Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Luciano Thomé e
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Lopes, Frederico Fonseca, Neves, Marcos Fava
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8991
Resumo: This study discusses an experience of a group of small lemon growers in a public irrigation project called Jaíba, partnering with a private company called Itacitrus, besides Codevasf (Development Company of the Valleys of San Francisco and Parnaiba). Because of the known difficulties of turning small properties into profitable units inside public irrigation projects in Brazil, the study aims to understand which were the elements that allowed the sustainable growth of the growers’ association. This paper identifies and analyses investments of each party involved in the partnership and their shared responsibilities. The method used is the in-depth case study, along with documental research and observation that allowed bringing up multiple and different variables over the phenomenon. The concept of networks is used along with social capital and marketing. The conclusions indicate that small family producers should acquire or develop product quality management techniques as well as trade competences. Secondly, trading companies should be able to develop long term partnerships with producers and governmental entities must evaluate whether critical competences are present as a way to drive public investments.
id UFLA_fedd2cf8e1e02dbe9e85863f46d58257
oai_identifier_str oai:localhost:1/8991
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação JaíbaNetworks, social capital and marketing as key elements for family farms: an experience at the Jaiba public irrigation projectAgricultura familiarCapital socialFamily farmsCapital stockThis study discusses an experience of a group of small lemon growers in a public irrigation project called Jaíba, partnering with a private company called Itacitrus, besides Codevasf (Development Company of the Valleys of San Francisco and Parnaiba). Because of the known difficulties of turning small properties into profitable units inside public irrigation projects in Brazil, the study aims to understand which were the elements that allowed the sustainable growth of the growers’ association. This paper identifies and analyses investments of each party involved in the partnership and their shared responsibilities. The method used is the in-depth case study, along with documental research and observation that allowed bringing up multiple and different variables over the phenomenon. The concept of networks is used along with social capital and marketing. The conclusions indicate that small family producers should acquire or develop product quality management techniques as well as trade competences. Secondly, trading companies should be able to develop long term partnerships with producers and governmental entities must evaluate whether critical competences are present as a way to drive public investments.Aborda-se, neste estudo, a experiência de um grupo de produtores de limão no projeto público de irrigação Jaíba, em parceria com uma empresa privada, a Itacitrus, além da Codevasf (Companhia de Desenvolvimento dos Vales do São Francisco e Parnaíba). Em função das conhecidas dificuldades de viabilizar pequenas propriedades em perímetros públicos de irrigação e a agricultura familiar no Brasil, o texto busca apresentar os elementos fundamentais que permitiram o crescimento sustentado da atividade, entendendo os investimentos de cada uma das partes envolvidas na parceria e quais são suas responsabilidades compartilhadas. O método utilizado é o do estudo de caso em profundidade com o uso de observação, pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas. São utilizados conceitos de redes, bem como capital social e marketing. As conclusões buscam dar diretrizes de gestão para produtores familiares, empresas agroindustriais e para organizações governamentais, envolvidas na busca de desenvolvimento econômico e social no contexto agropecuário. Para os produtores familiares, esses devem buscar construir ou contratar competências sobre qualidade de produtos e comercialização. Para empresas agroindustriais é sugerida a construção de parcerias e, finalmente, para órgãos governamentais, tais como a Codevasf, é sugerida a análise crítica das competências presentes em redes produtivas, como sendo um pré-requisito para a realização de investimentos públicos, como incentivo ao desenvolvimento social e econômico de uma região.Organizações Rurais & Agroindustriais2011-04-042015-05-04T13:47:38Z2015-05-04T13:47:38Z2015-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14CASTRO, L. T. e; LOPES, F. F.; NEVES, M. F. Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 12, n. 3, p. 227-239, abr. 2011.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8991Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 12, n. 3 (2010)2238-68901517-3879reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14/12Castro, Luciano Thomé eLopes, Frederico FonsecaNeves, Marcos Favainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-03T13:58:19Zoai:localhost:1/8991Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-03-03T13:58:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
Networks, social capital and marketing as key elements for family farms: an experience at the Jaiba public irrigation project
title Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
spellingShingle Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
Castro, Luciano Thomé e
Agricultura familiar
Capital social
Family farms
Capital stock
title_short Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
title_full Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
title_fullStr Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
title_full_unstemmed Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
title_sort Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba
author Castro, Luciano Thomé e
author_facet Castro, Luciano Thomé e
Lopes, Frederico Fonseca
Neves, Marcos Fava
author_role author
author2 Lopes, Frederico Fonseca
Neves, Marcos Fava
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Luciano Thomé e
Lopes, Frederico Fonseca
Neves, Marcos Fava
dc.subject.por.fl_str_mv Agricultura familiar
Capital social
Family farms
Capital stock
topic Agricultura familiar
Capital social
Family farms
Capital stock
description This study discusses an experience of a group of small lemon growers in a public irrigation project called Jaíba, partnering with a private company called Itacitrus, besides Codevasf (Development Company of the Valleys of San Francisco and Parnaiba). Because of the known difficulties of turning small properties into profitable units inside public irrigation projects in Brazil, the study aims to understand which were the elements that allowed the sustainable growth of the growers’ association. This paper identifies and analyses investments of each party involved in the partnership and their shared responsibilities. The method used is the in-depth case study, along with documental research and observation that allowed bringing up multiple and different variables over the phenomenon. The concept of networks is used along with social capital and marketing. The conclusions indicate that small family producers should acquire or develop product quality management techniques as well as trade competences. Secondly, trading companies should be able to develop long term partnerships with producers and governmental entities must evaluate whether critical competences are present as a way to drive public investments.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-04
2015-05-04T13:47:38Z
2015-05-04T13:47:38Z
2015-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14
CASTRO, L. T. e; LOPES, F. F.; NEVES, M. F. Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 12, n. 3, p. 227-239, abr. 2011.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8991
url http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8991
identifier_str_mv CASTRO, L. T. e; LOPES, F. F.; NEVES, M. F. Redes, capital social e marketing como elementos fundamentais para a agricultura familiar: uma experiência no projeto público de irrigação Jaíba. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 12, n. 3, p. 227-239, abr. 2011.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/14/12
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
dc.source.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 12, n. 3 (2010)
2238-6890
1517-3879
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835186725912576