Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33124 |
Resumo: | The objective of this work is to report and analyze a class developed in the discipline of teaching methodology offered by the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras, MG. The class tried to construct concepts referring to the internal movements of the Earth using as methodological strategy a theatrical play, based on the mythology of the Chilean culture of the Mapuche people. Through this pedagogical tool it was possible to understand their relationships with the teaching process learning science and work with cultural diversity. The lesson was applied to the licenciandos that studied the discipline and, from the analysis made by them, it is noticed that the use of the dramatization allowed to approach the theme in a more dynamic way and thus to construct the proposed concepts in a more interactive and collective way. |
id |
UFLA_ee91e1aff5f241eb03e385441a0dd75b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/33124 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da TerraAlternative methodologies in teaching Sciences: use of theater and mythology in the teaching of internal movements of the EarthMetodologías alternativas en Ciencias de la enseñanza: uso del teatro y mitología en la enseñanza de movimientos internos de la TierraFormação de professoresEnsino de CiênciasMitologia e EducaçãoTeacher trainingScience teachingMythology and EducationFormación de profesoresEnseñanza de CienciasMitología y EducaciónThe objective of this work is to report and analyze a class developed in the discipline of teaching methodology offered by the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras, MG. The class tried to construct concepts referring to the internal movements of the Earth using as methodological strategy a theatrical play, based on the mythology of the Chilean culture of the Mapuche people. Through this pedagogical tool it was possible to understand their relationships with the teaching process learning science and work with cultural diversity. The lesson was applied to the licenciandos that studied the discipline and, from the analysis made by them, it is noticed that the use of the dramatization allowed to approach the theme in a more dynamic way and thus to construct the proposed concepts in a more interactive and collective way.Objetiva-se com este trabalho relatar e analisar uma aula desenvolvida na disciplina de metodologia de ensino de Ciências ofertada pelo curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras, MG. A aula buscou construir conceitos referentes aos movimentos internos da Terra utilizando como estratégia metodológica uma peça teatral, baseada na mitologia da cultura chilena do povo Mapuche. Através desta ferramenta pedagógica foi possível compreender suas relações com o processo de ensino aprendizagem de ciências e trabalhar com a diversidade cultural. A aula foi aplicada aos licenciandos que cursavam a disciplina e, a partir da análise feita por eles, percebe-se que o uso da dramatização permitiu abordar o tema de uma forma mais dinâmica e assim construir os conceitos propostos de maneira mais interativa e coletiva.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP)2019-03-01T14:33:25Z2019-03-01T14:33:25Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, G. C. et al. Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 5, p. 34-44, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714520181959.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33124Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Gabrielly CarvalhoSouza, Bianca Morais deGonçalves, Laise VieiraNascimento Junior, Antonio Fernandespor2019-03-01T14:33:25Zoai:localhost:1/33124Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-03-01T14:33:25Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra Alternative methodologies in teaching Sciences: use of theater and mythology in the teaching of internal movements of the Earth Metodologías alternativas en Ciencias de la enseñanza: uso del teatro y mitología en la enseñanza de movimientos internos de la Tierra |
title |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
spellingShingle |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra Andrade, Gabrielly Carvalho Formação de professores Ensino de Ciências Mitologia e Educação Teacher training Science teaching Mythology and Education Formación de profesores Enseñanza de Ciencias Mitología y Educación |
title_short |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
title_full |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
title_fullStr |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
title_full_unstemmed |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
title_sort |
Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra |
author |
Andrade, Gabrielly Carvalho |
author_facet |
Andrade, Gabrielly Carvalho Souza, Bianca Morais de Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Bianca Morais de Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Gabrielly Carvalho Souza, Bianca Morais de Gonçalves, Laise Vieira Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Ensino de Ciências Mitologia e Educação Teacher training Science teaching Mythology and Education Formación de profesores Enseñanza de Ciencias Mitología y Educación |
topic |
Formação de professores Ensino de Ciências Mitologia e Educação Teacher training Science teaching Mythology and Education Formación de profesores Enseñanza de Ciencias Mitología y Educación |
description |
The objective of this work is to report and analyze a class developed in the discipline of teaching methodology offered by the undergraduate course in Biological Sciences of the Federal University of Lavras, MG. The class tried to construct concepts referring to the internal movements of the Earth using as methodological strategy a theatrical play, based on the mythology of the Chilean culture of the Mapuche people. Through this pedagogical tool it was possible to understand their relationships with the teaching process learning science and work with cultural diversity. The lesson was applied to the licenciandos that studied the discipline and, from the analysis made by them, it is noticed that the use of the dramatization allowed to approach the theme in a more dynamic way and thus to construct the proposed concepts in a more interactive and collective way. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-03-01T14:33:25Z 2019-03-01T14:33:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, G. C. et al. Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 5, p. 34-44, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714520181959. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33124 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, G. C. et al. Metodologias alternativas no ensino de Ciências: uso de teatro e mitologia no ensino de movimentos internos da Terra. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S.l.], v. 14, n. 5, p. 34-44, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082714520181959. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista (ANAP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Ambiental da Alta Paulista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439197989765120 |