THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963 |
Resumo: | The research seeks to overcome a science teaching aimed at learning scientific concepts, moving towards an education in science that is critical and connected with modern political issues, towards understanding the nature of scientific work and towards discussions about patriarchy. Based on the recurrence in the literature of Marie Curie as an example of women in science, we developed the research with a view to answering the following question: what conditions enabled Marie Curie to participate in science and how the understanding of these conditions allows discussions in science education about the low numbers of female examples in the history of sciencethe. Answering the question based on references from science education and the historiography of the Cultural History of Science, the results enhance discussions in science education about women's participation in science, promoting critical understandings about science and patriarchy. |
id |
UFMG-11_306d5a97b7fbe46f38cf74c8bc219b23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35963 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASEL CASO MARIE CURIE A TRAVÉS DEL LENTE DE LA HISTORIA CULTURAL DE LA CIENCIA: DISCUTIR LAS RELACIONES ENTRE MUJERES, CIENCIA Y PATRIARQUÍA EN LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASTHE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASMulheres na ciênciaPatriarcadoEducação em ciênciasWomen in sciencePatriarchyScience educationMujeres en la cienciaPatriarcadoEnseñanza de las cienciasThe research seeks to overcome a science teaching aimed at learning scientific concepts, moving towards an education in science that is critical and connected with modern political issues, towards understanding the nature of scientific work and towards discussions about patriarchy. Based on the recurrence in the literature of Marie Curie as an example of women in science, we developed the research with a view to answering the following question: what conditions enabled Marie Curie to participate in science and how the understanding of these conditions allows discussions in science education about the low numbers of female examples in the history of sciencethe. Answering the question based on references from science education and the historiography of the Cultural History of Science, the results enhance discussions in science education about women's participation in science, promoting critical understandings about science and patriarchy.La investigación busca superar una enseñanza de la ciencia orientada al aprendizaje de conceptos científicos, avanzando hacia una educación científica crítica y conectada con las cuestiones políticas modernas, la comprensión de la naturaleza del trabajo científico y la discusión sobre el patriarcado. Partiendo de la recurrencia en la literatura de Marie Curie como ejemplo de mujeres en la ciencia, desarrollamos la investigación con miras a dar respuesta a la siguiente pregunta: qué condiciones permitieron a Marie Curie participar en la ciencia y cómo la discusión de estas condiciones en la educación científica y cómo la comprensión de estas condiciones permite en la educación científica discusiones sobre el bajo número de mujeres en la ciencia. Respondiendo a la pregunta basada en referencias de la educación científica y la historiografía de la Historia Cultural de la Ciencia, los resultados mejoran las discusiones en la educación científica sobre la participación de las mujeres en la ciencia, promoviendo entendimientos críticos sobre la ciencia y el patriarcado.A pesquisa aqui apresentada foi construída na premissa que a educação em ciências deve superar um ensino voltado à aprendizagem de conceitos científicos, indo em direção a uma educação crítica e conectada com questões políticas da modernidade, como as relações entre ciência e patriarcado. A partir da recorrência na literatura de Marie Curie como exemplo de mulher na ciência, desenvolvemos a pesquisa com vistas a responder a seguinte questão: quais condições possibilitaram Marie Curie a participar da ciência e como a compreensão dessas condições permite caminhos na educação em ciências capazes de promover discussões a respeito dos baixos números de exemplos femininos na história da ciência. Com base em referenciais da educação em ciências e da História Cultural da Ciência, construímos subsídios para responder à pergunta de pesquisa, apontando que trazer exemplos de mulheres na ciência é insuficiente para uma suposta representatividade feminina. Isso porque a visibilidade de uma cientista depende de suas condições de participar das práticas científicas e, portanto, para termos mais mulheres na ciência, as condições estruturais para elas trabalharem devem ser ampliadas. This study was developed from the perspective that science education must overcome teaching that focuses on scientific concepts, moving towards critical science education connected with the current political issues, as the relations between science and patriarchy. Marie Curie is a recurrent example in the literature of a woman in science. From this, we develop a study to answer the question: what conditions enabled Marie Curie to participate in science, and how the understanding of these conditions allows discussions in science education about the low occurrence of female examples in the history of science. Based on the Cultural History of Science approach and references from science education, the results indicate that discussing female scientist examples is insufficient to a female representation in science. The visibility of women in science is linked to the conditions to participate in scientific practices. Therefore, the structural conditions need to be expanded to have more women doing science.CECIMIG-FaE-UFMG2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3596310.1590/1983-21172022240107Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963/30038https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963/30039Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessOBEID EL JAMAL, NATASHAGUERRA, ANDREIA2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35963Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS EL CASO MARIE CURIE A TRAVÉS DEL LENTE DE LA HISTORIA CULTURAL DE LA CIENCIA: DISCUTIR LAS RELACIONES ENTRE MUJERES, CIENCIA Y PATRIARQUÍA EN LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
spellingShingle |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS OBEID EL JAMAL, NATASHA Mulheres na ciência Patriarcado Educação em ciências Women in science Patriarchy Science education Mujeres en la ciencia Patriarcado Enseñanza de las ciencias |
title_short |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_full |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_fullStr |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_sort |
THE MARIE CURIE CASE THROUGH THE LENS OF THE CULTURAL HISTORY OF SCIENCE: DISCUSSING RELATIONS BETWEEN WOMEN, SCIENCE AND PATRIARCHY IN SCIENCE EDUCATION: O CASO MARIE CURIE PELA LENTE DA HISTÓRIA CULTURAL DA CIÊNCIA: DISCUTINDO RELAÇÕES ENTRE MULHERES, CIÊNCIA E PATRIARCADO NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
author |
OBEID EL JAMAL, NATASHA |
author_facet |
OBEID EL JAMAL, NATASHA GUERRA, ANDREIA |
author_role |
author |
author2 |
GUERRA, ANDREIA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
OBEID EL JAMAL, NATASHA GUERRA, ANDREIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres na ciência Patriarcado Educação em ciências Women in science Patriarchy Science education Mujeres en la ciencia Patriarcado Enseñanza de las ciencias |
topic |
Mulheres na ciência Patriarcado Educação em ciências Women in science Patriarchy Science education Mujeres en la ciencia Patriarcado Enseñanza de las ciencias |
description |
The research seeks to overcome a science teaching aimed at learning scientific concepts, moving towards an education in science that is critical and connected with modern political issues, towards understanding the nature of scientific work and towards discussions about patriarchy. Based on the recurrence in the literature of Marie Curie as an example of women in science, we developed the research with a view to answering the following question: what conditions enabled Marie Curie to participate in science and how the understanding of these conditions allows discussions in science education about the low numbers of female examples in the history of sciencethe. Answering the question based on references from science education and the historiography of the Cultural History of Science, the results enhance discussions in science education about women's participation in science, promoting critical understandings about science and patriarchy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963 10.1590/1983-21172022240107 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963/30038 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35963/30039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711165287235584 |