As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121 |
Resumo: | The present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history. |
id |
UFLA_920f260eb27b688c5d9277567659c775 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/33121 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamentalEnsino de CiênciasFases da luaMitologiaDinâmicaScience TeachingMoon phasesMythologyDynamicsEnseñanza de CienciasFases de la LunaMitologíaDinámicaThe present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history.O presente trabalho relata uma atividade desenvolvida no ano de 2015, durante a disciplina de Metodologia do Ensino de Ciências do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras (UFLA). O objetivo foi construir conhecimentos sobre o tema fases da lua, tendo como estratégias pedagógicas uma narrativa mítica indígena e uma dinâmica. Após o desenvolvimento da aula foi realizada uma avaliação com os alunos da disciplina. As falas dos alunos participantes foram analisadas a partir da técnica de análise de conteúdo e da categorização. As categorias construídas a partir das análises foram: Dinâmica, Interação professor-aluno e Cultura Indígena. Pode-se perceber, a partir das análises que, a dinâmica se configura como metodologia interessante no processo de construção do conhecimento, bem como a interação entre professor-aluno. Além disso, a inserção da cultura indígena nas aulas permite que o estudante reconheça o contexto em que vive por meio da identificação da cultura indígena e, assim, compreenda sua própria história.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP)2019-03-01T14:23:10Z2019-03-01T14:23:10Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMaciel, Anna Mara FerreiraPereira, NayaraLourenço, Camila OliveiraNascimento Junior, Antonio Fernandespor2019-03-01T14:23:11Zoai:localhost:1/33121Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-03-01T14:23:11Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
title |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
spellingShingle |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental Maciel, Anna Mara Ferreira Ensino de Ciências Fases da lua Mitologia Dinâmica Science Teaching Moon phases Mythology Dynamics Enseñanza de Ciencias Fases de la Luna Mitología Dinámica |
title_short |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
title_full |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
title_fullStr |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
title_sort |
As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental |
author |
Maciel, Anna Mara Ferreira |
author_facet |
Maciel, Anna Mara Ferreira Pereira, Nayara Lourenço, Camila Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Nayara Lourenço, Camila Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciel, Anna Mara Ferreira Pereira, Nayara Lourenço, Camila Oliveira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Fases da lua Mitologia Dinâmica Science Teaching Moon phases Mythology Dynamics Enseñanza de Ciencias Fases de la Luna Mitología Dinámica |
topic |
Ensino de Ciências Fases da lua Mitologia Dinâmica Science Teaching Moon phases Mythology Dynamics Enseñanza de Ciencias Fases de la Luna Mitología Dinámica |
description |
The present work reports an activity developed in the year 2015, during the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras (UFLA). The objective was to build knowledge on the theme phases of the moon, taking as pedagogical strategies an indigenous mythical narrative and a dynamic. After the development of the class an evaluation was made with the students of the discipline. The participant students' speeches were analyzed using the technique of content analysis and categorization. The categories constructed from the analyzes were: Dynamics, teacher-student interaction and Indigenous Culture. It can be seen from the analysis that the dynamics is an interesting methodology in the process of knowledge construction, as well as the interaction between teacher-student. In addition, the insertion of the indigenous culture in the classes allows the student to recognize the context in which he lives by identifying the indigenous culture and, thus, to understand his own history. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-03-01T14:23:10Z 2019-03-01T14:23:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121 |
identifier_str_mv |
MACIEL, A. M. F. et al. As fases da lua e a mitologia tupi-guarani: um caminho entre a ciência e a cultura numa aula para o ensino fundamental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 106-118, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714220181923. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Ambiental da Alta Paulista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438953339158528 |