“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3985 |
Resumo: | This research presents questions about gender and notions that make the creations of women clowns viable, allowing us to reflect and discuss the creative paths of the art of clowning made by women, using as a study instrument works by clowns from the North and Northeast regions of Brazil. Using theories such as Regina Horta (1995), Alice Viveiros de Castro (2005), Lélia Gonzalez (1984), Conceição Evaristo (2008) and Ermínia Silva (1996), as well as authors Mário Bolognesi (2003) and Tristan Remy (2016), who helped in the systematization of this study. Therefore, this study proposes to analyze the origins and development of the scene creation process of six clown women. In the context of this investigation an intersection is made between theory and artistic practice, constructing the term "drama experience" to refer to these works, as well as register them, in order to expand the references about clowning done by women, especially those from the North and Northeast regions. This research also highlight the emergence of the gender debate in the study of clowning, as a theoretical instrument that allows an academic and social approach, inserting the figure of the clown as a subject of history. |
id |
UFMA_cda9ad636fcbd2df407ce76a283e69b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2:tede/3985 |
network_acronym_str |
UFMA |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
repository_id_str |
2131 |
spelling |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabralhttp://lattes.cnpq.br/3682376794834169FONSECA, Michelle Nascimento Cabralhttp://lattes.cnpq.br/3682376794834169PARIS, Andreia Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/5463561875258649BRONDANI, Joice Aglaehttp://lattes.cnpq.br/9851878324360914http://lattes.cnpq.br/1477901648898095NASCIMENTO, Andressa Passos do2022-08-17T18:13:12Z2021-11-04NASCIMENTO, Andressa Passos do. “E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. 2021. 160 f. Dissertação ( Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3985This research presents questions about gender and notions that make the creations of women clowns viable, allowing us to reflect and discuss the creative paths of the art of clowning made by women, using as a study instrument works by clowns from the North and Northeast regions of Brazil. Using theories such as Regina Horta (1995), Alice Viveiros de Castro (2005), Lélia Gonzalez (1984), Conceição Evaristo (2008) and Ermínia Silva (1996), as well as authors Mário Bolognesi (2003) and Tristan Remy (2016), who helped in the systematization of this study. Therefore, this study proposes to analyze the origins and development of the scene creation process of six clown women. In the context of this investigation an intersection is made between theory and artistic practice, constructing the term "drama experience" to refer to these works, as well as register them, in order to expand the references about clowning done by women, especially those from the North and Northeast regions. This research also highlight the emergence of the gender debate in the study of clowning, as a theoretical instrument that allows an academic and social approach, inserting the figure of the clown as a subject of history.Esta pesquisa apresenta questões sobre gênero e noções que potencializam as criações de mulheres palhaças, nos permitindo refletir e discutir os caminhos criativos da arte da palhaçaria feita por mulheres, utilizando como instrumento de estudo obras de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil. Aciona-se teóricas como Regina Horta (1995), Alice Viveiros de Castro (2005), Lélia Gonzalez (1984), Conceição Evaristo (2008) e Ermínia Silva ( 1996), bem como os autores Mário Bolognesi (2003) e Tristan Remy (2016), que auxiliaram na sistematização desse estudo. Sendo assim, este trabalho propõe analisar as origens e o desenvolvimento do processo de criação de cena de seis mulheres palhaças. No contexto desta investigação, intersecciona-se teoria e prática artística, gerando a construção do termo “dramavivência” para se referir à essas obras, bem como registrar as mesmas, com o intuito de ampliar as referências acerca da palhaçaria feita por mulheres, principalmente as das regiões Norte e Nordeste. Também se propõe a alertar sobre a emergência do debate de gênero no estudo da palhaçaria, enquanto instrumento teórico que permite uma abordagem acadêmica e social, inserindo a figura da palhaça como sujeito da história.Submitted by Daniella Santos (daniella.santos@ufma.br) on 2022-08-17T18:13:12Z No. of bitstreams: 1 AndressaPassos-.pdf: 6314836 bytes, checksum: cc97338cf5e8fa6ae192b74340505d8c (MD5)Made available in DSpace on 2022-08-17T18:13:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 AndressaPassos-.pdf: 6314836 bytes, checksum: cc97338cf5e8fa6ae192b74340505d8c (MD5) Previous issue date: 2021-11-04FAPEMAapplication/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICASUFMABrasilDEPARTAMENTO DE ARTES/CCHpalhaças Norte e Nordeste;mulheres circenses;dramavivência;empoderamento;North and Northeast clowns;circus women;drama experience;empowerment.Artes“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”.