Entre o céu e a terra: figurações de uma infância em conflito na narrativa Em teu ventre, de José Luís Peixoto.
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Data de Publicação: | 2021 |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3704 |
Resumo: | In essence, literature manifests itself as various ways of knowing the world. In this perspective, this research intends first of all to analyse the narrative Em teu ventre (2015), by portuguese writer José Luís Peixoto, under the optics of the studies that talk about infancy, as a stage of life, and of Cultural Humanist Geography, of phenomenological approach, whose core approaches the lived spaces. Em teu ventre tells the story of three little shepherds that experienced the apparitions of Our Lady of Fátima, in Cova da Iria, in Portugal – context that changes the entire way of living of those children, in function of the responsabilities that fall on them, by being designated as the voice of the Mother of Christ. The emphasis falls as much on the moments of figuration of infancy, mostly on tensions and conflicts, as in the strict relation of the phenomenom with place. It will be brought to surface categories such as maternity, feeling of infancy, idealised infancy and lost infancy, in a profitable dialogue with the matters of space, place, spaciousness, crowding, topophilia, topophobia and lived world, with the intention of demonstrating how these categories are fictionalised in the work of Peixoto. As theoretical scope of this work, stand out the studies of Gomes (1993), Câmara (2019), Moisés (2005, 2012), Ariès (1981), Zilberman (2003), Lajolo (2011), Coutinho (2012), Bettelheim (2017), Gutfreind (2012), Chombart de Lauwe (1991); Bachelard (2008; 2018), Piorski (2016), Benjamin (1995; 2009), Badinter (1985; 2011), Donath (2017); Tuan (2005; 2012; 2013), Dardel (2015). |
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In this perspective, this research intends first of all to analyse the narrative Em teu ventre (2015), by portuguese writer José Luís Peixoto, under the optics of the studies that talk about infancy, as a stage of life, and of Cultural Humanist Geography, of phenomenological approach, whose core approaches the lived spaces. Em teu ventre tells the story of three little shepherds that experienced the apparitions of Our Lady of Fátima, in Cova da Iria, in Portugal – context that changes the entire way of living of those children, in function of the responsabilities that fall on them, by being designated as the voice of the Mother of Christ. The emphasis falls as much on the moments of figuration of infancy, mostly on tensions and conflicts, as in the strict relation of the phenomenom with place. It will be brought to surface categories such as maternity, feeling of infancy, idealised infancy and lost infancy, in a profitable dialogue with the matters of space, place, spaciousness, crowding, topophilia, topophobia and lived world, with the intention of demonstrating how these categories are fictionalised in the work of Peixoto. As theoretical scope of this work, stand out the studies of Gomes (1993), Câmara (2019), Moisés (2005, 2012), Ariès (1981), Zilberman (2003), Lajolo (2011), Coutinho (2012), Bettelheim (2017), Gutfreind (2012), Chombart de Lauwe (1991); Bachelard (2008; 2018), Piorski (2016), Benjamin (1995; 2009), Badinter (1985; 2011), Donath (2017); Tuan (2005; 2012; 2013), Dardel (2015).Em essência, a literatura manifesta-se como formas diversas de conhecer o mundo. Nessa perspectiva, esta pesquisa objetiva primeiramente analisar a narrativa Em teu ventre (2015), do escritor português José Luís Peixoto, sob a ótica dos estudos que versam sobre a infância, enquanto uma etapa da vida, e da Geografia Humanista Cultural, de abordagem fenomenológica, cujo cerne aborda os espaços vividos. Em teu ventre conta a história dos três pastorinhos que experienciaram as aparições de Nossa Senhora de Fátima, na Cova da Iria, em Portugal – contexto que muda toda a forma de viver daquelas crianças, em função das responsabilidades que recaem sobre elas, por serem designadas como a voz da Mãe do Cristo. A ênfase recai tanto nos momentos de figuração da infância, sobretudo nos de tensões e conflitos, quanto na estreita relação do fenômeno com o lugar. Serão trazidas à tona categorias como maternidade, sentimento de infância, infância idealizada e infância perdida, num diálogo profícuo com as questões do espaço, lugar, espaciosidade, apinhamento, topofilia, topofobia e mundo vivido, com a intenção de demonstrar como essas categorias são ficcionalizadas na obra de Peixoto. Como escopo teórico deste trabalho, sobressaem os estudos de Gomes (1993), Câmara (2019), Moisés (2005, 2012), Ariès (1981), Zilberman (2003), Lajolo (2011), Coutinho (2012), Bettelheim (2017), Gutfreind (2012), Chombart de Lauwe (1991), Bachelard (2008; 2018), Piorski (2016), Benjamin (1995; 2009), Badinter (1985; 2011), Donath (2017); Tuan (2005; 2012; 2013), Dardel (2015).Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2022-06-20T12:44:41Z No. of bitstreams: 1 Gabriel Vidinhavec.pdf: 45590530 bytes, checksum: e14faa914dbb0966b2892d3913441eb7 (MD5)Made available in DSpace on 2022-06-20T12:44:41Z (GMT). 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