A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Richard Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Passos, Heitor Vieira, Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46374
Resumo: This work seeks to analyze a pedagogical practice on teaching the concept of soil that happened during a summer course at the Federal University of Lavras. In order to understand how it was conceived by a group of university students, an assessment was made so that those involved expressed the positive points and the points to be improved in the class in question. To analyze the speeches of those involved, we used a method of categorizing speeches, where they were grouped into three categories. The first concerns the dynamics of the class that provided the participation of those involved. The second category refers to the domain of content and preparation that teachers demonstrated to have during development, being a fundamental aspect of the teacher's knowledge. The third is constituted by the speeches related to poetry used as a problematizing resource, proving to be an interesting way of combining the sensitivity of art to the scientific view of the world in order to form more complete citizens as well as human beings. We conclude that the pedagogical proposal was positively conceived by those involved and that being dynamic and participatory is one of its essences, in addition to the fact that the teachers are prepared and confident about the domain of the content and problematize the reality through poetry.
id UFLA_5b2acfe41818524fb276cdb51ba464fb
oai_identifier_str oai:localhost:1/46374
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professoresPedro Munhoz's poetry in a dialogue with the concept of soil: analysis of a pedagogical practice for teacher trainingLa poesía de Pedro Munhoz en diálogo con el concepto de suelo: análisis de una práctica pedagógica para la formación del profesoradoConceito do solo - EnsinoMetodologia de ensinoPoesia em sala de aulaConcept of soil - TeachingTeaching methodologyPoetry in the classroomThis work seeks to analyze a pedagogical practice on teaching the concept of soil that happened during a summer course at the Federal University of Lavras. In order to understand how it was conceived by a group of university students, an assessment was made so that those involved expressed the positive points and the points to be improved in the class in question. To analyze the speeches of those involved, we used a method of categorizing speeches, where they were grouped into three categories. The first concerns the dynamics of the class that provided the participation of those involved. The second category refers to the domain of content and preparation that teachers demonstrated to have during development, being a fundamental aspect of the teacher's knowledge. The third is constituted by the speeches related to poetry used as a problematizing resource, proving to be an interesting way of combining the sensitivity of art to the scientific view of the world in order to form more complete citizens as well as human beings. We conclude that the pedagogical proposal was positively conceived by those involved and that being dynamic and participatory is one of its essences, in addition to the fact that the teachers are prepared and confident about the domain of the content and problematize the reality through poetry.Este trabalho busca analisar uma prática pedagógica sobre o ensino do conceito de solo que aconteceu durante um curso de verão na Universidade Federal de Lavras. Com o objetivo de entender como ela foi concebida por um grupo de universitários, foi colocada uma avaliação para que os envolvidos expressassem os pontos positivos e os pontos a serem melhorados da aula em questão. Para analisar as falas dos envolvidos utilizamos um método de categorização de falas, onde as mesmas foram agrupadas em três categorias. A primeira diz respeito à dinamicidade da aula que proporcionou a participação dos envolvidos. A segunda categoria é referente ao domínio do conteúdo e preparo que os professores demonstraram ter durante o desenvolvimento, sendo um aspecto fundamental do saber do docente. A terceira se constitui pelas falas relacionadas à poesia utilizada como recurso problematizador, se mostrando um meio interessante de aliar a sensibilidade da arte ao olhar científico sobre o mundo de modo a formar cidadãos mais completos quanto seres humanos. Conclui-se que a proposta pedagógica foi concebida positivamente pelos envolvidos e que ser dinâmica e participativa é uma de suas essências, além do fato de os professores se apresentarem preparados e seguros quanto ao domínio do conteúdo e problematizarem a realidade pela poesia.ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista2021-05-25T18:52:28Z2021-05-25T18:52:28Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfREZENDE, R. L.; PASSOS, H. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores. Revista Científica ANAP Brasil, Tupã, v. 13, n. 31, p. 54-66, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/19843240133120202617.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46374Revista Científica ANAP Brasilreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Richard LimaPassos, Heitor VieiraNascimento Junior, Antonio Fernandespor2021-05-25T18:52:42Zoai:localhost:1/46374Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-25T18:52:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
Pedro Munhoz's poetry in a dialogue with the concept of soil: analysis of a pedagogical practice for teacher training
La poesía de Pedro Munhoz en diálogo con el concepto de suelo: análisis de una práctica pedagógica para la formación del profesorado
title A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
spellingShingle A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
Rezende, Richard Lima
Conceito do solo - Ensino
Metodologia de ensino
Poesia em sala de aula
Concept of soil - Teaching
Teaching methodology
Poetry in the classroom
title_short A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
title_full A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
title_fullStr A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
title_full_unstemmed A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
title_sort A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores
author Rezende, Richard Lima
author_facet Rezende, Richard Lima
Passos, Heitor Vieira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Passos, Heitor Vieira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Richard Lima
Passos, Heitor Vieira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Conceito do solo - Ensino
Metodologia de ensino
Poesia em sala de aula
Concept of soil - Teaching
Teaching methodology
Poetry in the classroom
topic Conceito do solo - Ensino
Metodologia de ensino
Poesia em sala de aula
Concept of soil - Teaching
Teaching methodology
Poetry in the classroom
description This work seeks to analyze a pedagogical practice on teaching the concept of soil that happened during a summer course at the Federal University of Lavras. In order to understand how it was conceived by a group of university students, an assessment was made so that those involved expressed the positive points and the points to be improved in the class in question. To analyze the speeches of those involved, we used a method of categorizing speeches, where they were grouped into three categories. The first concerns the dynamics of the class that provided the participation of those involved. The second category refers to the domain of content and preparation that teachers demonstrated to have during development, being a fundamental aspect of the teacher's knowledge. The third is constituted by the speeches related to poetry used as a problematizing resource, proving to be an interesting way of combining the sensitivity of art to the scientific view of the world in order to form more complete citizens as well as human beings. We conclude that the pedagogical proposal was positively conceived by those involved and that being dynamic and participatory is one of its essences, in addition to the fact that the teachers are prepared and confident about the domain of the content and problematize the reality through poetry.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-05-25T18:52:28Z
2021-05-25T18:52:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REZENDE, R. L.; PASSOS, H. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores. Revista Científica ANAP Brasil, Tupã, v. 13, n. 31, p. 54-66, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/19843240133120202617.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46374
identifier_str_mv REZENDE, R. L.; PASSOS, H. V.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. A poesia de Pedro Munhoz em um diálogo com o conceito de solo: análise de uma prática pedagógica para a formação de professores. Revista Científica ANAP Brasil, Tupã, v. 13, n. 31, p. 54-66, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/19843240133120202617.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Revista Científica ANAP Brasil
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835116547866624