“And I'm not a clown?! drama experiences of clowns from the North and Northeast regions of Brazil”.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALAndressaPassos-.pdfAndressaPassos-.pdfapplication/pdf6314836http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3985/2/AndressaPassos-.pdfcc97338cf5e8fa6ae192b74340505d8cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-858http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3985/1/license.txt3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976MD51tede/39852022-08-17 15:13:12.687oai:tede2:tede/3985VG9kb3Mgb3MgdHJhYmFsaG9zIGRlcG9zaXRhZG9zIGVzdMOjbyBzb2IgYSBMaWNlbsOnYSBVRk1BLg==Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312022-08-17T18:13:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
“And I'm not a clown?! drama experiences of clowns from the North and Northeast regions of Brazil”. |
title |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
spellingShingle |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. NASCIMENTO, Andressa Passos do palhaças Norte e Nordeste; mulheres circenses; dramavivência; empoderamento; North and Northeast clowns; circus women; drama experience; empowerment. Artes |
title_short |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
title_full |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
title_fullStr |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
title_full_unstemmed |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
title_sort |
“E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. |
author |
NASCIMENTO, Andressa Passos do |
author_facet |
NASCIMENTO, Andressa Passos do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3682376794834169 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3682376794834169 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
PARIS, Andreia Aparecida |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5463561875258649 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
BRONDANI, Joice Aglae |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9851878324360914 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1477901648898095 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Andressa Passos do |
contributor_str_mv |
FONSECA, Michelle Nascimento Cabral FONSECA, Michelle Nascimento Cabral PARIS, Andreia Aparecida BRONDANI, Joice Aglae |
dc.subject.por.fl_str_mv |
palhaças Norte e Nordeste; mulheres circenses; dramavivência; empoderamento; |
topic |
palhaças Norte e Nordeste; mulheres circenses; dramavivência; empoderamento; North and Northeast clowns; circus women; drama experience; empowerment. Artes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
North and Northeast clowns; circus women; drama experience; empowerment. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Artes |
description |
This research presents questions about gender and notions that make the creations of women clowns viable, allowing us to reflect and discuss the creative paths of the art of clowning made by women, using as a study instrument works by clowns from the North and Northeast regions of Brazil. Using theories such as Regina Horta (1995), Alice Viveiros de Castro (2005), Lélia Gonzalez (1984), Conceição Evaristo (2008) and Ermínia Silva (1996), as well as authors Mário Bolognesi (2003) and Tristan Remy (2016), who helped in the systematization of this study. Therefore, this study proposes to analyze the origins and development of the scene creation process of six clown women. In the context of this investigation an intersection is made between theory and artistic practice, constructing the term "drama experience" to refer to these works, as well as register them, in order to expand the references about clowning done by women, especially those from the North and Northeast regions. This research also highlight the emergence of the gender debate in the study of clowning, as a theoretical instrument that allows an academic and social approach, inserting the figure of the clown as a subject of history. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-11-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-17T18:13:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Andressa Passos do. “E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. 2021. 160 f. Dissertação ( Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3985 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Andressa Passos do. “E eu não sou palhaça?! dramavivências de palhaças das regiões Norte e Nordeste do Brasil”. 2021. 160 f. Dissertação ( Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021. |
url |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/3985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMA |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DEPARTAMENTO DE ARTES/CCH |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3985/2/AndressaPassos-.pdf http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3985/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc97338cf5e8fa6ae192b74340505d8c 3aeb75cdde8700477ba22b7d3513b976 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br |
_version_ |
1809926205865984000 |