IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582 |
Resumo: | The text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones. |
id |
UFMA-5_be84a87d02ecbe8d979eae56152f969a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19582 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación SISU IMPACTS ON THE UNIVERSITY: the quality of qualification IMPACTOS DO SISU NA UNIVERSIDADE: a qualidade da formação Sistema Unificado de SeleçãoSiSUPedagogia universitáriasucesso e permanência estudantilculturas acadêmicasSistema Unificado de SeleçãoSiSUPedagogía universitariaéxito y permanencia estudiantilculturas académicasSistema Unificado de SeleçãoSiSUhigher education Pedagogysuccess and students permanenceacademic cultureThe text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones.O texto traz considerações sobre o impacto da política do MEC/Brasil referente ao Sistema Unificado de Seleção – SiSU – sobre a geopolítica do campus universitários das Instituições Federais, com repercussões importantes para a docência, a prática pedagógica, para a inclusão e permanência dos estudantes. Baseado na investigação de uma tese de doutorado (FERREIRA, 2022) teve como campo empírico a Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, campus da cidade fronteiriça de Jaguarão no Rio Grande do Sul. Através de uma empiria que envolveu estudantes e professores, explora questões relacionadas com a experiência desses atores, considerados pelos alunos como positivas para a sua resiliência acadêmica. Os resultados indicam que os impactos da política que implantou o SiSU são visíveis na pedagogia universitária, bem como no espaço da cidade. Exige uma perspectiva que inclua a diversidade, dando ênfase para a importância dos processos de acolhimento e mediação cultural. Sugere que se intensifiquem estudos nessa direção para otimizar a inclusão acadêmica na educação superior pública federal.El texto trae consideraciones sobre el impacto de la política del MEC/Brasil referente al “Sistema Unificado de Seleção” – SiSU – sobre la geopolítica de los campi universitarios de las Instituciones Federales, con repercusiones importantes para la docencia, para la práctica pedagógica, para la inclusión y la permanencia de los estudiantes. Basado en la investigación de una tesis de doctorado (FERREIRA, 2022), tuvo como campo empírico la “Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA”, campus de la ciudad fronteriza de “Jaguarão” en “Rio Grande do Sul”. A través de un estudio empírico que involucró a estudiantes y profesores, explota cuestiones relacionadas con la experiencia de esos actores, considerados por los alumnos como positivas para su resiliencia académica. Los resultados indican que los impactos de la política que implantó SiSU son visibles en la Pedagogía Universitaria, bien como en el espacio de la ciudad. Exige una perspectiva que incluya la diversidad, dando énfasis a la importancia de los procesos de acogida y mediación cultural. Sugiere que se intensifiquen estudios en esa dirección para optimizar la inclusión académica en la educación superior pública federal.Universidade Federal do Maranhão2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1958210.18764/2178-2229v29n3.2022.45Cadernos de Pesquisa; v. 29, n. 3, jul./set. 2022 - INCLUI O DOSSIÊ "FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO DE REFORMAS NEOLIBERAIS: Retrocessos, Desafios e Perspectivas"2178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582/11298http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Darlise NunesCunha, Maria Isabel da2022-12-29T04:06:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19582Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:25.478641Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación SISU IMPACTS ON THE UNIVERSITY: the quality of qualification IMPACTOS DO SISU NA UNIVERSIDADE: a qualidade da formação |
title |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
spellingShingle |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación Ferreira, Darlise Nunes Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogia universitária sucesso e permanência estudantil culturas acadêmicas Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogía universitaria éxito y permanencia estudiantil culturas académicas Sistema Unificado de Seleção SiSU higher education Pedagogy success and students permanence academic culture |
title_short |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
title_full |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
title_fullStr |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
title_full_unstemmed |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
title_sort |
IMPACTOS DEL SISU EN LA UNIVERSIDAD: la calidad de la formación |
author |
Ferreira, Darlise Nunes |
author_facet |
Ferreira, Darlise Nunes Cunha, Maria Isabel da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Maria Isabel da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Darlise Nunes Cunha, Maria Isabel da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogia universitária sucesso e permanência estudantil culturas acadêmicas Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogía universitaria éxito y permanencia estudiantil culturas académicas Sistema Unificado de Seleção SiSU higher education Pedagogy success and students permanence academic culture |
topic |
Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogia universitária sucesso e permanência estudantil culturas acadêmicas Sistema Unificado de Seleção SiSU Pedagogía universitaria éxito y permanencia estudiantil culturas académicas Sistema Unificado de Seleção SiSU higher education Pedagogy success and students permanence academic culture |
description |
The text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582 10.18764/2178-2229v29n3.2022.45 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v29n3.2022.45 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19582/11298 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 29, n. 3, jul./set. 2022 - INCLUI O DOSSIÊ "FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO DE REFORMAS NEOLIBERAIS: Retrocessos, Desafios e Perspectivas" 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874881843625984 |