“Arte por toda parte”: as vozes das diferenças entre imaginários, monstros e máscaras
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12216 |
Resumo: | The present work brings to stage the theatric practices developed by an art-educator from the Teatro da Pedra, during the activities of the project ―Arte por toda parte‖, at a municipal school of Campo das Vertentes, Minas Gerais. By this research, it is ought to problematize the actions of the Cia. Teatral and verify if the theater enables a thinking and rethinking the differences, highlighting the (d)efficiencies and the monstrosities, present in a scholar environment, that assume the disciplinary role and the standard adjustments function. It is conceived, in the weaving of this text, foucaultian studies, that verse to approach and discuss the concepts of normality and governmentality at the power regimes that determine the normal and the abnormal. Therefore, a qualitative approach research was supported by bibliographic survey; documental analysis; participant observation and open interviews, directed to the art-educators of the Cia. Teatral, teachers of the regular school system and children subject to the present research. The analysis of the referred material, subsidized by a post-critical referential and supported on research methodologies of the Gilbert Durand (2011) imaginarium, categorized, discursively, the empirical material in four mythemes – mask, mantle/cap, serpent and monster, aiming at problematize the truths and power relations that surround the scholar society on screen. |
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“Arte por toda parte”: as vozes das diferenças entre imaginários, monstros e máscarasTeatro – Aspectos sociaisPráticas teatraisEscolas – Aspectos sociaisEscolas – NormasTheater – Social aspectsTheatrical PracticesSchools – Social aspectsSchools – StandardsEducaçãoTeatroThe present work brings to stage the theatric practices developed by an art-educator from the Teatro da Pedra, during the activities of the project ―Arte por toda parte‖, at a municipal school of Campo das Vertentes, Minas Gerais. By this research, it is ought to problematize the actions of the Cia. Teatral and verify if the theater enables a thinking and rethinking the differences, highlighting the (d)efficiencies and the monstrosities, present in a scholar environment, that assume the disciplinary role and the standard adjustments function. It is conceived, in the weaving of this text, foucaultian studies, that verse to approach and discuss the concepts of normality and governmentality at the power regimes that determine the normal and the abnormal. Therefore, a qualitative approach research was supported by bibliographic survey; documental analysis; participant observation and open interviews, directed to the art-educators of the Cia. Teatral, teachers of the regular school system and children subject to the present research. The analysis of the referred material, subsidized by a post-critical referential and supported on research methodologies of the Gilbert Durand (2011) imaginarium, categorized, discursively, the empirical material in four mythemes – mask, mantle/cap, serpent and monster, aiming at problematize the truths and power relations that surround the scholar society on screen.O presente trabalho traz ao palco as práticas teatrais desenvolvidas por um arte-educador do Teatro da Pedra, durante as atividades do projeto ―Arte por toda parte‖, em uma Escola Municipal do Campo das Vertentes, Minas Gerais. Busca-se, através desta pesquisa, problematizar as ações da Cia. Teatral e verificar se o teatro viabiliza um pensar e repensar as diferenças, em destaque as (d)eficiências e as monstruosidades, presentes em um ambiente escolar, que assuma o papel disciplinador e a função de ajustamento das normas. Concebem-se, na tecedura deste texto, estudos foucaultianos que versam abordar e discutir os conceitos de normalidade e governamentalidade nos regimes de poder que determinam o normal e o anormal. Para tanto, a investigação de cunho qualitativo respaldou-se em levantamento bibliográfico; análise documental; observação participante e entrevistas abertas, direcionadas à arte-educadoras/es da Cia, docentes da rede regular de ensino e às crianças, sujeitos da vigente pesquisa. A análise do referido material, subsidiada por um referencial pós-crítico e amparada nas metodologias de investigação do imaginário de Gilbert Durand (2011), categorizou, discursivamente, o material empírico em quatro mitemas – máscara, manto/capa, serpente e monstro -, visando problematizar as verdades e relações de poder que circundam a sociedade escolar em tela.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoRibeiro, Cláudia MariaLobo, Dalva de SouzaClareto, Sônia MariaSilva, Gislaine de Fátima Ferreira da2017-02-01T16:09:05Z2017-02-01T16:09:05Z2017-02-012016-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, G. de F. F. da. “Arte por toda parte”: as vozes das diferenças entre imaginários, monstros e máscaras. 2017. 153 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12216porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:15:43Zoai:localhost:1/12216Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:15:43Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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