A origem dos conceitos de “bom e mau”, “bom e ruim” em Nietzsche
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55449 |
Resumo: | The objective of this dissertation is to analyze the importance of the question of the value of values for the construction of the critique of morality present in the first dissertation of the Genealogy of Morals, and consequently to understand how such a project enables the development of a new positive dimension in Nietzsche's thought. In this way, we analyze how the philosopher exposes the immanent origin of values and later develops the genealogical procedure that allows the examination of the conditions under which values were created and modified throughout history. From this, we investigate the distinctions between noble morality and slave morality and how these two types proceed to engender valuations - the first as an expression of a powerful and affirming physiology, and the second as a reflection of a weak and impotent constitution. We will show that the values that govern western civilization characterize the worldview of the man of resentment, who, led by the spirit of revenge of the priestly caste, managed to universalize his weakness and make a morality that denies the world of life triumph. Finally, we will try to understand how Nietzsche articulates the concepts of life and value, which will give us the key to glimpse the propositional perspective of his critique of morality. |
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A origem dos conceitos de “bom e mau”, “bom e ruim” em NietzscheThe origin from concepts “good and bad”, “good and evil” in NietzscheNietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900Genealogia (Filosofia)MoralCrítica à moralidadeVidaGenealogy (Philosophy)MoralsCritique of moralityLifeFilosofiaThe objective of this dissertation is to analyze the importance of the question of the value of values for the construction of the critique of morality present in the first dissertation of the Genealogy of Morals, and consequently to understand how such a project enables the development of a new positive dimension in Nietzsche's thought. In this way, we analyze how the philosopher exposes the immanent origin of values and later develops the genealogical procedure that allows the examination of the conditions under which values were created and modified throughout history. From this, we investigate the distinctions between noble morality and slave morality and how these two types proceed to engender valuations - the first as an expression of a powerful and affirming physiology, and the second as a reflection of a weak and impotent constitution. We will show that the values that govern western civilization characterize the worldview of the man of resentment, who, led by the spirit of revenge of the priestly caste, managed to universalize his weakness and make a morality that denies the world of life triumph. Finally, we will try to understand how Nietzsche articulates the concepts of life and value, which will give us the key to glimpse the propositional perspective of his critique of morality.O objetivo desta dissertação consiste em analisar a importância da questão do valor dos valores para a construção da crítica à moral presente na primeira dissertação da Genealogia da Moral, e consequentemente compreender como tal projeto possibilita o desenvolvimento de uma nova dimensão positiva no pensamento de Nietzsche. Nesse percurso, analisamos como o filósofo expõe a procedência imanente dos valores e posteriormente desenvolve o procedimento genealógico que permite o exame das condições sob as quais os valores foram criados e modificados ao longo da história. A partir disso, investigamos as distinções entre a moral nobre e a moral escrava e como esses dois tipos procedem ao engendrar as valorações – a primeira como expressão de uma fisiologia poderosa e afirmadora, e a segunda como o reflexo de uma constituição fraca e impotente. Faremos ver que os valores que regem a civilização ocidental caracterizam a visão de mundo do homem do ressentimento, o qual, conduzido pelo espírito de vingança da casta sacerdotal, conseguiu universalizar a sua fraqueza e fazer triunfar uma moral que nega o mundo da vida. Por fim, tentaremos compreender como Nietzsche articula os conceitos de vida e valor, o que nos dará a chave para vislumbrar a perspectiva propositiva de sua crítica à moralidade.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFLAbrasilFaculdade de Filosofia, Ciências Humanas, Educação e LetrasTakayama, Luiz RobertoSantos, Oscar Augusto RochaBelo, Renato dos SantosSantos, Carina de Paula2022-11-08T18:09:32Z2022-11-08T18:09:32Z2022-11-082022-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, C. de P. A origem dos conceitos de “bom e mau”, “bom e ruim” em Nietzsche. 2022. 69 p. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2022.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55449porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-31T17:37:07Zoai:localhost:1/55449Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-31T17:37:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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