Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/56
Resumo: Address in this paper the conceptions of teaching of mother tongue and the theoretical assumptions that explain the emergence of belief in the homogeneity of Portuguese language and prejudice rooted in the educational practices of language teaching. Therefore, rescues briefly the socio-history of Brazilian Portuguese bounding up the objectives of the teaching of Portuguese in school, in the light of official documents (PCN and Curricular Guidelines), criticizing certain practices embedded in the school culture. Emphasis is placed on the Education Linguistics aimed to broaden the students' communicative competence and presents a brief analysis of the texts of high school students at the Federal Institute of Maranhão, to give visibility to the conceptions of language that are still rooted in the culture of students, using some elements of discourse theory.
id UFMA_595aefaba8f6b89dfbaa6a5101faf84e
oai_identifier_str oai:tede2:tede/56
network_acronym_str UFMA
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
repository_id_str 2131
spelling BARROS, João de Deus VieiraCPF:999860438Lima, Jarbas Couto eCPF:33305994304http://lattes.cnpq.br/8809906196367776Sousa, Sandra Maria N.CPF:01199226300http://lattes.cnpq.br/7413827589603410CPF:40729273334http://lattes.cnpq.br/5107258909594480SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de2016-08-16T18:10:31Z2014-05-262012-12-28SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de. LINGUISTIC EDUCATION: paths to the teaching of the mother language. 2012. 108 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/56Address in this paper the conceptions of teaching of mother tongue and the theoretical assumptions that explain the emergence of belief in the homogeneity of Portuguese language and prejudice rooted in the educational practices of language teaching. Therefore, rescues briefly the socio-history of Brazilian Portuguese bounding up the objectives of the teaching of Portuguese in school, in the light of official documents (PCN and Curricular Guidelines), criticizing certain practices embedded in the school culture. Emphasis is placed on the Education Linguistics aimed to broaden the students' communicative competence and presents a brief analysis of the texts of high school students at the Federal Institute of Maranhão, to give visibility to the conceptions of language that are still rooted in the culture of students, using some elements of discourse theory.Abordam-se neste trabalho as concepções acerca do ensino de língua materna e os pressupostos teóricos que explicam o surgimento da crença na homogeneidade da língua portuguesa e do preconceito linguístico enraizado nas práticas educacionais de ensino da língua. Para tanto, resgata-se brevemente a sócio-história do português brasileiro e delimitam-se os objetivos do ensino da língua portuguesa na escola, à luz dos documentos oficiais (PCN e Diretrizes Curriculares), criticando algumas práticas arraigadas na cultura escolar. Enfatiza-se a Educação Linguística como objetivo de ampliar a competência comunicativa dos alunos e apresenta-se uma breve análise dos depoimentos dos alunos do Ensino Médio do Instituto Federal do Maranhão, para dar visibilidade às concepções sobre a língua que ainda estão arraigadas na cultura dos alunos, usando alguns elementos da teoria do discurso.Made available in DSpace on 2016-08-16T18:10:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Ana Kennya.pdf: 755001 bytes, checksum: dc8f6c701bfd14474b8e9a6c4b40a6d4 (MD5) Previous issue date: 2012-12-28application/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE/CCHUFMABRCultura e SociedadeEducação LinguísticaLíngua portuguesaPortuguês BrasileiroEducational LinguisticsPortugueseBrazilian PortugueseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEducação linguística: caminhos para o ensino da língua maternaLinguistic education: paths to the teaching of the mother languageinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALDissertacao Ana Kennya.pdfapplication/pdf755001http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/56/1/Dissertacao+Ana+Kennya.pdfdc8f6c701bfd14474b8e9a6c4b40a6d4MD51tede/562023-03-28 11:27:49.09oai:tede2:tede/56Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312023-03-28T14:27:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Linguistic education: paths to the teaching of the mother language
title Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
spellingShingle Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de
Educação Linguística
Língua portuguesa
Português Brasileiro
Educational Linguistics
Portuguese
Brazilian Portuguese
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
title_full Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
title_fullStr Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
title_full_unstemmed Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
title_sort Educação linguística: caminhos para o ensino da língua materna
author SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de
author_facet SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv BARROS, João de Deus Vieira
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:999860438
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lima, Jarbas Couto e
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:33305994304
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8809906196367776
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Sousa, Sandra Maria N.
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:01199226300
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7413827589603410
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:40729273334
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5107258909594480
dc.contributor.author.fl_str_mv SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de
contributor_str_mv BARROS, João de Deus Vieira
Lima, Jarbas Couto e
Sousa, Sandra Maria N.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Linguística
Língua portuguesa
Português Brasileiro
topic Educação Linguística
Língua portuguesa
Português Brasileiro
Educational Linguistics
Portuguese
Brazilian Portuguese
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational Linguistics
Portuguese
Brazilian Portuguese
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description Address in this paper the conceptions of teaching of mother tongue and the theoretical assumptions that explain the emergence of belief in the homogeneity of Portuguese language and prejudice rooted in the educational practices of language teaching. Therefore, rescues briefly the socio-history of Brazilian Portuguese bounding up the objectives of the teaching of Portuguese in school, in the light of official documents (PCN and Curricular Guidelines), criticizing certain practices embedded in the school culture. Emphasis is placed on the Education Linguistics aimed to broaden the students' communicative competence and presents a brief analysis of the texts of high school students at the Federal Institute of Maranhão, to give visibility to the conceptions of language that are still rooted in the culture of students, using some elements of discourse theory.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-28
dc.date.available.fl_str_mv 2014-05-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-16T18:10:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de. LINGUISTIC EDUCATION: paths to the teaching of the mother language. 2012. 108 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/56
identifier_str_mv SOUZA, Ana Kennya Félix Ribeiro de. LINGUISTIC EDUCATION: paths to the teaching of the mother language. 2012. 108 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.
url http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/56
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.publisher.program.fl_str_mv PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE/CCH
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMA
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Cultura e Sociedade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
bitstream.url.fl_str_mv http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/56/1/Dissertacao+Ana+Kennya.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv dc8f6c701bfd14474b8e9a6c4b40a6d4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br
_version_ 1809926185001418752