Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seabra, Lucas Aníbal Faria
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858
Resumo: The dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals.
id UFLA_8163d8f55f39eb6e350a21a11d2d2913
oai_identifier_str oai:localhost:1/31858
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadoresField education and socio-environmental context: problematizing dialoguesEducação do campoEducação ambientalField educationEnvironmental educationEducaçãoThe dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals.A dissertação é resultado da vivência do autor em uma escola do campo em Minas Gerais, investigando e buscando contribuir com a ação docente numa perspectiva crítica da educação ambiental. O intuito foi analisar e colaborar com essa ação profissional, que em geral, baseiase em parâmetros da cidade, que pode ser feita numa perspectiva contextualizada, crítica e emancipatória conforme pressupostos da Educação do Campo. O aporte teórico foi fundamentado em Paulo Freire e em autores pesquisadores que discorrem sobre a educação do campo, formação de professores e a educação ambiental. A abordagem investigativa delineou-se pela pesquisa qualitativa participativa. A contribuição maior deste estudo é a observação e análise feita durante o processo/período da pesquisa, em momentos de atuações e de experiências do pesquisador como docente nessa escola e por último na identificação de estratégias que podem colaborar para criarmos uma escola que aprende, se discute e que seja libertadora ao estilo das propostas de Paulo Freire.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoVallin, CelsoVallin, CelsoAlves, Jacqueline MagalhãesSiqueira, Camila Zucon Ramos deSeabra, Lucas Aníbal Faria2018-11-21T12:17:14Z2018-11-21T12:17:14Z2018-11-212018-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:11:29Zoai:localhost:1/31858Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:11:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
Field education and socio-environmental context: problematizing dialogues
title Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
spellingShingle Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
Seabra, Lucas Aníbal Faria
Educação do campo
Educação ambiental
Field education
Environmental education
Educação
title_short Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
title_full Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
title_fullStr Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
title_full_unstemmed Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
title_sort Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores
author Seabra, Lucas Aníbal Faria
author_facet Seabra, Lucas Aníbal Faria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vallin, Celso
Vallin, Celso
Alves, Jacqueline Magalhães
Siqueira, Camila Zucon Ramos de
dc.contributor.author.fl_str_mv Seabra, Lucas Aníbal Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo
Educação ambiental
Field education
Environmental education
Educação
topic Educação do campo
Educação ambiental
Field education
Environmental education
Educação
description The dissertation is the result of the author's experience in a rural school in Minas Gerais, investigating and seeking to contribute to the teaching action in a critical perspective of environmental education. The purpose was to analyze and collaborate with this professional action, which in general, is based on parameters of the city, that can be done in a contextualized, critical and emancipatory perspective according to the presuppositions of the education of the field. The theoretical contribution was based on Paulo Freire and on research authors who talk about the education of the field, teacher training and environmental education. The research approach was delineated by participatory qualitative research. The major contribution of this study is the observation and analysis made during the research process / period, in moments of the researcher's actions and experiences as a teacher in that school and lastly in the identification of strategies that can collaborate to create a school that learns, if discusses and is liberating in the style of Paulo Freire's proposals.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-21T12:17:14Z
2018-11-21T12:17:14Z
2018-11-21
2018-09-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858
identifier_str_mv SEABRA, L. A. F. Educação do campo e contexto socioambiental: diálogos problematizadores. 2018. 74 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835141901385728