Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484 |
Resumo: | The essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies. |
id |
UFMA-3_8dd74fce7d36732c719440b973418c37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21484 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar QuilombolaConfluences, dialog and reception of Quilombola School Education Confluências, diálogo e acolhimento na Educação Escolar Quilombolaeducaciónquilombolas pedagogía antirracistaquilombolaseducationanti-racist pedagogyquilombolaseducaçãopedadogia antirracistaThe essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies.El ensayo analiza las comprensiones de la cultura escolar construidas por los estudiantes quilombolas y sus tutores, observando las relaciones que se establecen con su presencia en los entornos docentes. Presenta conclusiones parciales de un proyecto de investigación aplicada sobre Educación Escolar Quilombola (EEQ). Metodológicamente, tiene un enfoque cualitativo anclado en la investigación acción colaborativa, centrando el análisis en las respuestas al cuestionario. A partir de la categoría desarrollada por Antônio Bispo dos Santos - confluencias, problematiza las formas de acoger a los jóvenes quilombolas en la cultura escolar en la que se insertan. Las consideraciones iniciales apuntan al desconocimiento de lo que es la EEQ, por parte de quilombolas y docentes, y su vinculación con las prácticas y los estudios de educación antirracista. Cuando se aborda, la temática de ser quilombola se trabaja básicamente en la disciplina de historia o en fechas conmemorativas como el Día de la Conciencia Negra. La base conceptual de tales conclusiones radica en referencias teóricas de estudios interculturales y contracoloniales.O ensaio analisa as compreensões da cultura escolar construídas por estudantes quilombolas e seus responsáveis, observando as relações estabelecidas com sua presença nos ambientes de ensino. Apresenta conclusões de projeto de pesquisa aplicada sobre Educação Escolar Quilombola (EEQ). Possui abordagem qualitativa, ancorada na pesquisa-ação colaborativa, focando análise em respostas de questionários. Problematiza, a partir da categoria cunhada por Antônio Bispo dos Santos – confluências, os caminhos do acolhimento dos jovens quilombolas na cultura escolar em que se inserem. Relaciona confluência com a concepção freireana de diálogo. Conclusões do estudo apontam o pouco conhecimento do que seja EEQ, por parte dos quilombolas e dos professores, e o vínculo dela com pedagogias e estudos de educação antirracista. Observa que os temas do ser quilombola são basicamente trabalhados na disciplina de história ou em datas comemorativas. A base conceitual para tais conclusões está em referências teóricas dos estudos interculturais e contra coloniais.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2148410.18764/2358-4319v16n3.2023.42Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 126-1512358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484/12117Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Paulo Sérgio daCamisolão, Rita de Cássia dos Santos Meinerz, Carla Beatriz2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21484Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola Confluences, dialog and reception of Quilombola School Education Confluências, diálogo e acolhimento na Educação Escolar Quilombola |
title |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
spellingShingle |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola Silva, Paulo Sérgio da educación quilombolas pedagogía antirracista quilombolas education anti-racist pedagogy quilombolas educação pedadogia antirracista |
title_short |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
title_full |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
title_fullStr |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
title_full_unstemmed |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
title_sort |
Confluencias, diálogo y aceptación de en la Educación Escolar Quilombola |
author |
Silva, Paulo Sérgio da |
author_facet |
Silva, Paulo Sérgio da Camisolão, Rita de Cássia dos Santos Meinerz, Carla Beatriz |
author_role |
author |
author2 |
Camisolão, Rita de Cássia dos Santos Meinerz, Carla Beatriz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Paulo Sérgio da Camisolão, Rita de Cássia dos Santos Meinerz, Carla Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educación quilombolas pedagogía antirracista quilombolas education anti-racist pedagogy quilombolas educação pedadogia antirracista |
topic |
educación quilombolas pedagogía antirracista quilombolas education anti-racist pedagogy quilombolas educação pedadogia antirracista |
description |
The essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484 10.18764/2358-4319v16n3.2023.42 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v16n3.2023.42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484/12117 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 126-151 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322396426240 |