Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858 |
Resumo: | The dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals. |
id |
UFLA_8163d8f55f39eb6e350a21a11d2d2913 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/31858 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadoresField education and socio-environmental context: problematizing dialoguesEducação do campoEducação ambientalField educationEnvironmental educationEducaçãoThe dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals.A dissertação é resultado da vivência do autor em uma escola do campo em Minas Gerais, investigando e buscando contribuir com a ação docente numa perspectiva crítica da educação ambiental. O intuito foi analisar e colaborar com essa ação profissional, que em geral, baseiase em parâmetros da cidade, que pode ser feita numa perspectiva contextualizada, crítica e emancipatória conforme pressupostos da Educação do Campo. O aporte teórico foi fundamentado em Paulo Freire e em autores pesquisadores que discorrem sobre a educação do campo, formação de professores e a educação ambiental. A abordagem investigativa delineou-se pela pesquisa qualitativa participativa. A contribuição maior deste estudo é a observação e análise feita durante o processo/período da pesquisa, em momentos de atuações e de experiências do pesquisador como docente nessa escola e por último na identificação de estratégias que podem colaborar para criarmos uma escola que aprende, se discute e que seja libertadora ao estilo das propostas de Paulo Freire.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoVallin, CelsoVallin, CelsoAlves, Jacqueline MagalhãesSiqueira, Camila Zucon Ramos deSeabra, Lucas Aníbal Faria2018-11-21T12:17:14Z2018-11-21T12:17:14Z2018-11-212018-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:11:29Zoai:localhost:1/31858Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:11:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores Field education and socio-environmental context: problematizing dialogues |
title |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
spellingShingle |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores Seabra, Lucas Aníbal Faria Educação do campo Educação ambiental Field education Environmental education Educação |
title_short |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
title_full |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
title_fullStr |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
title_full_unstemmed |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
title_sort |
Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores |
author |
Seabra, Lucas Aníbal Faria |
author_facet |
Seabra, Lucas Aníbal Faria |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vallin, Celso Vallin, Celso Alves, Jacqueline Magalhães Siqueira, Camila Zucon Ramos de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Seabra, Lucas Aníbal Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do campo Educação ambiental Field education Environmental education Educação |
topic |
Educação do campo Educação ambiental Field education Environmental education Educação |
description |
The dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-21T12:17:14Z 2018-11-21T12:17:14Z 2018-11-21 2018-09-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858 |
identifier_str_mv |
SEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835141901385728 |