Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: RODRIGUES, Kardilson Pereira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2403
Resumo: ABSTRATC Freight transportation is strategic for any country seeking development, and the use of the rail modal is of relevance, especially in countries with continental dimensions. In the operation of a railroad, especially those classified as Heavy Haul, the management of energy efficiency is linked to both economic and environmental aspects, as these railroads use electric diesel locomotives, consuming a type of non-renewable energy (diesel), and with emission of ��ଶ. Over the decades, energy efficiency management practices in the world have evolved, especially in United States railroads, with more intense use of technologies and fleet renewal with more efficient locomotives. In Brazil, the few railroads have management models looking for this improvement, much in function of the higher costs of diesel, compared to railroads of other countries. Thus, an analysis of the energy efficiency management models of railroads of Brazil, the United States of America and Canada will be approached in order to propose a model for improving existing management processes and for new railway operations.
id UFMA_b5e958b2dcb464ef6deb089be9b84240
oai_identifier_str oai:tede2:tede/2403
network_acronym_str UFMA
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
repository_id_str 2131
spelling LIMA, Shigeaki Leite de521833433-20http://lattes.cnpq.br/1754927233855300LIMA, Shigeaki Leite de521833433-20http://lattes.cnpq.br/1754927233855300CUTRIM, Sergio Sampaiohttp://lattes.cnpq.br/3957285609994237DORNER, Stefan Hubertusttp://lattes.cnpq.br/1598585798195673687942232-20http://lattes.cnpq.br/4177746283794821RODRIGUES, Kardilson Pereira2018-10-15T21:08:35Z2018-09-06RODRIGUES, Kardilson Pereira. Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul. 2018.116f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Energia e Ambiente/CCET) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2403ABSTRATC Freight transportation is strategic for any country seeking development, and the use of the rail modal is of relevance, especially in countries with continental dimensions. In the operation of a railroad, especially those classified as Heavy Haul, the management of energy efficiency is linked to both economic and environmental aspects, as these railroads use electric diesel locomotives, consuming a type of non-renewable energy (diesel), and with emission of ��ଶ. Over the decades, energy efficiency management practices in the world have evolved, especially in United States railroads, with more intense use of technologies and fleet renewal with more efficient locomotives. In Brazil, the few railroads have management models looking for this improvement, much in function of the higher costs of diesel, compared to railroads of other countries. Thus, an analysis of the energy efficiency management models of railroads of Brazil, the United States of America and Canada will be approached in order to propose a model for improving existing management processes and for new railway operations.O transporte de cargas é estratégico para qualquer país que busca o desenvolvimento, e a utilização do modal ferroviário tem sua relevância, principalmente em países de dimensões continentais. Na operação de uma ferrovia, principalmente nas classificadas como Heavy Haul, a gestão da eficiência energética está ligada tanto aos aspectos econômicos quanto aos aspectos ambientais, em função destas ferrovias utilizarem locomotivas diesel elétricas, consumindo um tipo de energia não renovável (o diesel), e com emissão de ��ଶ. Ao longo das décadas, ocorreu evolução das práticas de gestão da eficiência energética no mundo, principalmente em ferrovias dos Estados Unidos da América, com uso mais intenso de tecnologias e renovação de frota com locomotivas mais eficientes. No Brasil as poucas ferrovias possuem modelos de gestão buscando também esta melhoria, muito em função dos custos maiores do diesel, em comparação com ferrovias de outros países. Assim, será abordado no presente trabalho uma análise dos modelos de gestão da eficiência energética de ferrovias do Brasil, Estados Unidos da América e Canadá, com o objetivo de propor um modelo para melhoria dos processos de gestão existentes e para novas operações ferroviárias.Submitted by Daniella Santos (daniella.santos@ufma.br) on 2018-10-15T21:08:35Z No. of bitstreams: 1 KardilsonRodrigues.pdf: 6499958 bytes, checksum: 47648fb9ac52ef4a95b765a9f5af6c47 (MD5)Made available in DSpace on 2018-10-15T21:08:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 KardilsonRodrigues.pdf: 6499958 bytes, checksum: 47648fb9ac52ef4a95b765a9f5af6c47 (MD5) Previous issue date: 2018-09-06application/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENERGIA E AMBIENTE/CCETUFMABrasilDEPARTAMENTO DE ENGENHARIA DA ELETRICIDADE/CCETTransporte de CargasFerrovias Heavy HaulEficiência EnergéticaFreight TransportationHeavy Haul RailwayEnergy EfficiencyFerrovias; Projetos e ConstruçãoAnálise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy HaulAnalysis of energy efficiency management models in the Heavy Haul Railwayinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALKardilsonRodrigues.pdfKardilsonRodrigues.pdfapplication/pdf6499958http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/2403/2/KardilsonRodrigues.pdf47648fb9ac52ef4a95b765a9f5af6c47MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82255http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/2403/1/license.txt97eeade1fce43278e63fe063657f8083MD51tede/24032018-10-15 18:08:35.888oai:tede2: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312018-10-15T21:08:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.por.fl_str_mv Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Analysis of energy efficiency management models in the Heavy Haul Railway
title Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
spellingShingle Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
RODRIGUES, Kardilson Pereira
Transporte de Cargas
Ferrovias Heavy Haul
Eficiência Energética
Freight Transportation
Heavy Haul Railway
Energy Efficiency
Ferrovias; Projetos e Construção
title_short Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
title_full Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
title_fullStr Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
title_full_unstemmed Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
title_sort Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul
author RODRIGUES, Kardilson Pereira
author_facet RODRIGUES, Kardilson Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv LIMA, Shigeaki Leite de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv 521833433-20
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1754927233855300
dc.contributor.referee1.fl_str_mv LIMA, Shigeaki Leite de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv 521833433-20
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1754927233855300
dc.contributor.referee2.fl_str_mv CUTRIM, Sergio Sampaio
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3957285609994237
dc.contributor.referee3.fl_str_mv DORNER, Stefan Hubertus
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv ttp://lattes.cnpq.br/1598585798195673
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 687942232-20
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4177746283794821
dc.contributor.author.fl_str_mv RODRIGUES, Kardilson Pereira
contributor_str_mv LIMA, Shigeaki Leite de
LIMA, Shigeaki Leite de
CUTRIM, Sergio Sampaio
DORNER, Stefan Hubertus
dc.subject.por.fl_str_mv Transporte de Cargas
Ferrovias Heavy Haul
Eficiência Energética
topic Transporte de Cargas
Ferrovias Heavy Haul
Eficiência Energética
Freight Transportation
Heavy Haul Railway
Energy Efficiency
Ferrovias; Projetos e Construção
dc.subject.eng.fl_str_mv Freight Transportation
Heavy Haul Railway
Energy Efficiency
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ferrovias; Projetos e Construção
description ABSTRATC Freight transportation is strategic for any country seeking development, and the use of the rail modal is of relevance, especially in countries with continental dimensions. In the operation of a railroad, especially those classified as Heavy Haul, the management of energy efficiency is linked to both economic and environmental aspects, as these railroads use electric diesel locomotives, consuming a type of non-renewable energy (diesel), and with emission of ��ଶ. Over the decades, energy efficiency management practices in the world have evolved, especially in United States railroads, with more intense use of technologies and fleet renewal with more efficient locomotives. In Brazil, the few railroads have management models looking for this improvement, much in function of the higher costs of diesel, compared to railroads of other countries. Thus, an analysis of the energy efficiency management models of railroads of Brazil, the United States of America and Canada will be approached in order to propose a model for improving existing management processes and for new railway operations.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-10-15T21:08:35Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RODRIGUES, Kardilson Pereira. Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul. 2018.116f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Energia e Ambiente/CCET) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2403
identifier_str_mv RODRIGUES, Kardilson Pereira. Análise de modelos de gestão da eficiência energética no transporte ferroviário Heavy Haul. 2018.116f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Energia e Ambiente/CCET) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
url https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.publisher.program.fl_str_mv PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENERGIA E AMBIENTE/CCET
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMA
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA DA ELETRICIDADE/CCET
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
bitstream.url.fl_str_mv http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/2403/2/KardilsonRodrigues.pdf
http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/2403/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 47648fb9ac52ef4a95b765a9f5af6c47
97eeade1fce43278e63fe063657f8083
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br
_version_ 1809926190419410944