ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghisi, Flávia Angeli
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Andrea Lago da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8987
Resumo: Although ECR has been one of most important subjects discussed by the grocery industry and a relevant topic mentioned by the academics, it is notable the difficulty to understand its implementation and operation. Based on these facts, this study aimed to discuss the concept of ECR by critically analyzing its implementation and bring some knowledge about this theme. The paper argues that while there is some evidence to suggest that ECR is an important tool, there is a need to more clearly explain how the ECR can really improve the operations between companies. The ECR literature is discussed, by following an empirical research conducted with industries, wholesalers and retailers of the grocery industry channel in Brazil. This research attempts to identify which strategies, processes and technologies of ECR have been applied by participating companies, the reasons for firms adopting the ECR, the difficulties confronted during the implementation process and how these firms felt about the diffusion of ECR strategies in Brazil. The study provides useful insights about the impact of the ECR initiative on firms that would like to maximize ECR implementation or begin the adoption of this practice.
id UFLA_af9fe43bece11edeeb8f7f413b3640e2
oai_identifier_str oai:localhost:1/8987
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básicaECR- Between concept and practice: a multicase study in the grocery industryECRCanais de distribuiçãoMercearia básicaDistribution channelGrocery industryAlthough ECR has been one of most important subjects discussed by the grocery industry and a relevant topic mentioned by the academics, it is notable the difficulty to understand its implementation and operation. Based on these facts, this study aimed to discuss the concept of ECR by critically analyzing its implementation and bring some knowledge about this theme. The paper argues that while there is some evidence to suggest that ECR is an important tool, there is a need to more clearly explain how the ECR can really improve the operations between companies. The ECR literature is discussed, by following an empirical research conducted with industries, wholesalers and retailers of the grocery industry channel in Brazil. This research attempts to identify which strategies, processes and technologies of ECR have been applied by participating companies, the reasons for firms adopting the ECR, the difficulties confronted during the implementation process and how these firms felt about the diffusion of ECR strategies in Brazil. The study provides useful insights about the impact of the ECR initiative on firms that would like to maximize ECR implementation or begin the adoption of this practice.Embora exista um esforço crescente por parte das empresas em divulgar os fundamentos do Efficient Consumer Response (ECR) e um grande interesse acadêmico por esse tema, é perceptível a dificuldade na compreensão da sua implementação e operacionalização. Neste sentido, visando trazer informações que pudessem agregar conhecimento sobre o ECR, buscou-se neste trabalho fazer uma análise crítica da sua implementação, com base em uma ampla revisão da literatura sobre o assunto em diversas publicações nacionais e internacionais e uma pesquisa qualitativa realizada com indústrias, atacadistas e varejistas. Identificou-se nessa pesquisa de campo quais estratégias, processos e tecnologias do ECR estavam sendo realmente empregadas pelas empresas, os motivos que levaram essas organizações a implementá-las, as dificuldades enfrentadas nesse processo e a visão das empresas pesquisadas quanto a seus desdobramentos futuros no Brasil. Os resultados aqui discutidos podem contribuir àquelas empresas que pretendem maximizar a implementação do ECR ou iniciar o processo de adoção dessa estratégia de gestão.Organizações Rurais & Agroindustriais2011-04-182015-05-04T13:47:38Z2015-05-04T13:47:38Z2015-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207GHISI, F. A.; SILVA, A. L. da. ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 37-49, 2005.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8987Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 7, n. 1 (2005)2238-68901517-3879reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207/204Ghisi, Flávia AngeliSilva, Andrea Lago dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-01-19T15:42:41Zoai:localhost:1/8987Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-01-19T15:42:41Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
ECR- Between concept and practice: a multicase study in the grocery industry
title ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
spellingShingle ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
Ghisi, Flávia Angeli
ECR
Canais de distribuição
Mercearia básica
Distribution channel
Grocery industry
title_short ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
title_full ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
title_fullStr ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
title_full_unstemmed ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
title_sort ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica
author Ghisi, Flávia Angeli
author_facet Ghisi, Flávia Angeli
Silva, Andrea Lago da
author_role author
author2 Silva, Andrea Lago da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghisi, Flávia Angeli
Silva, Andrea Lago da
dc.subject.por.fl_str_mv ECR
Canais de distribuição
Mercearia básica
Distribution channel
Grocery industry
topic ECR
Canais de distribuição
Mercearia básica
Distribution channel
Grocery industry
description Although ECR has been one of most important subjects discussed by the grocery industry and a relevant topic mentioned by the academics, it is notable the difficulty to understand its implementation and operation. Based on these facts, this study aimed to discuss the concept of ECR by critically analyzing its implementation and bring some knowledge about this theme. The paper argues that while there is some evidence to suggest that ECR is an important tool, there is a need to more clearly explain how the ECR can really improve the operations between companies. The ECR literature is discussed, by following an empirical research conducted with industries, wholesalers and retailers of the grocery industry channel in Brazil. This research attempts to identify which strategies, processes and technologies of ECR have been applied by participating companies, the reasons for firms adopting the ECR, the difficulties confronted during the implementation process and how these firms felt about the diffusion of ECR strategies in Brazil. The study provides useful insights about the impact of the ECR initiative on firms that would like to maximize ECR implementation or begin the adoption of this practice.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-18
2015-05-04T13:47:38Z
2015-05-04T13:47:38Z
2015-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207
GHISI, F. A.; SILVA, A. L. da. ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 37-49, 2005.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8987
url http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8987
identifier_str_mv GHISI, F. A.; SILVA, A. L. da. ECR entre o conceito e a prática: um estudo multicaso no canal de distribuição de mercearia básica. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 37-49, 2005.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/207/204
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
dc.source.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 7, n. 1 (2005)
2238-6890
1517-3879
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439126596419584