As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Marineide Câmara
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/36
Resumo: This research addresses the relationship between technology, theater and education in the Pro-Degree in Theatre teacher training program from the Federal University of Maranhão and the University of Brasilia. To this end, we developed a qualitative study that aimed to contribute to a reflection of their formative processes in relation to the use possibilities of contemporary technologies. In order to substantiate the study were considered theoretical proposals that characterize the relationship between technology and theater, teacher training from the perspective of TDICs and teacher theater training in contemporary theater primarily to issues pertinent to the advent of contemporary technologies. Following the literature review, analysis of official documents, the political pedagogical project and curricular guidelines for teacher training in contemporary theater, we infer that the Pro-Degree in Theatre, in the case of UFMA and UnB, despite the context of difficulties in the initial phase of the course covers the requirements for teaching in contemporary theater, to appreciate the local culture and consider the possibilities of TDICs to expand the possibilities of reading and production of various theatrical forms.
id UFMA_491efd2d9cd50f1dccc7b911af9e8c27
oai_identifier_str oai:tede2:tede/36
network_acronym_str UFMA
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
repository_id_str 2131
spelling SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá deCPF:11662751168http://lattes.cnpq.br/8443432670512731DANTAS FILHO, Alberto PedrosaCPF:34117652400http://lattes.cnpq.br/6152212644682366CPF:50820575372http://lattes.cnpq.br/8377433364053842SILVA, Marineide Câmara2016-08-16T18:10:27Z2013-02-222012-12-17SILVA, Marineide Câmara.As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/36This research addresses the relationship between technology, theater and education in the Pro-Degree in Theatre teacher training program from the Federal University of Maranhão and the University of Brasilia. To this end, we developed a qualitative study that aimed to contribute to a reflection of their formative processes in relation to the use possibilities of contemporary technologies. In order to substantiate the study were considered theoretical proposals that characterize the relationship between technology and theater, teacher training from the perspective of TDICs and teacher theater training in contemporary theater primarily to issues pertinent to the advent of contemporary technologies. Following the literature review, analysis of official documents, the political pedagogical project and curricular guidelines for teacher training in contemporary theater, we infer that the Pro-Degree in Theatre, in the case of UFMA and UnB, despite the context of difficulties in the initial phase of the course covers the requirements for teaching in contemporary theater, to appreciate the local culture and consider the possibilities of TDICs to expand the possibilities of reading and production of various theatrical forms.A referida pesquisa aborda as relações entre tecnologia, teatro e educação no processo de formação de professores no Programa Pró-Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Maranhão e da Universidade de Brasília. Para tal, desenvolveu-se um estudo de natureza qualitativa que visa contribuir para uma reflexão dos respectivos processos formativos no que concerne às possibilidades de utilização das tecnologias contemporâneas. A fim de fundamentar o estudo foram consideradas as propostas teóricas que caracterizam as relações entre tecnologia e teatro, formação de professor na perspectiva das TDICs e formação de professores de teatro na contemporaneidade principalmente para as questões pertinentes ao advento das tecnologias contemporâneas. Posteriormente à revisão da literatura, à análise dos documentos oficiais, do projeto político pedagógico e diretrizes curriculares para formação docente em teatro na contemporaneidade, inferiu-se que, o programa Pró-Licenciatura em Teatro, no caso da UFMA e da UnB, apesar do contexto de dificuldades na fase inicial do curso, contempla os pressupostos para o ensino do teatro na contemporaneidade, no sentido de valorizar a cultura local e considerar as possibilidades das TDICs em ampliar as possibilidades de leitura e produção das mais diversas formas teatrais.Made available in DSpace on 2016-08-16T18:10:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissetacao MARINEIDE CAMARA SILVA.pdf: 3974165 bytes, checksum: 2515a60192ca632df500c2fd0289a8cd (MD5) Previous issue date: 2012-12-17application/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE/CCHUFMABRCultura e SociedadeTecnologiaTeatroEducaçãoFormação de professoresTechnologyTheaterEducationTeacher trainingLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROAs relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnBThe relationship between technology, theater and education in the pro-degree in theatre of the UFMA and UnBinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALdissetacao MARINEIDE CAMARA SILVA.pdfapplication/pdf3974165http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/36/1/dissetacao+MARINEIDE+CAMARA+SILVA.pdf2515a60192ca632df500c2fd0289a8cdMD51tede/362023-03-28 15:18:00.531oai:tede2:tede/36Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312023-03-28T18:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.por.fl_str_mv As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The relationship between technology, theater and education in the pro-degree in theatre of the UFMA and UnB
title As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
spellingShingle As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
SILVA, Marineide Câmara
Tecnologia
Teatro
Educação
Formação de professores
Technology
Theater
Education
Teacher training
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
title_short As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
title_full As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
title_fullStr As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
title_full_unstemmed As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
title_sort As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB
author SILVA, Marineide Câmara
author_facet SILVA, Marineide Câmara
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:11662751168
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8443432670512731
dc.contributor.referee1.fl_str_mv DANTAS FILHO, Alberto Pedrosa
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:34117652400
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6152212644682366
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:50820575372
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8377433364053842
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, Marineide Câmara
contributor_str_mv SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá de
DANTAS FILHO, Alberto Pedrosa
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia
Teatro
Educação
Formação de professores
topic Tecnologia
Teatro
Educação
Formação de professores
Technology
Theater
Education
Teacher training
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
dc.subject.eng.fl_str_mv Technology
Theater
Education
Teacher training
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description This research addresses the relationship between technology, theater and education in the Pro-Degree in Theatre teacher training program from the Federal University of Maranhão and the University of Brasilia. To this end, we developed a qualitative study that aimed to contribute to a reflection of their formative processes in relation to the use possibilities of contemporary technologies. In order to substantiate the study were considered theoretical proposals that characterize the relationship between technology and theater, teacher training from the perspective of TDICs and teacher theater training in contemporary theater primarily to issues pertinent to the advent of contemporary technologies. Following the literature review, analysis of official documents, the political pedagogical project and curricular guidelines for teacher training in contemporary theater, we infer that the Pro-Degree in Theatre, in the case of UFMA and UnB, despite the context of difficulties in the initial phase of the course covers the requirements for teaching in contemporary theater, to appreciate the local culture and consider the possibilities of TDICs to expand the possibilities of reading and production of various theatrical forms.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-17
dc.date.available.fl_str_mv 2013-02-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-16T18:10:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Marineide Câmara.As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/36
identifier_str_mv SILVA, Marineide Câmara.As relações entre teatro, tecnologia e educação no pró-licenciatura em teatro da UFMA E UnB. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.
url http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/36
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.publisher.program.fl_str_mv PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE/CCH
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMA
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Cultura e Sociedade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
bitstream.url.fl_str_mv http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/36/1/dissetacao+MARINEIDE+CAMARA+SILVA.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2515a60192ca632df500c2fd0289a8cd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br
_version_ 1809926184940601344