As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Anna Mara Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pereira, Nayara, Lourenço, Camila Oliveira, Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121
Resumo: The present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history.
id UFLA_920f260eb27b688c5d9277567659c775
oai_identifier_str oai:localhost:1/33121
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamentalEnsino de CiênciasFases da luaMitologiaDinâmicaScience TeachingMoon phasesMythologyDynamicsEnseñanza de CienciasFases de la LunaMitologíaDinámicaThe present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history.O presente trabalho relata uma atividade desenvolvida no ano de 2015, durante a disciplina de Metodologia do Ensino de Ciências do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras (UFLA). O objetivo foi construir conhecimentos sobre o tema fases da lua, tendo como estratégias pedagógicas uma narrativa mítica indígena e uma dinâmica. Após o desenvolvimento da aula foi realizada uma avaliação com os alunos da disciplina. As falas dos alunos participantes foram analisadas a partir da técnica de análise de conteúdo e da categorização. As categorias construídas a partir das análises foram: Dinâmica, Interação professor-aluno e Cultura Indígena. Pode-se perceber, a partir das análises que, a dinâmica se configura como metodologia interessante no processo de construção do conhecimento, bem como a interação entre professor-aluno. Além disso, a inserção da cultura indígena nas aulas permite que o estudante reconheça o contexto em que vive por meio da identificação da cultura indígena e, assim, compreenda sua própria história.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP)2019-03-01T14:23:10Z2019-03-01T14:23:10Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMaciel, Anna Mara FerreiraPereira, NayaraLourenço, Camila OliveiraNascimento Junior, Antonio Fernandespor2019-03-01T14:23:11Zoai:localhost:1/33121Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-03-01T14:23:11Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
title As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
spellingShingle As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
Maciel, Anna Mara Ferreira
Ensino de Ciências
Fases da lua
Mitologia
Dinâmica
Science Teaching
Moon phases
Mythology
Dynamics
Enseñanza de Ciencias
Fases de la Luna
Mitología
Dinámica
title_short As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
title_full As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
title_fullStr As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
title_full_unstemmed As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
title_sort As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
author Maciel, Anna Mara Ferreira
author_facet Maciel, Anna Mara Ferreira
Pereira, Nayara
Lourenço, Camila Oliveira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Pereira, Nayara
Lourenço, Camila Oliveira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Anna Mara Ferreira
Pereira, Nayara
Lourenço, Camila Oliveira
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Fases da lua
Mitologia
Dinâmica
Science Teaching
Moon phases
Mythology
Dynamics
Enseñanza de Ciencias
Fases de la Luna
Mitología
Dinámica
topic Ensino de Ciências
Fases da lua
Mitologia
Dinâmica
Science Teaching
Moon phases
Mythology
Dynamics
Enseñanza de Ciencias
Fases de la Luna
Mitología
Dinámica
description The present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-03-01T14:23:10Z
2019-03-01T14:23:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121
identifier_str_mv MACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP)
publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP)
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Ambiental da Alta Paulista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438953339158528