IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Darlise Nunes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cunha, Maria Isabel da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582
Resumo: The text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones.
id UFMA-5_be84a87d02ecbe8d979eae56152f969a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19582
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación SISU IMPACTS ON THE UNIVERSITY: the quality of qualification IMPACTOS DO SISU NA UNIVERSIDADE: a qualidade da formação Sistema Unificado de SeleçãoSiSUPedagogia universitáriasucesso e permanência estudantilculturas acadêmicasSistema Unificado de SeleçãoSiSUPedagogía universitariaéxito y permanencia estudiantilculturas académicasSistema Unificado de SeleçãoSiSUhigher education Pedagogysuccess and students permanenceacademic cultureThe text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones.O texto traz considerações sobre o impacto da política do MEC/Brasil referente ao Sistema Unificado de Seleção – SiSU – sobre a geopolítica do campus universitários das Instituições Federais, com repercussões importantes para a docência, a prática pedagógica, para a inclusão e permanência dos estudantes. Baseado na investigação de uma tese de doutorado (FERREIRA, 2022) teve como campo empírico a Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, campus da cidade fronteiriça de Jaguarão no Rio Grande do Sul. Através de uma empiria que envolveu estudantes e professores, explora questões relacionadas com a experiência desses atores, considerados pelos alunos como positivas para a sua resiliência acadêmica. Os resultados indicam que os impactos da política que implantou o SiSU são visíveis na pedagogia universitária, bem como no espaço da cidade. Exige uma perspectiva que inclua a diversidade, dando ênfase para a importância dos processos de acolhimento e mediação cultural. Sugere que se intensifiquem estudos nessa direção para otimizar a inclusão acadêmica na educação superior pública federal.El texto trae consideraciones sobre el impacto de la política del MEC/Brasil referente al “Sistema Unificado de Seleção” – SiSU – sobre la geopolítica de los campi universitarios de las Instituciones Federales, con repercusiones importantes para la docencia, para la práctica pedagógica, para la inclusión y la permanencia de los estudiantes. Basado en la investigación de una tesis de doctorado (FERREIRA, 2022), tuvo como campo empírico la “Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA”, campus de la ciudad fronteriza de “Jaguarão” en “Rio Grande do Sul”. A través de un estudio empírico que involucró a estudiantes y profesores, explota cuestiones relacionadas con la experiencia de esos actores, considerados por los alumnos como positivas para su resiliencia académica. Los resultados indican que los impactos de la política que implantó SiSU son visibles en la Pedagogía Universitaria, bien como en el espacio de la ciudad. Exige una perspectiva que incluya la diversidad, dando énfasis a la importancia de los procesos de acogida y mediación cultural. Sugiere que se intensifiquen estudios en esa dirección para optimizar la inclusión académica en la educación superior pública federal.Universidade Federal do Maranhão2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1958210.18764/2178-2229v29n3.2022.45Cadernos de Pesquisa; v. 29, n. 3, jul./set. 2022 - INCLUI O DOSSIÊ "FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO DE REFORMAS NEOLIBERAIS: Retrocessos, Desafios e Perspectivas"2178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582/11298http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Darlise NunesCunha, Maria Isabel da2022-12-29T04:06:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19582Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:25.478641Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
SISU IMPACTS ON THE UNIVERSITY: the quality of qualification
IMPACTOS DO SISU NA UNIVERSIDADE: a qualidade da formação
title IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
spellingShingle IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
Ferreira, Darlise Nunes
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogia universitária
sucesso e permanência estudantil
culturas acadêmicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogía universitaria
éxito y permanencia estudiantil
culturas académicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
higher education Pedagogy
success and students permanence
academic culture
title_short IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
title_full IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
title_fullStr IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
title_full_unstemmed IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
title_sort IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
author Ferreira, Darlise Nunes
author_facet Ferreira, Darlise Nunes
Cunha, Maria Isabel da
author_role author
author2 Cunha, Maria Isabel da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Darlise Nunes
Cunha, Maria Isabel da
dc.subject.por.fl_str_mv Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogia universitária
sucesso e permanência estudantil
culturas acadêmicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogía universitaria
éxito y permanencia estudiantil
culturas académicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
higher education Pedagogy
success and students permanence
academic culture
topic Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogia universitária
sucesso e permanência estudantil
culturas acadêmicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
Pedagogía universitaria
éxito y permanencia estudiantil
culturas académicas
Sistema Unificado de Seleção
SiSU
higher education Pedagogy
success and students permanence
academic culture
description The text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582
10.18764/2178-2229v29n3.2022.45
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v29n3.2022.45
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582/11298
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 29, n. 3, jul./set. 2022 - INCLUI O DOSSIÊ "FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO DE REFORMAS NEOLIBERAIS: Retrocessos, Desafios e Perspectivas"
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874881843625984