Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49399 |
Resumo: | In this research has as objective to map the training process of educators in the LavrasMG municipality from the context of the 145th south Minas Gerais Forum of Childhood Education, whose theme was “Art in the Reference Curriculum of Minas Gerais: transforming realities into possibilities”. The work is justified by the importance of problematizing the continuing education of educators, as well as the artistic experiences developed with teachers, monitors and children in Childhood Education. We immerse ourselves in the imaginary enchantments, with the intention of bringing to the surface, “existing things” and that are not always valued for everyone's appreciation, so we chose to map this process: children's artistic productions, speech of educators and using a semi-structured interview, in addition to the Document Analysis of the material that constitutes the Minas Gerais Forum of Childhood Education. The empirical material collected will be subsequently analyzed, together with the documents guiding the actions, aiming mainly problematize and highlight how the entire production process and continuing education of these professionals took place. |
id |
UFLA_b108a28034dee589ffc864729873c007 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49399 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação InfantilCartografando prácticas pedagógicas de educadores de educación infantil en Lavras-MG: la fuga de las artes del 145 ° Foro de Educación Infantil de Minas GeraisCartografando pedagogical practices of educators/es of childhood education in Lavras-MG: the drain of the arts from the 145th Minas Gerais Forum of Early Childhood EducationExperiênciasFormação ContinuadaArtesEducação InfantilEducación continuaEducación InfantilExperiencesContinuing EducationArtChildhood EducationIn this research has as objective to map the training process of educators in the LavrasMG municipality from the context of the 145th south Minas Gerais Forum of Childhood Education, whose theme was “Art in the Reference Curriculum of Minas Gerais: transforming realities into possibilities”. The work is justified by the importance of problematizing the continuing education of educators, as well as the artistic experiences developed with teachers, monitors and children in Childhood Education. We immerse ourselves in the imaginary enchantments, with the intention of bringing to the surface, “existing things” and that are not always valued for everyone's appreciation, so we chose to map this process: children's artistic productions, speech of educators and using a semi-structured interview, in addition to the Document Analysis of the material that constitutes the Minas Gerais Forum of Childhood Education. The empirical material collected will be subsequently analyzed, together with the documents guiding the actions, aiming mainly problematize and highlight how the entire production process and continuing education of these professionals took place.Esta pesquisa tem como objetivo cartografar o processo de formação dos/as educadores/as do município de Lavras-MG a partir do contexto do 145º Fórum Sul Mineiro da Educação Infantil, cuja temática foi “A Arte no Currículo Referência de Minas Gerais: transformando realidades em possibilidades”. O trabalho justifica-se pela importância de problematizar a formação continuada de educadores/as, assim como as experiências artísticas desenvolvidas com professores/as, monitores/as e crianças da Educação Infantil. Mergulha-se nas encantarias do imaginário, com a intenção de trazer até a superfície, “coisas existentes” e que nem sempre são valorizadas, para apreciação de todos/as. Optou-se por cartografar esse processo: produções artísticas das crianças, fala de educadores/as e utilizar uma entrevista semiestruturada, além da Análise Documental do material constituinte deste FSMEI. O material empírico recolhido é analisado, junto aos documentos norteadores das ações, visando problematizar e destacar como ocorreu todo o processo de produção e formação continuada desses/as profissionais.Universidade Federal do Rio Grande2022-02-18T22:23:38Z2022-02-18T22:23:38Z2021-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBUSCÁCIO, A. M.; REIS, F. P. G. dos; RIBEIRO, C. M. Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 369-396, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12643.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49399Revista Diversidade e Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBuscácio, Alana MáximoReis, Fábio Pinto Gonçalves dosRibeiro, Cláudia Mariapor2023-05-08T13:12:22Zoai:localhost:1/49399Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:12:22Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil Cartografando prácticas pedagógicas de educadores de educación infantil en Lavras-MG: la fuga de las artes del 145 ° Foro de Educación Infantil de Minas Gerais Cartografando pedagogical practices of educators/es of childhood education in Lavras-MG: the drain of the arts from the 145th Minas Gerais Forum of Early Childhood Education |
title |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
spellingShingle |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil Buscácio, Alana Máximo Experiências Formação Continuada Artes Educação Infantil Educación continua Educación Infantil Experiences Continuing Education Art Childhood Education |
title_short |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
title_full |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
title_fullStr |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
title_sort |
Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil |
author |
Buscácio, Alana Máximo |
author_facet |
Buscácio, Alana Máximo Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buscácio, Alana Máximo Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiências Formação Continuada Artes Educação Infantil Educación continua Educación Infantil Experiences Continuing Education Art Childhood Education |
topic |
Experiências Formação Continuada Artes Educação Infantil Educación continua Educación Infantil Experiences Continuing Education Art Childhood Education |
description |
In this research has as objective to map the training process of educators in the LavrasMG municipality from the context of the 145th south Minas Gerais Forum of Childhood Education, whose theme was “Art in the Reference Curriculum of Minas Gerais: transforming realities into possibilities”. The work is justified by the importance of problematizing the continuing education of educators, as well as the artistic experiences developed with teachers, monitors and children in Childhood Education. We immerse ourselves in the imaginary enchantments, with the intention of bringing to the surface, “existing things” and that are not always valued for everyone's appreciation, so we chose to map this process: children's artistic productions, speech of educators and using a semi-structured interview, in addition to the Document Analysis of the material that constitutes the Minas Gerais Forum of Childhood Education. The empirical material collected will be subsequently analyzed, together with the documents guiding the actions, aiming mainly problematize and highlight how the entire production process and continuing education of these professionals took place. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03 2022-02-18T22:23:38Z 2022-02-18T22:23:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BUSCÁCIO, A. M.; REIS, F. P. G. dos; RIBEIRO, C. M. Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 369-396, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12643. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49399 |
identifier_str_mv |
BUSCÁCIO, A. M.; REIS, F. P. G. dos; RIBEIRO, C. M. Cartografando práticas pedagógicas de educadoras/es da educação infantil de Lavras-MG: o deságüe das artes a partir do 145º Fórum Sul Mineiro de Educação Infantil. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 369-396, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12643. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diversidade e Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439343402090496 |