A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673 |
Resumo: | Science teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education. |
id |
UFMG-11_28d22a87bdb07966e93626009636636e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/46673 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science EducationUna revisión bibliográfica sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia: la importancia de la cosmovisión para la Enseñanza de las CienciasA BIBLIOGRAPHIC REVIEW ON ONTOLOGICAL AND EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF SCIENCE: THE IMPORTANCE OF WORLDVIEW FOR SCIENCE EDUCATION: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA: A IMPORTÂNCIA DA CONCEPÇÃO DE MUNDO PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASrevisão bibliográficarealidadematerialismo histórico e dialéticobibliographic reviewrealityhistorical and dialectical materialismrevisión bibliográficarealidadmaterialismo histórico y dialécticoScience teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education.La enseñanza de las ciencias no suele abordar la dimensión filosófica de la ciencia, que implica aspectos ontológicos y epistemológicos relacionados con una cosmovisión. Presento una revisión bibliográfica que es parte de una investigación de máster y que tiene como objetivo identificar enfoques temáticos movilizados por autores nacionales y extranjeros de Enseñanza de las Ciencias sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia. En los 144 artículos seleccionados, hay una discusión recurrente sobre la naturaleza de la realidad y la posibilidad de conocerla, además de valorar el enfoque epistemológico. Analicé 11 obras de este corpus basadas en el materialismo histórico y dialéctico, presentando nuevas perspectivas de la discusión filosófica sobre la realidad para la Enseñanza de las Ciencias.O ensino de ciências não costuma tratar da dimensão filosófica da ciência, que envolve aspectos ontológicos e epistemológicos relacionados a uma concepção de mundo. Apresento uma revisão bibliográfica que é parte de uma pesquisa de mestrado e que tem por objetivo identificar os focos temáticos mobilizados por autores nacionais e estrangeiros da Educação em Ciências sobre aspectos ontológicos e epistemológicos da ciência. Nos 144 artigos selecionados, é recorrente a discussão sobre a natureza da realidade e a possibilidade de conhecê-la, além de uma valorização da abordagem epistemológica. Desse corpus, 11 trabalhos foram analisados com base no materialismo histórico e dialético, apresentando novos olhares da discussão filosófica sobre a realidade para a Educação em Ciências.CECIMIG-FaE-UFMG2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4667310.1590/1983-21172022240162Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673/39290Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeonardo Júnior, Carlos Sérgio2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46673Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education Una revisión bibliográfica sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia: la importancia de la cosmovisión para la Enseñanza de las Ciencias A BIBLIOGRAPHIC REVIEW ON ONTOLOGICAL AND EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF SCIENCE: THE IMPORTANCE OF WORLDVIEW FOR SCIENCE EDUCATION: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA: A IMPORTÂNCIA DA CONCEPÇÃO DE MUNDO PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
spellingShingle |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education Leonardo Júnior, Carlos Sérgio revisão bibliográfica realidade materialismo histórico e dialético bibliographic review reality historical and dialectical materialism revisión bibliográfica realidad materialismo histórico y dialéctico |
title_short |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
title_full |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
title_fullStr |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
title_full_unstemmed |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
title_sort |
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education |
author |
Leonardo Júnior, Carlos Sérgio |
author_facet |
Leonardo Júnior, Carlos Sérgio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leonardo Júnior, Carlos Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
revisão bibliográfica realidade materialismo histórico e dialético bibliographic review reality historical and dialectical materialism revisión bibliográfica realidad materialismo histórico y dialéctico |
topic |
revisão bibliográfica realidade materialismo histórico e dialético bibliographic review reality historical and dialectical materialism revisión bibliográfica realidad materialismo histórico y dialéctico |
description |
Science teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673 10.1590/1983-21172022240162 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673/39290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162066010112 |