Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34081 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze the social representations about solidarity economy, work and crafts, circulating among the craftswomen of the Solidarity Economy Commercialization Center of the municipality of Cariacica-ES. For this purpose, we use the collection technique of data triangulation based on non-participant observation of ethnographic inspiration, interviews, and documentary research. The main results point to the valuation of crafts as a therapy and not only as work, with solidarity economy being pointed out by the craftswomen as the best format, given the possibility of performing shared management and the valorization of the human being. The conception of being able to do something with the hands dictates the rhythm of producing the crafts, reflected in the way of conducting management in a particular way, overcoming the difficulties encountered. |
id |
UFLA_e86fba1be850cde7f51827a93f8bea2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/34081 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidáriaThe sales of craft over a Lively Talk and a cup of Coffee: social representations in a commercialization center of solidarity economyEconomia solidáriaRepresentações sociaisArtesanatoSolidarity economySocial representationsCraftsThe purpose of this article is to analyze the social representations about solidarity economy, work and crafts, circulating among the craftswomen of the Solidarity Economy Commercialization Center of the municipality of Cariacica-ES. For this purpose, we use the collection technique of data triangulation based on non-participant observation of ethnographic inspiration, interviews, and documentary research. The main results point to the valuation of crafts as a therapy and not only as work, with solidarity economy being pointed out by the craftswomen as the best format, given the possibility of performing shared management and the valorization of the human being. The conception of being able to do something with the hands dictates the rhythm of producing the crafts, reflected in the way of conducting management in a particular way, overcoming the difficulties encountered.O objetivo deste artigo é analisar as representações sociais sobre a economia solidária, o trabalho e o artesanato, circulantes entre as artesãs do Centro de Comercialização de Economia Solidária do município de Cariacica-ES. Para isso, foram utilizadas a triangulação de técnicas de coleta de dados pautadas na observação não participante de inspiração etnográfica, entrevistas e pesquisa documental. Os principais resultados apontam para a valorização do artesanato enquanto terapia e não somente como trabalho, sendo a economia solidária o melhor formato apontado pelas artesãs, dada a possibilidade de se realizar a gestão compartilhada e a valorização do ser humano. A concepção de poder fazer algo com as mãos dita o ritmo de se produzir o artesanato, refletindo na forma de se realizar a gestão de modo particularizado, superando as dificuldades encontradas.Fucape Business School2019-05-07T17:20:01Z2019-05-07T17:20:01Z2018-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCEZAR, L. C.; FANTINEL, L. D. Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária. BBR. Brazilian Business Review, Vitória, v. 15, n. 5, 475-493, set./out. 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34081BBR. Brazilian Business Reviewreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCezar, Layon CarlosFantinel, Letícia Diaspor2019-05-07T17:20:02Zoai:localhost:1/34081Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-05-07T17:20:02Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária The sales of craft over a Lively Talk and a cup of Coffee: social representations in a commercialization center of solidarity economy |
title |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
spellingShingle |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária Cezar, Layon Carlos Economia solidária Representações sociais Artesanato Solidarity economy Social representations Crafts |
title_short |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
title_full |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
title_fullStr |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
title_full_unstemmed |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
title_sort |
Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária |
author |
Cezar, Layon Carlos |
author_facet |
Cezar, Layon Carlos Fantinel, Letícia Dias |
author_role |
author |
author2 |
Fantinel, Letícia Dias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cezar, Layon Carlos Fantinel, Letícia Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Economia solidária Representações sociais Artesanato Solidarity economy Social representations Crafts |
topic |
Economia solidária Representações sociais Artesanato Solidarity economy Social representations Crafts |
description |
The purpose of this article is to analyze the social representations about solidarity economy, work and crafts, circulating among the craftswomen of the Solidarity Economy Commercialization Center of the municipality of Cariacica-ES. For this purpose, we use the collection technique of data triangulation based on non-participant observation of ethnographic inspiration, interviews, and documentary research. The main results point to the valuation of crafts as a therapy and not only as work, with solidarity economy being pointed out by the craftswomen as the best format, given the possibility of performing shared management and the valorization of the human being. The conception of being able to do something with the hands dictates the rhythm of producing the crafts, reflected in the way of conducting management in a particular way, overcoming the difficulties encountered. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09 2019-05-07T17:20:01Z 2019-05-07T17:20:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CEZAR, L. C.; FANTINEL, L. D. Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária. BBR. Brazilian Business Review, Vitória, v. 15, n. 5, 475-493, set./out. 2018. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34081 |
identifier_str_mv |
CEZAR, L. C.; FANTINEL, L. D. Entre um Bom Papo e um Café se Vende o Artesanato: representações sociais em um centro de comercialização da economia solidária. BBR. Brazilian Business Review, Vitória, v. 15, n. 5, 475-493, set./out. 2018. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fucape Business School |
publisher.none.fl_str_mv |
Fucape Business School |
dc.source.none.fl_str_mv |
BBR. Brazilian Business Review reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439005169221632 |