O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566 |
Resumo: | The present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School. |
id |
UFLA_7bc92f7b8856eb127a2da6518878b22d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/29566 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação FísicaThe “New” High School: implications to the process of legitimizing physical educationLa “nueva” Escuela Secundaria: implicaciones para el proceso de legitimación de la educación físicaEnsino médio - Educação físicaEnsino médio - CurrículoPolítica educacionalLegitimidade pedagógicaHigh school - Physical educationHigh school - CurriculumEducational politiciesPedagogical legitimacyThe present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School.O presente trabalho apresenta reflexões acerca da questão mobilizadora desse periódico, qual seja: “como é possível encontrar ou construir fundamentos para justificar a Educação Física no currículo escolar [do ensino médio] hoje?”. Para tanto, apresentamos uma discussão sobre os principais aspectos do “Novo” Ensino Médio, dando ênfase às concepções de conhecimento, de currículo, de juventudes e à ruptura da articulação entre as dimensões de formação humana (Ciência, Cultura, Trabalho e Tecnologia) previstos na legislação anterior. Em seguida, retomamos o debate acerca da legitimidade da Educação Física na escola, tomando como referência, entre outras produções, as Orientações Curriculares Nacionais do Ensino Médio escritas em 2006. Por fim, pretendemos apresentar estratégias de enfrentamento do atual contexto, bem como refletir sobre a possibilidade de construirmos outras formas de legitimação da presença e permanência da Educação Física no Ensino Médio.Universidade Federal de Santa Catarina2018-07-06T15:23:09Z2018-07-06T15:23:09Z2017-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566Motrivivênciareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José ÂngeloAlmeida Junior, Admir SoaresOliveira, Cláudio Márciopor2023-05-02T10:44:23Zoai:localhost:1/29566Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:44:23Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física The “New” High School: implications to the process of legitimizing physical education La “nueva” Escuela Secundaria: implicaciones para el proceso de legitimación de la educación física |
title |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
spellingShingle |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física Gariglio, José Ângelo Ensino médio - Educação física Ensino médio - Currículo Política educacional Legitimidade pedagógica High school - Physical education High school - Curriculum Educational politicies Pedagogical legitimacy |
title_short |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
title_full |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
title_fullStr |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
title_full_unstemmed |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
title_sort |
O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física |
author |
Gariglio, José Ângelo |
author_facet |
Gariglio, José Ângelo Almeida Junior, Admir Soares Oliveira, Cláudio Márcio |
author_role |
author |
author2 |
Almeida Junior, Admir Soares Oliveira, Cláudio Márcio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gariglio, José Ângelo Almeida Junior, Admir Soares Oliveira, Cláudio Márcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio - Educação física Ensino médio - Currículo Política educacional Legitimidade pedagógica High school - Physical education High school - Curriculum Educational politicies Pedagogical legitimacy |
topic |
Ensino médio - Educação física Ensino médio - Currículo Política educacional Legitimidade pedagógica High school - Physical education High school - Curriculum Educational politicies Pedagogical legitimacy |
description |
The present work presents reflections about the mobilizing issue of this journal, namely: “how is it possible to find or construct foundations to justify Physical Education in the [high school] curriculum today?”. In order to do so, we present a discussion about the main aspects of “New” High School, emphasizing the conceptions of knowledge, curriculum, youth and the rupture of the articulation between the dimensions of human formation (Science, Culture, Work and Technology) as they are treat in previous Legislation. Then, we return to the debate about the legitimacy of Physical Education in school, taking as reference, among other productions, the National Curricular Guidelines of Secondary Education published in 2006. Finally, we intend to present coping strategies of the current context, as well as reflect on the possibility of constructing other forms of legitimation of the presence and permanence of Physical Education in High School. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09 2018-07-06T15:23:09Z 2018-07-06T15:23:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566 |
identifier_str_mv |
GARIGLIO, J. A.; ALMEIDA JUNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 53-70, set. 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550082418311168 |