Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Cléria Donizete da Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13404
Resumo: There is an argument that shows the substitution of a model of higher education concerned with general education, in political terms, humanistic and ethical student for a model concerned only with preparation for professional practice. In this article, it is argued in favor of the need for reconciliation between these two dimensions – technical and human – rescuing Demo’s concepts of formal quality and policy quality. Therefore, the aim is to reflect on the quality of training in administration. Thus, it was discussed about two issues present in the formation process of the administrator: the overemphasis on technicalily and disregard for the context.
id UFLA_7cca8355e07909980247bc1a45664247
oai_identifier_str oai:localhost:1/13404
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administraçãoEducation or training: reflexions on quality in higher education administrationEducação de administradoresQualidade em educaçãoEducação superiorBusiness administration teachingQuality in educationHigher educationThere is an argument that shows the substitution of a model of higher education concerned with general education, in political terms, humanistic and ethical student for a model concerned only with preparation for professional practice. In this article, it is argued in favor of the need for reconciliation between these two dimensions – technical and human – rescuing Demo’s concepts of formal quality and policy quality. Therefore, the aim is to reflect on the quality of training in administration. Thus, it was discussed about two issues present in the formation process of the administrator: the overemphasis on technicalily and disregard for the context.Há uma discussão que aponta a passagem de um modelo de educação superior preocupado com a formação geral, em termos políticos, humanísticos e éticos dos alunos, para um modelo preocupado apenas com a preparação para o exercício profissional. Neste artigo, argumentou-se a favor da necessidade de conciliação entre essas duas dimensões – técnica e humana – resgatando os conceitos de qualidade formal e política de Demo (1995). Portanto, o objetivo foi refletir sobre a qualidade na formação em administração, e, para tanto, discutiu-se sobre dois problemas presentes no processo de formação do administrador: a ênfase exagerada no tecnicismo e a desconsideração do contexto.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-07-19T18:14:03Z2017-07-19T18:14:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOURENÇO, C. D. S. Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração. RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 12, n. 3, p. 81-120, 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13404RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLALourenço, Cléria Donizete da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-07-19T18:14:03Zoai:localhost:1/13404Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-07-19T18:14:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
Education or training: reflexions on quality in higher education administration
title Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
spellingShingle Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
Lourenço, Cléria Donizete da Silva
Educação de administradores
Qualidade em educação
Educação superior
Business administration teaching
Quality in education
Higher education
title_short Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
title_full Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
title_fullStr Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
title_full_unstemmed Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
title_sort Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração
author Lourenço, Cléria Donizete da Silva
author_facet Lourenço, Cléria Donizete da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Cléria Donizete da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de administradores
Qualidade em educação
Educação superior
Business administration teaching
Quality in education
Higher education
topic Educação de administradores
Qualidade em educação
Educação superior
Business administration teaching
Quality in education
Higher education
description There is an argument that shows the substitution of a model of higher education concerned with general education, in political terms, humanistic and ethical student for a model concerned only with preparation for professional practice. In this article, it is argued in favor of the need for reconciliation between these two dimensions – technical and human – rescuing Demo’s concepts of formal quality and policy quality. Therefore, the aim is to reflect on the quality of training in administration. Thus, it was discussed about two issues present in the formation process of the administrator: the overemphasis on technicalily and disregard for the context.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2017-07-19T18:14:03Z
2017-07-19T18:14:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOURENÇO, C. D. S. Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração. RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 12, n. 3, p. 81-120, 2013.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13404
identifier_str_mv LOURENÇO, C. D. S. Formação ou instrução: reflexões sobre qualidade no ensino superior de administração. RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 12, n. 3, p. 81-120, 2013.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439361772093440