HERMANAS FRANCISCANAS CATEQUISTAS EN ITAPORÃ (1964-1983):: CATEQUIZAR Y EDUCAR COMO MISIÓN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Janczeski, Vanessa Zanquini
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bezerra, Giovani Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21880
Resumo: The objective of the article is to address the presence and missionary activity of the Franciscan Catechist Sisters (1964-1983) in the rural area of Itaporã, in the former south of Mato Grosso (until 1977)/ Mato Grosso do Sul (after 1977), more precisely in the school mixed rural initially named as “São Francisco School” (1955-1974), and, finally, as “Francisco de Assis School” (1974-2003). The theoretical-methodological perspective of Cultural History and thematic Oral History is adopted. Several sources were used, such as: written documentation of and about the school, oral testimonies of former students and/or former teachers of the school, correspondence exchanged with nuns and books by memoirists. The results indicate that the nuns represented trust for the students' families, since, at that time, most people who lived in the region declared themselves Catholic and, for them, having people of the same religiosity in charge of their studies, it was considered a privilege, as , commonly, rural school teachers were lay people. Education and religion were thus allied. The nuns established relationships of respect with the population through their catechetical and pedagogical actions in the region. The classroom was seen as a civilizing process endowed with Christian values in search of an exemplary society, according to Christian morals.
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The theoretical-methodological perspective of Cultural History and thematic Oral History is adopted. Several sources were used, such as: written documentation of and about the school, oral testimonies of former students and/or former teachers of the school, correspondence exchanged with nuns and books by memoirists. The results indicate that the nuns represented trust for the students' families, since, at that time, most people who lived in the region declared themselves Catholic and, for them, having people of the same religiosity in charge of their studies, it was considered a privilege, as , commonly, rural school teachers were lay people. Education and religion were thus allied. The nuns established relationships of respect with the population through their catechetical and pedagogical actions in the region. The classroom was seen as a civilizing process endowed with Christian values in search of an exemplary society, according to Christian morals.O objetivo do artigo é abordar a presença e atuação missionária das Irmãs Catequistas Franciscanas (1964-1983) na zona rural de Itaporã, antigo sul de Mato Grosso (até 1977)/Mato Grosso do Sul (depois de 1977), mais precisamente na escola rural mista  inicialmente denominada como “Escola de São Francisco” (1955-1974), e, por fim, como “Escola Francisco de Assis” (1974-2003). Adota-se a perspectiva teórico-metodológica da História Cultural e da História Oral temática. Recorreu-se a diversas fontes, como: documentação escrita da e sobre a escola, depoimentos orais de ex-alunos e/ou ex-professores da escola, correspondências trocadas com as religiosas e livros de memorialistas. Os resultados indicam que as religiosas representavam confiança para as famílias dos estudantes, pois, naquela época, a maioria das pessoas que residia na região se declarava católica e, para elas, tendo pessoas da mesma religiosidade no comando dos estudos, era considerado privilégio, pois, comumente, os professores de escolas rurais eram leigos. A educação e a religião estiveram, assim, aliadas. As religiosas estabeleciam relações de respeito com a população por meio de suas ações catequéticas e pedagógicas na região. A sala de aula era vista como um processo civilizatório dotados de valores cristãos em busca de uma sociedade exemplar, segundo a moral cristã.El artículo tiene como objetivo abordar la presencia y actividad misionera de las Hermanas Catequistas Franciscanas (1964-1983) en el área rural de Itaporã, en el antiguo sur de Mato Grosso (hasta 1977)/ Mato Grosso do Sul (después 1977), más precisamente en la escuela rural mixta denominada inicialmente como “Escuela São Francisco” (1955-1974), y, finalmente, como “Escuela Francisco de Assis” (1974-2003). Se adopta la perspectiva teórico-metodológica de la Historia Cultural y la Historia Oral temática. Se utilizaron varias fuentes, tales como: documentación escrita de y sobre la escuela, testimonios orales de ex alumnos y/o ex maestros de la escuela, correspondencia intercambiada con monjas y libros de memorias. Los resultados indican que las monjas representaban confianza para las familias de los estudiantes, ya que, en esa época, la mayoría de las personas que vivían en la región se declaraban católicas y, para ellas, tener a cargo de sus estudios a personas de la misma religiosidad, se consideraba un privilegio, ya que, comúnmente, los maestros de las escuelas rurales eran laicos. La educación y la religión estaban así aliadas. Las monjas establecieron relaciones de respeto con la población a través de sus acciones catequísticas y pedagógicas en la región. El aula fue vista como un proceso civilizador dotado de valores cristianos en busca de una sociedad ejemplar, acorde a la moral cristiana.Universidade Federal do Maranhão2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2188010.18764/2178-2229v30n3.2023.50Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 269-2982178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. 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