Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Paulo Sérgio da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Camisolão, Rita de Cássia dos Santos, Meinerz, Carla Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484
Resumo: The essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents  conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies.
id UFMA-3_8dd74fce7d36732c719440b973418c37
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21484
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar QuilombolaConfluences, dialog and reception of Quilombola School Education Confluências, diálogo e acolhimento na Educação Escolar Quilombolaeducaciónquilombolas pedagogía antirracistaquilombolaseducationanti-racist pedagogyquilombolaseducaçãopedadogia antirracistaThe essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents  conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies.El ensayo analiza las comprensiones de la cultura escolar construidas por los estudiantes quilombolas y sus tutores, observando las relaciones que se establecen con su presencia en los entornos docentes. Presenta conclusiones parciales de un proyecto de investigación aplicada sobre Educación Escolar Quilombola (EEQ). Metodológicamente, tiene un enfoque cualitativo anclado en la investigación acción colaborativa, centrando el análisis en las respuestas al cuestionario. A partir de la categoría desarrollada por Antônio Bispo dos Santos - confluencias, problematiza las formas de acoger a los jóvenes quilombolas en la cultura escolar en la que se insertan. Las consideraciones iniciales apuntan al desconocimiento de lo que es la EEQ, por parte de quilombolas y docentes, y su vinculación con las prácticas y los estudios de educación antirracista. Cuando se aborda, la temática de ser quilombola se trabaja básicamente en la disciplina de historia o en fechas conmemorativas como el Día de la Conciencia Negra. La base conceptual de tales conclusiones radica en referencias teóricas de estudios interculturales y contracoloniales.O ensaio analisa as compreensões da cultura escolar construídas por estudantes quilombolas e seus responsáveis, observando as relações estabelecidas com sua presença nos ambientes de ensino. Apresenta conclusões de projeto de pesquisa aplicada sobre Educação Escolar Quilombola (EEQ). Possui abordagem qualitativa, ancorada na pesquisa-ação colaborativa, focando análise em respostas de questionários. Problematiza, a partir da categoria cunhada por Antônio Bispo dos Santos – confluências, os caminhos do acolhimento dos jovens quilombolas na cultura escolar em que se inserem. Relaciona confluência com a concepção freireana de diálogo. Conclusões do estudo apontam o pouco conhecimento do que seja EEQ, por parte dos quilombolas e dos professores, e o vínculo dela com pedagogias e estudos de educação antirracista. Observa que os temas do ser quilombola são basicamente trabalhados na disciplina de história ou em datas comemorativas. A base conceitual para tais conclusões está em referências teóricas dos estudos interculturais e contra coloniais.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2148410.18764/2358-4319v16n3.2023.42Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 126-1512358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484/12117Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Paulo Sérgio daCamisolão, Rita de Cássia dos Santos Meinerz, Carla Beatriz2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21484Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
Confluences, dialog and reception of Quilombola School Education
Confluências, diálogo e acolhimento na Educação Escolar Quilombola
title Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
spellingShingle Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
Silva, Paulo Sérgio da
educación
quilombolas
pedagogía antirracista
quilombolas
education
anti-racist pedagogy
quilombolas
educação
pedadogia antirracista
title_short Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
title_full Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
title_fullStr Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
title_full_unstemmed Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
title_sort Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
author Silva, Paulo Sérgio da
author_facet Silva, Paulo Sérgio da
Camisolão, Rita de Cássia dos Santos
Meinerz, Carla Beatriz
author_role author
author2 Camisolão, Rita de Cássia dos Santos
Meinerz, Carla Beatriz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Paulo Sérgio da
Camisolão, Rita de Cássia dos Santos
Meinerz, Carla Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv educación
quilombolas
pedagogía antirracista
quilombolas
education
anti-racist pedagogy
quilombolas
educação
pedadogia antirracista
topic educación
quilombolas
pedagogía antirracista
quilombolas
education
anti-racist pedagogy
quilombolas
educação
pedadogia antirracista
description The essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents  conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484
10.18764/2358-4319v16n3.2023.42
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v16n3.2023.42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484/12117
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 126-151
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322396426240