aspects
Self’s care
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociology
Sociologia da Educação
topic Corpo humano na educação
Corpo humano – Aspectos sociais
Cuidado de si
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociologia
Human body in education
Human body – Social aspects
Self’s care
Foucault, Michel, 1926-1984 – Sociology
Sociologia da Educação
description This dissertation is the result of a bibliographical research. In this work the objective is to establish a relation between Foucault's concept of self‟s care, body and education. This study proposal comes up from a concern about the way adolescents (boys/girls) have dealt with their own bodies and how this emerges in the school context. From a deepening in the foucaultian referential, other complementary readings and a reflection on practice, it is seeking to answer: What are the contributions that Foucault's concept of self‟s care can provide for school education in order to promote the body care? It is believed that the perspective of the self‟s care provides subsidies for an education that does not corroborate with the violence against teenage bodies. It is observed that the self‟s care emerges as a potent and unique perspective to rethink about education and dilemmas of human formation. Based on the proposition about self‟s care and care of others and considering freedom as a premise, educators (he/she) can guide their practice to promote a self-culture at the school space. It is hoped that this work will contribute to a debate about the body, especially at the school context and to (re)think about the formation and practice of educators (he/she), contributing to the transformation of make educational and the strengthening of the adolescents (boys/girls) on imposed subjection and violence incited against the bodies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-22T12:00:09Z
2017-11-22T12:00:09Z
2017-11-22
2017-09-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, V. G. O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes. 2017. 86 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28147
identifier_str_mv SILVA, V. G. O cuidado de si e o corpo: contribuições foucaultianas para a educação escolar de adolescentes. 2017. 86 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/28147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835175218839552