Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838 |
Resumo: | This paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate. |
id |
UFLA_d2d076168f6bc0193cb3e0504683acd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39838 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980sConcepciones sobre la evaluación educacional de intelectuales académicos brasileños en la década de 1980Avaliação educacionalIntelectuais acadêmicosEstudos bibliométricosAnálise de conteúdoEducational evaluationAcademic intellectualsBibliometric studyContent analysisThis paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate.O artigo discute a constituição do campo da avaliação educacional no Brasil a partir das concepções de intelectuais acadêmicos brasileiros que ajudaram a construir esse campo de conhecimento ao longo da década de 1980. Para esse fim, realizou-se uma pesquisa de caráter bibliográfica e documental, associada às estratégias dos estudos bibliométricos e à análise de conteúdo. Os dados foram organizados em duas principais abordagens de avaliação educacional, uma que enfatiza a avaliação como resultado e a outra cujo enfoque da avaliação é o processo. Nessas abordagens, as concepções dos intelectuais indicam que a avaliação é uma atividade inerente ao fazer humano e por isso não pode ser reduzida a uma ação mecânica, pois implica numa relação de poder e de negociação entre avaliador e avaliado.Universidade Federal de Santa Catarina2020-04-06T18:00:43Z2020-04-06T18:00:43Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838Revista Perspectivareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Regilson MacielRothen, José Carlospor2020-04-06T18:01:48Zoai:localhost:1/39838Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-06T18:01:48Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980s Concepciones sobre la evaluación educacional de intelectuales académicos brasileños en la década de 1980 |
title |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
spellingShingle |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 Borges, Regilson Maciel Avaliação educacional Intelectuais acadêmicos Estudos bibliométricos Análise de conteúdo Educational evaluation Academic intellectuals Bibliometric study Content analysis |
title_short |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
title_full |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
title_fullStr |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
title_full_unstemmed |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
title_sort |
Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980 |
author |
Borges, Regilson Maciel |
author_facet |
Borges, Regilson Maciel Rothen, José Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Rothen, José Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Regilson Maciel Rothen, José Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação educacional Intelectuais acadêmicos Estudos bibliométricos Análise de conteúdo Educational evaluation Academic intellectuals Bibliometric study Content analysis |
topic |
Avaliação educacional Intelectuais acadêmicos Estudos bibliométricos Análise de conteúdo Educational evaluation Academic intellectuals Bibliometric study Content analysis |
description |
This paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluate. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-06T18:00:43Z 2020-04-06T18:00:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838 |
identifier_str_mv |
BORGES, R. M.; ROTHEN, J. C. Concepções sobre avaliação educacional de intelectuais acadêmicos brasileiros nos anos 1980. Revista Perspectiva, v. 37, n. 4, p. 904-929, out./dez. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39838 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Perspectiva reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438981325651968 |