Divinas caixas e suas histórias: as filhas de santo/caixeiras e suas representações do Divino em Porto Franco/MA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Bruno Barros dos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4239
Resumo: The Feast of Divino Espírito Santo is present in practically all of the Brazilian territory, but it is in the State of Maranhão that this devotion comes close to the terreiros of Umbanda, Terecô and Tambor de Mina (LEAL, 2019, 2017; BARBOSA, 2006; FERRETTI, 1996). The problem that guides this research is how caixeiras from Porto Franco/MA (also being the daughters of saints at Terecô) produce representations of the Divine Espírito Santo and how they use it in their daily lives. I mean, how the representations of the Divine mark their life stories, their practices and representations of the world. The concept of representation is central to this analysis, as references are based on Chartier (2011; 2002; 1991) and Machado (2011). Methodologically, I rely on Debert (1986), Levi (1998) and Portelli (2016) on the use of oral history and life stories. The life stories of the interlocutors accessed by their narratives refer to religious and historical trajectories in Maranhão cities. This dialogue made even at graduation with virtual and presential meetings. The life trajectory of these women, who are sometimes daughters of saints/caixeiras, and sometimes caxeiras/daughters of saints, points too to a strength that comes from blackness, ancestry, in the victory and continuation of their struggles.
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Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Sociologia- PPGS - Imperatriz) - Universidade Federal do Maranhão, Imperatriz, 2022.https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/4239The Feast of Divino Espírito Santo is present in practically all of the Brazilian territory, but it is in the State of Maranhão that this devotion comes close to the terreiros of Umbanda, Terecô and Tambor de Mina (LEAL, 2019, 2017; BARBOSA, 2006; FERRETTI, 1996). The problem that guides this research is how caixeiras from Porto Franco/MA (also being the daughters of saints at Terecô) produce representations of the Divine Espírito Santo and how they use it in their daily lives. I mean, how the representations of the Divine mark their life stories, their practices and representations of the world. The concept of representation is central to this analysis, as references are based on Chartier (2011; 2002; 1991) and Machado (2011). Methodologically, I rely on Debert (1986), Levi (1998) and Portelli (2016) on the use of oral history and life stories. The life stories of the interlocutors accessed by their narratives refer to religious and historical trajectories in Maranhão cities. This dialogue made even at graduation with virtual and presential meetings. The life trajectory of these women, who are sometimes daughters of saints/caixeiras, and sometimes caxeiras/daughters of saints, points too to a strength that comes from blackness, ancestry, in the victory and continuation of their struggles.A Festa do Divino Espírito Santo está presente em praticamente todo o território brasileiro, mas é no Estado do Maranhão que essa devoção se aproxima dos terreiros de Umbanda, Terecô e Tambor de Mina (LEAL, 2019, 2017; BARBOSA, 2006; FERRETTI, 1996). O problema que norteou essa pesquisa foi como caixeiras de Porto Franco/MA (sendo também filhas de santo no Terecô), produzem representações do Divino Espírito Santo e como a utilizam no seu cotidiano, ou seja, como as representações do Divino marcam suas histórias de vida, suas práticas e representações de mundo. O conceito de representação é central nessa análise, e para tanto, tomamos como referência autores como Chartier (2011; 2002; 1991) e Machado (2011). Metodologicamente nos apoiamos em Debert (1986), Levi (1998) e Portelli (2016) sobre o uso da História oral. As histórias de vida das mulheres entrevistadas, acessadas a partir de suas narrativas, remetem às suas trajetórias religiosas e históricas em cidades maranhenses. Esse diálogo vem sendo construído comigo desde a graduação através de encontros presenciais ou virtuais. A trajetória de vida dessas mulheres, que ora são filhas de santo/caixeiras ora são caixeiras/filhas de santo, aponta ainda para uma força que vem da negritude, da ancestralidade, na vitória e continuação de suas lutas.Submitted by Daniella Santos (daniella.santos@ufma.br) on 2022-10-25T16:29:45Z No. of bitstreams: 1 BRUNOSANTOS.PDF: 2658929 bytes, checksum: f30e0417396fa1f4bb1cbcff4e092643 (MD5)Made available in DSpace on 2022-10-25T16:29:45Z (GMT). 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