A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30038 |
Resumo: | Through the various problems in science teaching and learning in general, many studies have sought to investigate: which perspectives can collaborate to construct a truly meaningful teaching. Thus, the objective of this study is to analyze the results of differentiated pedagogical practice applied to teachers in initial and continuing formation, in order to verify if a new perspective can be apprehended and used by them in their school day-by-day. The activity was carried out in the form of a formative mini-course, using the History of science and Indian mythology to build a path on the classification of living beings, traversing the historical periods most discussed today. After performing the practical activity, the participants performed written analyzes on the procedure, putting their perspectives and impressions on the practice. The speeches were analyzed according to the Categorization of Qualitative Content Analysis, where the feasibility of the work performed was verified. The analyzes were discussed evidencing the results of the practice. |
id |
UFLA_d0ecdbd15568198dc70f39031c733bbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/30038 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciênciaBiological classification: a classroom from the dialogue between indigenous culture and the history of scienceEnsino de BiologiaClassificação biológicaInterdisciplinaridadeBiological classificationInterdisciplinarityThrough the various problems in science teaching and learning in general, many studies have sought to investigate: which perspectives can collaborate to construct a truly meaningful teaching. Thus, the objective of this study is to analyze the results of differentiated pedagogical practice applied to teachers in initial and continuing formation, in order to verify if a new perspective can be apprehended and used by them in their school day-by-day. The activity was carried out in the form of a formative mini-course, using the History of science and Indian mythology to build a path on the classification of living beings, traversing the historical periods most discussed today. After performing the practical activity, the participants performed written analyzes on the procedure, putting their perspectives and impressions on the practice. The speeches were analyzed according to the Categorization of Qualitative Content Analysis, where the feasibility of the work performed was verified. The analyzes were discussed evidencing the results of the practice.Mediante as diversas problemáticas no ensino de ciências e na aprendizagem em geral, muitos estudos tem procurado investigar: quais as perspectivas que podem colaborar para construção de um ensino realmente significativo. Sendo assim, o trabalho tem por objetivo analisar os resultados de prática pedagógica diferenciada aplicada para professores em formação inicial e continuada, de forma a verificar se a uma nova perspectiva pode ser apreendida e utilizadas pelos mesmos no seu dia-a-dia escolar. A atividade foi executada no formato de um Minicurso formativo, utilizando a História da ciência e mitologia indígena para construir um caminho sobre a classificação dos seres vivos, percorrendo as épocas históricas mais discutidas atualmente. Após a execução da atividade prática, os participantes realizaram analises escritas sobre o procedimento, colocando suas perspectivas e impressões sobre a pratica. As falas foram analisadas de acordo com a categorização de Analise de conteúdo qualitativo, onde foi verificada a viabilidade do trabalho executado. As analises foram discutidas evidenciando os resultados da pratica.2018-08-17T18:27:11Z2018-08-17T18:27:11Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, A. F. dos; SOUZA, E. G. L.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 6, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30038Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ana Flavia dosSouza, Ellen Gonzaga LimaNascimento Junior, Antonio Fernandesporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2018-08-17T18:27:12Zoai:localhost:1/30038Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-17T18:27:12Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência Biological classification: a classroom from the dialogue between indigenous culture and the history of science |
title |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
spellingShingle |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência Santos, Ana Flavia dos Ensino de Biologia Classificação biológica Interdisciplinaridade Biological classification Interdisciplinarity |
title_short |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
title_full |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
title_fullStr |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
title_full_unstemmed |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
title_sort |
A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência |
author |
Santos, Ana Flavia dos |
author_facet |
Santos, Ana Flavia dos Souza, Ellen Gonzaga Lima Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Ellen Gonzaga Lima Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Flavia dos Souza, Ellen Gonzaga Lima Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Classificação biológica Interdisciplinaridade Biological classification Interdisciplinarity |
topic |
Ensino de Biologia Classificação biológica Interdisciplinaridade Biological classification Interdisciplinarity |
description |
Through the various problems in science teaching and learning in general, many studies have sought to investigate: which perspectives can collaborate to construct a truly meaningful teaching. Thus, the objective of this study is to analyze the results of differentiated pedagogical practice applied to teachers in initial and continuing formation, in order to verify if a new perspective can be apprehended and used by them in their school day-by-day. The activity was carried out in the form of a formative mini-course, using the History of science and Indian mythology to build a path on the classification of living beings, traversing the historical periods most discussed today. After performing the practical activity, the participants performed written analyzes on the procedure, putting their perspectives and impressions on the practice. The speeches were analyzed according to the Categorization of Qualitative Content Analysis, where the feasibility of the work performed was verified. The analyzes were discussed evidencing the results of the practice. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-08-17T18:27:11Z 2018-08-17T18:27:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, A. F. dos; SOUZA, E. G. L.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 6, 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30038 |
identifier_str_mv |
SANTOS, A. F. dos; SOUZA, E. G. L.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A classificação biológica: uma aula a partir do diálogo entre a cultura indígena e a história da ciência. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 13, n. 6, 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30038 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438944027803648 |