E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peixoto, Danielle Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gützmann, André, Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do, Oliveira Júnior, Marcelo, Campos, Alyce Cardoso, Bassotto, Leandro Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194
Resumo: In 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society.
id UFLA_fd4f8f9d2adb64ba7024e8e07357f55c
oai_identifier_str oai:localhost:1/55194
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do BrasilE-participation of federal education, science and technology institutes in southeastern BrazilComunicaçãoRedes sociaisInstituições de ensino superiorSociedade - InteraçãoCommunicationSocial networksHigher education institutionsSociety - InteractionIn 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society.O Ministério da Educação lançou, em 2016, um projeto denominado Desafio da Educação Profissional e Tecnológica (doravante DEPT) que incentiva cidadão a participarem ativamente, por meio de uma plataforma online, do processo de tomada de decisões. Tal condição reforça a necessidade das instituições de ensino superior e, em especial, dos Institutos Federais da região sudeste do Brasil, a se interagirem com a sociedade. O presente trabalho teve como O objetivo desta pesquisa é analisar se os IF’s da região sudeste do Brasil fazem uso das ferramentas da rede social para promover a participação social. Para tanto, foram analisados posts, likes, reactions, comentários e shares de cada página oficial dos institutos federais da região supracitada. Houve aumento no engajamento da região sudeste desde o lançamento do lançamento DEPT, constatando que os institutos federais passaram a utilizar a rede social Facebook para aumentar sua interação com a sociedade.Universidade Estadual do Rio Grande do Sul2022-09-23T21:58:40Z2022-09-23T21:58:40Z2022-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194Revista Eletrônica Científica da UERGSreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPeixoto, Danielle LimaGützmann, AndréNascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro doOliveira Júnior, MarceloCampos, Alyce CardosoBassotto, Leandro Carvalhopor2023-05-03T13:09:09Zoai:localhost:1/55194Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:09:09Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
E-participation of federal education, science and technology institutes in southeastern Brazil
title E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
spellingShingle E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
Peixoto, Danielle Lima
Comunicação
Redes sociais
Instituições de ensino superior
Sociedade - Interação
Communication
Social networks
Higher education institutions
Society - Interaction
title_short E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
title_full E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
title_fullStr E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
title_full_unstemmed E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
title_sort E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil
author Peixoto, Danielle Lima
author_facet Peixoto, Danielle Lima
Gützmann, André
Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do
Oliveira Júnior, Marcelo
Campos, Alyce Cardoso
Bassotto, Leandro Carvalho
author_role author
author2 Gützmann, André
Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do
Oliveira Júnior, Marcelo
Campos, Alyce Cardoso
Bassotto, Leandro Carvalho
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peixoto, Danielle Lima
Gützmann, André
Nascimento, Thaísa Barcellos Pinheiro do
Oliveira Júnior, Marcelo
Campos, Alyce Cardoso
Bassotto, Leandro Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Redes sociais
Instituições de ensino superior
Sociedade - Interação
Communication
Social networks
Higher education institutions
Society - Interaction
topic Comunicação
Redes sociais
Instituições de ensino superior
Sociedade - Interação
Communication
Social networks
Higher education institutions
Society - Interaction
description In 2016, the Ministry of Education launched a project called the Challenge of Professional and Technological Education (hereinafter DEPT) that encourages citizens to actively participate, through an online platform, in the decision-making process. This condition reinforces the need for higher education institutions and, in particular, for Federal Institutes in the southeast region of Brazil, to interact with society. The present work had as The objective of this research is to analyze if the FI's of the Southeast region of Brazil make use of social network tools to promote social participation. To this end, posts, likes, reactions, comments and shares on each official page of the federal institutes in the aforementioned region were analyzed. There has been an increase in the engagement of the Southeast region since the launch of the DEPT launch, noting that the federal institutes started to use the social network Facebook to increase their interaction with society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-23T21:58:40Z
2022-09-23T21:58:40Z
2022-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194
identifier_str_mv PEIXOTO, D. L. et al. E-participation dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da região sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 73-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21674/2448-0479.81.73-83.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Científica da UERGS
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439310855340032