Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lísias André de Vieira e
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46600
Resumo: Taking into account the importance of measuring performance in educational activities this research reviews the evolution of graduate studies in Brazil, on performance assessment and strategic planning processes with the intention of proposing a self-assessment framework for the Postgraduate Program in Public Administration (PPGAP) at the Federal University of Lavras, professional modality, based on the use of the Balanced Scorecard tool. To achieve this objective, the management reports of the regulatory body and the research program were reviewed, in addiction an attempt was made to understand the European multidimensional evaluation practice, a Survey was applied to know the local needs, the BSC tool was adapted and elaborated. a brief document suggesting indicatives for self-assessment assembly. As a result of this applied research effort, a framework was created with the potential of coordinating and alignment among objectives and guidelines of CAPES, PPGAP and the local academic community. It is hoped, with the proposition of this framework, to inspire the other PPGs, based on the proposed methodology and making the necessary modifications to assist students, professors, and the community, to create their own self-assessment instruments, thus strengthening the Institution's Graduate Program.
id UFLA_d9c37626bd026ea1bff23fa8a66f7c79
oai_identifier_str oai:localhost:1/46600
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPESPerformance measurement in professional graduate programs: proposing a framework from CAPES' new perspectives of self-assessmentPós-graduação profissionalAutoavaliação multidimensionalUniversidades e faculdades - Pós-graduaçãoAvaliação de desempenhoProfessional post-graduate studiesMultidimensional self-assessmentPerformance evaluationUniversities and colleges - GraduateAdministração PúblicaTaking into account the importance of measuring performance in educational activities this research reviews the evolution of graduate studies in Brazil, on performance assessment and strategic planning processes with the intention of proposing a self-assessment framework for the Postgraduate Program in Public Administration (PPGAP) at the Federal University of Lavras, professional modality, based on the use of the Balanced Scorecard tool. To achieve this objective, the management reports of the regulatory body and the research program were reviewed, in addiction an attempt was made to understand the European multidimensional evaluation practice, a Survey was applied to know the local needs, the BSC tool was adapted and elaborated. a brief document suggesting indicatives for self-assessment assembly. As a result of this applied research effort, a framework was created with the potential of coordinating and alignment among objectives and guidelines of CAPES, PPGAP and the local academic community. It is hoped, with the proposition of this framework, to inspire the other PPGs, based on the proposed methodology and making the necessary modifications to assist students, professors, and the community, to create their own self-assessment instruments, thus strengthening the Institution's Graduate Program.Levando em consideração a importância da aferição do desempenho em atividades educacionais esta pesquisa fez uma revisão sobre a evolução da pós-graduação no Brasil, sobre processos de avaliação de desempenho e de planejamento estratégico na intenção de propor um framework de autoavaliação para o Programa de Pós-Graduação em Administração Pública (PPGAP) da Universidade Federal de Lavras, modalidade profissional, baseado na utilização da ferramenta Balanced Scorecard. Para se alcançar este objetivo foram revistos os relatórios de gestão do órgão regulamentador e do programa de pesquisa, buscou-se compreender a prática avaliativa multidimensional europeia, aplicou-se um Survey para levantamento das necessidades locais, adaptou-se a ferramenta BSC e elaborou-se um breve documento com objetivo de apresentar indicativos de sistematização para criação de ferramenta de autoavaliação. Como resultado desse esforço de pesquisa aplicada, criou-se um framework com potencial de coordenação e alinhamento entre os objetivos e diretrizes da CAPES, do PPGAP e da comunidade acadêmica local. Espera-se, com a proposição desse framework, inspirar os demais PPG, baseados na metodologia proposta e realizando as modificações necessárias para atender aos discentes, docentes e comunidade, a criar seus próprios instrumentos de autoavaliação, fortalecendo, assim a Pós-Graduação da Instituição.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Administração PúblicaUFLAbrasilDepartamento de Administração e EconomiaOliveira, Dênis Renato deTonelli, Dany FlávioMoretto Neto, LuísSilva, Lísias André de Vieira e2021-06-30T16:38:31Z2021-06-30T16:38:31Z2021-06-302021-06-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, L. A. de V. Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES. 2021. 45 p. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46600porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-06-30T16:38:31Zoai:localhost:1/46600Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-06-30T16:38:31Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
Performance measurement in professional graduate programs: proposing a framework from CAPES' new perspectives of self-assessment
title Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
spellingShingle Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
Silva, Lísias André de Vieira e
Pós-graduação profissional
Autoavaliação multidimensional
Universidades e faculdades - Pós-graduação
Avaliação de desempenho
Professional post-graduate studies
Multidimensional self-assessment
Performance evaluation
Universities and colleges - Graduate
Administração Pública
title_short Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
title_full Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
title_fullStr Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
title_full_unstemmed Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
title_sort Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES
author Silva, Lísias André de Vieira e
author_facet Silva, Lísias André de Vieira e
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Dênis Renato de
Tonelli, Dany Flávio
Moretto Neto, Luís
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lísias André de Vieira e
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-graduação profissional
Autoavaliação multidimensional
Universidades e faculdades - Pós-graduação
Avaliação de desempenho
Professional post-graduate studies
Multidimensional self-assessment
Performance evaluation
Universities and colleges - Graduate
Administração Pública
topic Pós-graduação profissional
Autoavaliação multidimensional
Universidades e faculdades - Pós-graduação
Avaliação de desempenho
Professional post-graduate studies
Multidimensional self-assessment
Performance evaluation
Universities and colleges - Graduate
Administração Pública
description Taking into account the importance of measuring performance in educational activities this research reviews the evolution of graduate studies in Brazil, on performance assessment and strategic planning processes with the intention of proposing a self-assessment framework for the Postgraduate Program in Public Administration (PPGAP) at the Federal University of Lavras, professional modality, based on the use of the Balanced Scorecard tool. To achieve this objective, the management reports of the regulatory body and the research program were reviewed, in addiction an attempt was made to understand the European multidimensional evaluation practice, a Survey was applied to know the local needs, the BSC tool was adapted and elaborated. a brief document suggesting indicatives for self-assessment assembly. As a result of this applied research effort, a framework was created with the potential of coordinating and alignment among objectives and guidelines of CAPES, PPGAP and the local academic community. It is hoped, with the proposition of this framework, to inspire the other PPGs, based on the proposed methodology and making the necessary modifications to assist students, professors, and the community, to create their own self-assessment instruments, thus strengthening the Institution's Graduate Program.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30T16:38:31Z
2021-06-30T16:38:31Z
2021-06-30
2021-06-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, L. A. de V. Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES. 2021. 45 p. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46600
identifier_str_mv SILVA, L. A. de V. Mensuração de desempenho em programas de pós-graduação profissionais: proposição de um framework a partir das novas perspectivas de autoavaliação da CAPES. 2021. 45 p. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Administração Pública
UFLA
brasil
Departamento de Administração e Economia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Administração Pública
UFLA
brasil
Departamento de Administração e Economia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835055034204160