O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gariglio, José Ângelo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Almeida Junior, Admir Soares, Oliveira, Cláudio Márcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566
Resumo: The present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School.
id UFLA_7bc92f7b8856eb127a2da6518878b22d
oai_identifier_str oai:localhost:1/29566
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação FísicaThe “New” High School: implications to the process of legitimizing physical educationLa “nueva” Escuela Secundaria: implicaciones para el proceso de legitimación de la educación físicaEnsino médio - Educação físicaEnsino médio - CurrículoPolítica educacionalLegitimidade pedagógicaHigh school - Physical educationHigh school - CurriculumEducational politiciesPedagogical legitimacyThe present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School.O presente trabalho apresenta reflexões acerca da questão mobilizadora desse periódico, qual seja: “como é possível encontrar ou construir fundamentos para justificar a Educação Física no currículo escolar [do ensino médio] hoje?”. Para tanto, apresentamos uma discussão sobre os principais aspectos do “Novo” Ensino Médio, dando ênfase às concepções de conhecimento, de currículo, de juventudes e à ruptura da articulação entre as dimensões de formação humana (Ciência, Cultura, Trabalho e Tecnologia) previstos na legislação anterior. Em seguida, retomamos o debate acerca da legitimidade da Educação Física na escola, tomando como referência, entre outras produções, as Orientações Curriculares Nacionais do Ensino Médio escritas em 2006. Por fim, pretendemos apresentar estratégias de enfrentamento do atual contexto, bem como refletir sobre a possibilidade de construirmos outras formas de legitimação da presença e permanência da Educação Física no Ensino Médio.Universidade Federal de Santa Catarina2018-07-06T15:23:09Z2018-07-06T15:23:09Z2017-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566Motrivivênciareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José ÂngeloAlmeida Junior, Admir SoaresOliveira, Cláudio Márciopor2023-05-02T10:44:23Zoai:localhost:1/29566Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:44:23Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
The “New” High School: implications to the process of legitimizing physical education
La “nueva” Escuela Secundaria: implicaciones para el proceso de legitimación de la educación física
title O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
spellingShingle O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
Gariglio, José Ângelo
Ensino médio - Educação física
Ensino médio - Currículo
Política educacional
Legitimidade pedagógica
High school - Physical education
High school - Curriculum
Educational politicies
Pedagogical legitimacy
title_short O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
title_full O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
title_fullStr O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
title_full_unstemmed O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
title_sort O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
author Gariglio, José Ângelo
author_facet Gariglio, José Ângelo
Almeida Junior, Admir Soares
Oliveira, Cláudio Márcio
author_role author
author2 Almeida Junior, Admir Soares
Oliveira, Cláudio Márcio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gariglio, José Ângelo
Almeida Junior, Admir Soares
Oliveira, Cláudio Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino médio - Educação física
Ensino médio - Currículo
Política educacional
Legitimidade pedagógica
High school - Physical education
High school - Curriculum
Educational politicies
Pedagogical legitimacy
topic Ensino médio - Educação física
Ensino médio - Currículo
Política educacional
Legitimidade pedagógica
High school - Physical education
High school - Curriculum
Educational politicies
Pedagogical legitimacy
description The present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09
2018-07-06T15:23:09Z
2018-07-06T15:23:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566
identifier_str_mv GARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550082418311168