CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gibbons, Rawle
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Revista Brasileira do Caribe (Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/article/view/2958
Resumo: “Shango” ou “Orisha” é uma religião afro-trinidadiana que durante muitos anos foi formalmente proibida. Contudo, referência ao Shango e Orisha surgem no carnaval trinidadiano (mas) – originalmente uma tradição de origem europeia – e especialmente nas canções de calypso. É no carnaval e na tradição musical que as referências a uma consciência negra ou “Orisha” é enfatizada, mesmo no período em que a religião era proibida. Atualmente, as referências a Orisha/Shango na cultura musical local apontam para uma grande vitalidade da cultura afro-trinidadiana. Palavras-chave: Shango. Carnaval. OrishaAbstract Shango or Orisha is an Afro-Trinidadian religion. For many years its practice was forbidden by law. However, references to Shango and Orisha come up in carnival (mas), even though this last was originally a European tradition. Those references have been especially common in calypso songs. It is therefore in Carnival and the local music tradition that a black or Orisha consciousness is stressed. This happened even during the time when the religion was forbidden. Nowadays references to Orisha/Shango in local music culture point to the great vitality of Afro-Trinidadian culture. Keywords: Shango. Carnival. Orisha
id UFMA-6_c30c622024e0d59ca23cf3efe4c1d150
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2958
network_acronym_str UFMA-6
network_name_str Revista Brasileira do Caribe (Online)
repository_id_str
spelling CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad CarnivalTradicao musicalShangoOrishaCarnaval“Shango” ou “Orisha” é uma religião afro-trinidadiana que durante muitos anos foi formalmente proibida. Contudo, referência ao Shango e Orisha surgem no carnaval trinidadiano (mas) – originalmente uma tradição de origem europeia – e especialmente nas canções de calypso. É no carnaval e na tradição musical que as referências a uma consciência negra ou “Orisha” é enfatizada, mesmo no período em que a religião era proibida. Atualmente, as referências a Orisha/Shango na cultura musical local apontam para uma grande vitalidade da cultura afro-trinidadiana. Palavras-chave: Shango. Carnaval. OrishaAbstract Shango or Orisha is an Afro-Trinidadian religion. For many years its practice was forbidden by law. However, references to Shango and Orisha come up in carnival (mas), even though this last was originally a European tradition. Those references have been especially common in calypso songs. It is therefore in Carnival and the local music tradition that a black or Orisha consciousness is stressed. This happened even during the time when the religion was forbidden. Nowadays references to Orisha/Shango in local music culture point to the great vitality of Afro-Trinidadian culture. Keywords: Shango. Carnival. OrishaUniversidade Federal do Maranhão2014-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/article/view/2958Revista Brasileira do Caribe; v. 04, n. 07, jul./dez. 20031984-61691518-6784reponame:Revista Brasileira do Caribe (Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMACopyright (c) 2014 Revista Brasileira do Caribeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGibbons, Rawle2018-10-01T10:31:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2958Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribePUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/oaicaribe.revista@ufma.br||revista_brasileira_caribe@hotmail.com1984-61691518-6784opendoar:2018-10-01T10:31:35Revista Brasileira do Caribe (Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
title CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
spellingShingle CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
Gibbons, Rawle
Tradicao musical
Shango
Orisha
Carnaval
title_short CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
title_full CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
title_fullStr CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
title_full_unstemmed CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
title_sort CARNIVAL AND THE ORISHAS: the impact of African belief systems on the calypso an masquerade of Trinidad Carnival
author Gibbons, Rawle
author_facet Gibbons, Rawle
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gibbons, Rawle
dc.subject.por.fl_str_mv Tradicao musical
Shango
Orisha
Carnaval
topic Tradicao musical
Shango
Orisha
Carnaval
description “Shango” ou “Orisha” é uma religião afro-trinidadiana que durante muitos anos foi formalmente proibida. Contudo, referência ao Shango e Orisha surgem no carnaval trinidadiano (mas) – originalmente uma tradição de origem europeia – e especialmente nas canções de calypso. É no carnaval e na tradição musical que as referências a uma consciência negra ou “Orisha” é enfatizada, mesmo no período em que a religião era proibida. Atualmente, as referências a Orisha/Shango na cultura musical local apontam para uma grande vitalidade da cultura afro-trinidadiana. Palavras-chave: Shango. Carnaval. OrishaAbstract Shango or Orisha is an Afro-Trinidadian religion. For many years its practice was forbidden by law. However, references to Shango and Orisha come up in carnival (mas), even though this last was originally a European tradition. Those references have been especially common in calypso songs. It is therefore in Carnival and the local music tradition that a black or Orisha consciousness is stressed. This happened even during the time when the religion was forbidden. Nowadays references to Orisha/Shango in local music culture point to the great vitality of Afro-Trinidadian culture. Keywords: Shango. Carnival. Orisha
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/article/view/2958
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/article/view/2958
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira do Caribe
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira do Caribe
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira do Caribe; v. 04, n. 07, jul./dez. 2003
1984-6169
1518-6784
reponame:Revista Brasileira do Caribe (Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Brasileira do Caribe (Online)
collection Revista Brasileira do Caribe (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira do Caribe (Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv caribe.revista@ufma.br||revista_brasileira_caribe@hotmail.com
_version_ 1798321223342489600