Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marineli, Fábio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111
Resumo: This paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding.
id UFLA_69433603ad0ccf17485c5550380b5734
oai_identifier_str oai:localhost:1/50111
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fótonAn analysis of the elements provided by high school physics textbooks for understanding the reality of the photonFótonLivros didáticosPrograma Nacional do Livro DidáticoPhotonTextbooksPNLDThis paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding.Este trabalho traz uma análise de livros didáticos de física do ensino médio, especificamente sobre os subsídios dados por eles para uma compreensão acerca da realidade do fóton. Foi levado em consideração que é função do ensino de física fornecer instrumentos para um entendimento de entidades inobserváveis da ciência e das maneiras pelas quais é atribuída realidade a elas. Foram investigadas três coleções didáticas de física do PNLD 2018, as três mais distribuídas pelo programa. Selecionamos os trechos dos livros com menções à entidade pesquisada, que foram categorizados, descritos e analisados. Identificamos que nos materiais didáticos o principal modo pelo qual o fóton é tomado como real é por meio de inferências abdutivas, mas de maneira pouco explícita e pouco explicada. Há ainda menções à comprovação ou verificação experimental do caráter corpuscular da luz, ou à existência de outras evidências da sua quantização, novamente sem maiores esclarecimentos. Assim, mesmo sendo indicada nas regras do PNLD 2018 a necessidade de que haja nos livros espaços para discussões em que elementos epistemológicos estejam presentes, a questão específica da realidade do fóton não é discutida de forma efetiva, nem são dados subsídios claros para sua compreensão.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-06-06T22:30:53Z2022-06-06T22:30:53Z2021-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111Investigações em Ensino de Ciências (IENCI)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarineli, Fábiopor2023-05-26T19:38:19Zoai:localhost:1/50111Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:38:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
An analysis of the elements provided by high school physics textbooks for understanding the reality of the photon
title Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
spellingShingle Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
Marineli, Fábio
Fóton
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático
Photon
Textbooks
PNLD
title_short Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
title_full Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
title_fullStr Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
title_full_unstemmed Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
title_sort Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton
author Marineli, Fábio
author_facet Marineli, Fábio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marineli, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv Fóton
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático
Photon
Textbooks
PNLD
topic Fóton
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático
Photon
Textbooks
PNLD
description This paper presents an investigation of high school physics textbooks, specifically about the elements provided by them for an understanding of the reality of the photon. It is our assumption that the role of physics education is to provide tools for a comprehending of scientific unobservable entities and the ways in which reality is attributed to them. Three physics textbook collections were investigated, namely the three most distributed by the PNLD 2018 (Brazilian National Textbook Program). We selected excerpts from books with references to the researched entity, which were categorized, described, and analyzed. We identified that in the didactic materials the main way in which the photon is taken as real is through abductive inferences, but in a little explicit and little explained way. There are also references to the proof or experimental verification of the corpuscular character of light, or to the existence of other evidence of its quantization, again without further clarification. Thus, even though the PNLD 2018 rules indicate the need for books to have spaces for discussions in which epistemological elements are present, the specific question of the photon reality is not effectively discussed, nor are clear subsidies given for its understanding.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08
2022-06-06T22:30:53Z
2022-06-06T22:30:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111
identifier_str_mv MARINELI, F. Uma análise sobre os subsídios dados por livros didáticos de física do ensino médio para a compreensão da realidade do fóton. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 234-253, Ago. 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p234.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Investigações em Ensino de Ciências (IENCI)
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439116380143616