CULTURAS POPULARES: una visita a las canciones de trabajo como resistencia a la borradura de la vida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caciatori, Eduarda Gava
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira, Dulcinéia de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16307
Resumo: This text is the result of studies and research we conducted on subjectivation policies, educational processes, and popular culture within the Postgraduate Program in Education at UFSCar (Federal University of São Carlos) - Sorocaba campus. As a methodological reference, we rely on the cartographic research perspective, diving into the experiences of cultural manifestations with the aim of mapping lines of life present in popular culture, which, in our view, can inspire the reinvention of educational practices. We sought to highlight the communal and collaborative nature present in the fi shing activity of Puxada de Rede, which originally took place in the region of Santo Amaro, in Bahia, and was collectively carried out by afrodescendants recently freed from slavery and is now present in presentations by Capoeira groups. From our perspective, this collective experience serves as an inspiration for the construction of a diff erent way of being and existing in education.
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spelling CULTURAS POPULARES: una visita a las canciones de trabajo como resistencia a la borradura de la vidaPOPULAR CULTURES: a visit to work songs as resistance to the deletion of lifeCULTURAS POPULARES: uma visita aos cantos de trabalho como resistência ao apagamento da vidaCulturaCultura popularCantos de trabalhoPuxada de redeProcessos educativosCulturaCulturas popularesCanciones de trabajoPuxada de redeProcesos educativosCulturePopular cultureWork songsPuxada de redeEducational processesThis text is the result of studies and research we conducted on subjectivation policies, educational processes, and popular culture within the Postgraduate Program in Education at UFSCar (Federal University of São Carlos) - Sorocaba campus. As a methodological reference, we rely on the cartographic research perspective, diving into the experiences of cultural manifestations with the aim of mapping lines of life present in popular culture, which, in our view, can inspire the reinvention of educational practices. We sought to highlight the communal and collaborative nature present in the fi shing activity of Puxada de Rede, which originally took place in the region of Santo Amaro, in Bahia, and was collectively carried out by afrodescendants recently freed from slavery and is now present in presentations by Capoeira groups. From our perspective, this collective experience serves as an inspiration for the construction of a diff erent way of being and existing in education.Este texto es el resultado de estudios e investigaciones realizadas en torno a las políticas de subjetivación, procesos educativos y cultura popular en el Programa de Posgrado en Educación de la UFSCar (Universidad Federal de São Carlos) – campus Sorocaba. Como referencia metodológica, nos basamos en la perspectiva cartográfica de investigación, sumergiéndonos en las experiencias de las manifestaciones culturales con el objetivo de cartografiar líneas de vida presentes en la cultura popular, que en nuestra opinión pueden servir de inspiración para la reinvención de las prácticas educativas. Buscamos destacar el carácter comunitario y colaborativo presente en la actividad de pesca de Puxada de Rede, que originalmente se realizaba en la región de Santo Amaro, en Bahía, y era realizada colectivamente por los negros recién liberados de la esclavitud y que hoy en día está presente en presentaciones de grupos de Capoeira. Desde nuestro punto de vista, la experiencia colectiva sirve de inspiración para la construcción de una forma diferente de ser y estar en la educación.Este texto aborda os cantos de trabalho como manifestações de cultura popular, procurando destacar o caráter comunitário e colaborativo presente nestas práticas, que podem servir de inspiração para a construção de uma educação como prática de liberdade (FREIRE, 1999) e de uma existência guiada pela busca da emancipação humana. O artigo versa sobre a potência destes modos de ser e estar no mundo como forma de resistência ao apagamento da vida, que é promovido pela lógica do capitalismo neoliberal. Toma como eixo central a atividade da Puxada de Rede da pesca do xaréu, que acontecia originalmente na região de Santo Amaro, na Bahia, e era realizada coletivamente pelos negros recém libertos da escravidão e hoje está presente em apresentações de grupos de capoeira.Universidade Federal do Maranhão2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1630710.18764/2178-2229v29n4.2022.70Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 351-3742178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16307/11800Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaciatori, Eduarda GavaFerreira, Dulcinéia de Fátima2023-01-03T17:28:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16307Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:18.550751Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
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