Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111 |
Resumo: | This paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding. |
id |
UFLA_69433603ad0ccf17485c5550380b5734 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50111 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fótonAn analysis of the elements provided by high school physics textbooks for understanding the reality of the photonFótonLivros didáticosPrograma Nacional do Livro DidáticoPhotonTextbooksPNLDThis paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding.Este trabalho traz uma análise de livros didáticos de física do ensino médio, especificamente sobre os subsídios dados por eles para uma compreensão acerca da realidade do fóton. Foi levado em consideração que é função do ensino de física fornecer instrumentos para um entendimento de entidades inobserváveis da ciência e das maneiras pelas quais é atribuída realidade a elas. Foram investigadas três coleções didáticas de física do PNLD 2018, as três mais distribuídas pelo programa. Selecionamos os trechos dos livros com menções à entidade pesquisada, que foram categorizados, descritos e analisados. Identificamos que nos materiais didáticos o principal modo pelo qual o fóton é tomado como real é por meio de inferências abdutivas, mas de maneira pouco explícita e pouco explicada. Há ainda menções à comprovação ou verificação experimental do caráter corpuscular da luz, ou à existência de outras evidências da sua quantização, novamente sem maiores esclarecimentos. Assim, mesmo sendo indicada nas regras do PNLD 2018 a necessidade de que haja nos livros espaços para discussões em que elementos epistemológicos estejam presentes, a questão específica da realidade do fóton não é discutida de forma efetiva, nem são dados subsídios claros para sua compreensão.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-06-06T22:30:53Z2022-06-06T22:30:53Z2021-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111Investigações em Ensino de Ciências (IENCI)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarineli, Fábiopor2023-05-26T19:38:19Zoai:localhost:1/50111Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:38:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton An analysis of the elements provided by high school physics textbooks for understanding the reality of the photon |
title |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
spellingShingle |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton Marineli, Fábio Fóton Livros didáticos Programa Nacional do Livro Didático Photon Textbooks PNLD |
title_short |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
title_full |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
title_fullStr |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
title_full_unstemmed |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
title_sort |
Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton |
author |
Marineli, Fábio |
author_facet |
Marineli, Fábio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marineli, Fábio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fóton Livros didáticos Programa Nacional do Livro Didático Photon Textbooks PNLD |
topic |
Fóton Livros didáticos Programa Nacional do Livro Didático Photon Textbooks PNLD |
description |
This paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08 2022-06-06T22:30:53Z 2022-06-06T22:30:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111 |
identifier_str_mv |
MARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigações em Ensino de Ciências (IENCI) reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439116380143616 |