A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Letícia Aparecida Ferreira de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Paula, Augusto Antonio de, Vera, José Alberto Casto Nogales, Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30044
Resumo: The present work presents and discusses an experiment carried out in the discipline of Methodology of the Teaching of Sciences of the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras - MG (UFLA), in order to understand how the utilization of Greek mythology contributes to the construction of the concept of Seasons of the year. In addition, this work, also, aims to verify how this discipline helps the initial training of teachers. For the analysis of this work, qualitative research was used. In the qualitative research the method of analysis by categories, derived from the analysis of content was used. The analysis was carried out on the written and discussed stories within the theoretical framework adopted. The paper seeks to contribute to discussions about the context in which the teaching of science is embedded. From the analysis of the discussion it was possible to notice the importance of the use of the myth in the construction of knowledge and, in addition, to perceive the relevance of the discipline in the Teacher training.
id UFLA_7a754baa0f7537a72b12404125afc243
oai_identifier_str oai:localhost:1/30044
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do anoThe journey of perséfone: the dialogue between the greek mithology and the concept of seasonsFormação de professoresEnsino de CiênciasMitologia grega na educaçãoGreek mythology in educationThe present work presents and discusses an experiment carried out in the discipline of Methodology of the Teaching of Sciences of the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras - MG (UFLA), in order to understand how the utilization of Greek mythology contributes to the construction of the concept of Seasons of the year. In addition, this work, also, aims to verify how this discipline helps the initial training of teachers. For the analysis of this work, qualitative research was used. In the qualitative research the method of analysis by categories, derived from the analysis of content was used. The analysis was carried out on the written and discussed stories within the theoretical framework adopted. The paper seeks to contribute to discussions about the context in which the teaching of science is embedded. From the analysis of the discussion it was possible to notice the importance of the use of the myth in the construction of knowledge and, in addition, to perceive the relevance of the discipline in the Teacher training.O presente trabalho apresenta e discute uma experiência realizada no âmbito da disciplina de Metodologia do Ensino de Ciências do curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras – MG, (UFLA), a fim de entender como a utilização da mitologia grega contribui para a construção do conceito de Estações do Ano. Além disso, o trabalho, também, tem o intuito de verificar como a disciplina auxilia a formação inicial de professores. Para a realização da análise deste trabalho foi utilizada a pesquisa qualitativa. E dentro da pesquisa qualitativa, foi utilizado o método de análise por categorias, derivado da análise de conteúdo. A análise foi feita em cima de relatos escritos e discutida com o referencial adotado. Ainda, o trabalho busca contribuir para discussões acerca do contexto em que o ensino de ciências está inserido. A partir das discussões trazidas, foi possível notar a importância do uso do Mito na construção de conhecimentos e, para além disso, perceber a relevância da disciplina na formação docente.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2018-08-17T19:06:00Z2018-08-17T19:06:00Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfABREU, L. A. F. de et al. A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 5, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30044Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Letícia Aparecida Ferreira dePaula, Augusto Antonio deVera, José Alberto Casto NogalesNascimento Junior, Antonio Fernandespor2018-08-17T19:06:00Zoai:localhost:1/30044Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-17T19:06Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
The journey of perséfone: the dialogue between the greek mithology and the concept of seasons
title A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
spellingShingle A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
Abreu, Letícia Aparecida Ferreira de
Formação de professores
Ensino de Ciências
Mitologia grega na educação
Greek mythology in education
title_short A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
title_full A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
title_fullStr A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
title_full_unstemmed A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
title_sort A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano
author Abreu, Letícia Aparecida Ferreira de
author_facet Abreu, Letícia Aparecida Ferreira de
Paula, Augusto Antonio de
Vera, José Alberto Casto Nogales
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Paula, Augusto Antonio de
Vera, José Alberto Casto Nogales
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Letícia Aparecida Ferreira de
Paula, Augusto Antonio de
Vera, José Alberto Casto Nogales
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Ensino de Ciências
Mitologia grega na educação
Greek mythology in education
topic Formação de professores
Ensino de Ciências
Mitologia grega na educação
Greek mythology in education
description The present work presents and discusses an experiment carried out in the discipline of Methodology of the Teaching of Sciences of the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras - MG (UFLA), in order to understand how the utilization of Greek mythology contributes to the construction of the concept of Seasons of the year. In addition, this work, also, aims to verify how this discipline helps the initial training of teachers. For the analysis of this work, qualitative research was used. In the qualitative research the method of analysis by categories, derived from the analysis of content was used. The analysis was carried out on the written and discussed stories within the theoretical framework adopted. The paper seeks to contribute to discussions about the context in which the teaching of science is embedded. From the analysis of the discussion it was possible to notice the importance of the use of the myth in the construction of knowledge and, in addition, to perceive the relevance of the discipline in the Teacher training.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-08-17T19:06:00Z
2018-08-17T19:06:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ABREU, L. A. F. de et al. A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 5, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30044
identifier_str_mv ABREU, L. A. F. de et al. A viagem de perséfone: o dialogo entre a mitologia grega e o conceito de estações do ano. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 5, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Ambiental da Alta Paulista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835111422427136