Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438 |
Resumo: | The main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal. |
id |
UFLA_de532d68fcc58b52aaea2dcf4df65810 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48438 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educaçãoContributions of the ethics of care to a holistic conception of educationEducação holísticaÉtica do cuidadoEducação integralProcesso educativoHolistic educationEthics of careIntegral educationEducational processEducaçãoThe main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal.O principal objetivo da dissertação é conceituar e elencar as possíveis contribuições da Educação Holística na/para a prática educativa, interligando a ideia apresentada pelo pesquisador e filósofo Leonardo Boff em relação a Ética do Cuidado. Optou-se pela pesquisa de caráter qualitativo, abordando características, bem como as contribuições dessa proposta educativa, realizadas por meio de análises bibliográficas, reflexões, levantamentos de hipóteses, questionamentos, tudo com intuito de responder ao seguinte problema de pesquisa: quais as contribuições da Educação Holística e da Ética do Cuidado em contextos envolvendo o processo ensino aprendizagem? Para tanto, o presente trabalho apresenta reflexões que buscam contemplar os objetivos previstos: abordar a temática escolhida perpassando pela Educação Integral, Educação Holística, Legislação e a Ética do Cuidado, conceituar Educação Holística, realizar um breve levantamento da legislação brasileira inter-relacionando-a com a Educação Holística, além de perscrutar e apresentar algumas reflexões a partir da produção de conhecimento de Boff. Dessa maneira, justifica-se a relevância desta pesquisa uma vez que a intenção é deslindar e descobrir se a temática apresentada pode contribuir e responder algumas das inquietações que surgem no decorrer do processo educativo. Como produto final, destaca-se a criação de uma Cartilha Online Informativa abordando o tema que envolve essa proposta educativa.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoBarbosa, VanderleiBetlinski, CarlosOliveira, Luiz Fernando deMilêu, Vanessa Mattos Magalhães2021-11-04T21:28:48Z2021-11-04T21:28:48Z2021-11-042021-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-11-04T21:28:48Zoai:localhost:1/48438Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-11-04T21:28:48Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação Contributions of the ethics of care to a holistic conception of education |
title |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
spellingShingle |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação Milêu, Vanessa Mattos Magalhães Educação holística Ética do cuidado Educação integral Processo educativo Holistic education Ethics of care Integral education Educational process Educação |
title_short |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
title_full |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
title_fullStr |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
title_full_unstemmed |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
title_sort |
Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação |
author |
Milêu, Vanessa Mattos Magalhães |
author_facet |
Milêu, Vanessa Mattos Magalhães |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barbosa, Vanderlei Betlinski, Carlos Oliveira, Luiz Fernando de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Milêu, Vanessa Mattos Magalhães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação holística Ética do cuidado Educação integral Processo educativo Holistic education Ethics of care Integral education Educational process Educação |
topic |
Educação holística Ética do cuidado Educação integral Processo educativo Holistic education Ethics of care Integral education Educational process Educação |
description |
The main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-04T21:28:48Z 2021-11-04T21:28:48Z 2021-11-04 2021-08-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438 |
identifier_str_mv |
MILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835060008648704 |