E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194 |
Resumo: | In 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society. |
id |
UFLA_fd4f8f9d2adb64ba7024e8e07357f55c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/55194 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do BrasilE-participation of federal education, science and technology institutes in southeastern BrazilComunicaçãoRedes sociaisInstituições de ensino superiorSociedade - InteraçãoCommunicationSocial networksHigher education institutionsSociety - InteractionIn 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society.O Ministério da Educação lançou, em 2016, um projeto denominado Desafio da Educação Profissional e Tecnológica (doravante DEPT) que incentiva cidadão a participarem ativamente, por meio de uma plataforma online, do processo de tomada de decisões. Tal condição reforça a necessidade das instituições de ensino superior e, em especial, dos Institutos Federais da região sudeste do Brasil, a se interagirem com a sociedade. O presente trabalho teve como O objetivo desta pesquisa é analisar se os IF’s da região sudeste do Brasil fazem uso das ferramentas da rede social para promover a participação social. Para tanto, foram analisados posts, likes, reactions, comentários e shares de cada página oficial dos institutos federais da região supracitada. Houve aumento no engajamento da região sudeste desde o lançamento do lançamento DEPT, constatando que os institutos federais passaram a utilizar a rede social Facebook para aumentar sua interação com a sociedade.Universidade Estadual do Rio Grande do Sul2022-09-23T21:58:40Z2022-09-23T21:58:40Z2022-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194Revista Eletrônica Científica da UERGSreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPeixoto, Danielle LimaGützmann, AndréNascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro doOliveira Júnior, MarceloCampos, Alyce CardosoBassotto, Leandro Carvalhopor2023-05-03T13:09:09Zoai:localhost:1/55194Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:09:09Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil E-participation of federal education, science and technology institutes in southeastern Brazil |
title |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
spellingShingle |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil Peixoto, Danielle Lima Comunicação Redes sociais Instituições de ensino superior Sociedade - Interação Communication Social networks Higher education institutions Society - Interaction |
title_short |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
title_full |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
title_fullStr |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
title_full_unstemmed |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
title_sort |
E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil |
author |
Peixoto, Danielle Lima |
author_facet |
Peixoto, Danielle Lima Gützmann, André Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do Oliveira Júnior, Marcelo Campos, Alyce Cardoso Bassotto, Leandro Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Gützmann, André Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do Oliveira Júnior, Marcelo Campos, Alyce Cardoso Bassotto, Leandro Carvalho |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Danielle Lima Gützmann, André Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do Oliveira Júnior, Marcelo Campos, Alyce Cardoso Bassotto, Leandro Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Redes sociais Instituições de ensino superior Sociedade - Interação Communication Social networks Higher education institutions Society - Interaction |
topic |
Comunicação Redes sociais Instituições de ensino superior Sociedade - Interação Communication Social networks Higher education institutions Society - Interaction |
description |
In 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-23T21:58:40Z 2022-09-23T21:58:40Z 2022-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194 |
identifier_str_mv |
PEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Científica da UERGS reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439310855340032 |