Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Regilson Maciel
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rothen, José Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838
Resumo: This paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate.
id UFLA_d2d076168f6bc0193cb3e0504683acd6
oai_identifier_str oai:localhost:1/39838
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980sConcepciones sobre la evaluación educacional de intelectuales académicos brasileños en la década de 1980Avaliação educacionalIntelectuais acadêmicosEstudos bibliométricosAnálise de conteúdoEducational evaluationAcademic intellectualsBibliometric studyContent analysisThis paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate.O artigo discute a constituição do campo da avaliação educacional no Brasil a partir das concepções de intelectuais acadêmicos brasileiros que ajudaram a construir esse campo de conhecimento ao longo da década de 1980. Para esse fim, realizou-se uma pesquisa de caráter bibliográfica e documental, associada às estratégias dos estudos bibliométricos e à análise de conteúdo. Os dados foram organizados em duas principais abordagens de avaliação educacional, uma que enfatiza a avaliação como resultado e a outra cujo enfoque da avaliação é o processo. Nessas abordagens, as concepções dos intelectuais indicam que a avaliação é uma atividade inerente ao fazer humano e por isso não pode ser reduzida a uma ação mecânica, pois implica numa relação de poder e de negociação entre avaliador e avaliado.Universidade Federal de Santa Catarina2020-04-06T18:00:43Z2020-04-06T18:00:43Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838Revista Perspectivareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Regilson MacielRothen, José Carlospor2020-04-06T18:01:48Zoai:localhost:1/39838Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-06T18:01:48Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980s
Concepciones sobre la evaluación educacional de intelectuales académicos brasileños en la década de 1980
title Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
spellingShingle Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
Borges, Regilson Maciel
Avaliação educacional
Intelectuais acadêmicos
Estudos bibliométricos
Análise de conteúdo
Educational evaluation
Academic intellectuals
Bibliometric study
Content analysis
title_short Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
title_full Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
title_fullStr Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
title_full_unstemmed Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
title_sort Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
author Borges, Regilson Maciel
author_facet Borges, Regilson Maciel
Rothen, José Carlos
author_role author
author2 Rothen, José Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Regilson Maciel
Rothen, José Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Intelectuais acadêmicos
Estudos bibliométricos
Análise de conteúdo
Educational evaluation
Academic intellectuals
Bibliometric study
Content analysis
topic Avaliação educacional
Intelectuais acadêmicos
Estudos bibliométricos
Análise de conteúdo
Educational evaluation
Academic intellectuals
Bibliometric study
Content analysis
description This paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-06T18:00:43Z
2020-04-06T18:00:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838
identifier_str_mv BORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Perspectiva
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549980345729024