The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974 |
Resumo: | From a correlation of the scientific negationism scenario evidenced in the COVID-19 pandemic with the Eurocentric trajectory of Western science, as well as the establishment of truths, parameters and assumptions conducted and legitimized by it, some aspects are reflected to be displaced in the model current cognitive, in the sense of its vivification and its connection with life and with other knowledge. In this direction, betting on other perspectives and methods, the work aims to weave approximations between science education and the method of cartography, through a bibliographical review, in the following databases: Redalyc, SciElo and DOAJ, having found only six works that met the inclusion criteria. Thus, the possible contributions of this methodology to science research and education are investigated and discussed, especially with regard to cognition policies, questioning the understanding of knowledge as a representation of a reality or truth. |
id |
UFMG-11_35c2d787853c3550b2c54e78b27b5555 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34974 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕESEl método de la cartografía y la educación científica: interlocuciones: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕESTHE METHOD OF CARTOGRAPHY AND SCIENCE EDUCATION: INTERLOCUTIONS: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕESMétodo da cartografiaCiência ocidentalCognição inventivaCartography methodWestern scienceInventive cognitionMétodo de la cartografíaCiencia occidentalCognición inventivaFrom a correlation of the scientific negationism scenario evidenced in the COVID-19 pandemic with the Eurocentric trajectory of Western science, as well as the establishment of truths, parameters and assumptions conducted and legitimized by it, some aspects are reflected to be displaced in the model current cognitive, in the sense of its vivification and its connection with life and with other knowledge. In this direction, betting on other perspectives and methods, the work aims to weave approximations between science education and the method of cartography, through a bibliographical review, in the following databases: Redalyc, SciElo and DOAJ, having found only six works that met the inclusion criteria. Thus, the possible contributions of this methodology to science research and education are investigated and discussed, especially with regard to cognition policies, questioning the understanding of knowledge as a representation of a reality or truth.A partir de una correlación del escenario de negacionismo científico evidenciado en la pandemia COVID-19 con la trayectoria eurocéntrica de la ciencia occidental, así como del establecimiento de verdades, parámetros y supuestos conducidos y legitimados por ella, se reflejan algunos aspectos a ser desplazados en el modelo cognitivo actual, en el sentido de su dinamización y su conexión con la vida y con otros saberes. En esta dirección, apostando por otras perspectivas y métodos, el trabajo pretende tejer aproximaciones entre la enseñanza de las ciencias y el método de la cartografía, a través de una revisión bibliográfica, en las siguientes bases de datos: Redalyc, SciElo y DOAJ, habiéndose encontrado solo seis trabajos que cumplieron con el criterios de inclusión. Así, se investigan y discuten los posibles aportes de esta metodología a la investigación científica y la educación, especialmente en lo que respecta a las políticas cognitivas, cuestionando la comprensión del conocimiento como representación de una realidad o verdad.A partir da correlação do cenário de negacionismo científico evidenciado na pandemia da COVID-19 com a trajetória eurocêntrica da ciência ocidental, bem como do estabelecimento de verdades, parâmetros e premissas conduzidos e legitimados pela mesma, são refletidos alguns aspectos a serem deslocados no modelo cognitivo vigente, no sentido de sua vivificação e de sua ligação com a vida e com outros saberes. Nessa direção, apostando em perspectivas e métodos outros, o trabalho objetiva tecer aproximações entre a educação em ciências e o método da cartografia, por meio de uma revisão bibliográfica, nas seguintes bases de dados: Redalyc, SciElo e DOAJ, tendo sido encontrados somente seis trabalhos que atendessem aos critérios de inclusão. Assim, são investigadas e discutidas as contribuições possíveis dessa metodologia à pesquisa e educação em ciências, especialmente no que diz respeito às políticas de cognição, interpelando o entendimento corrente de conhecimento - considerado uma representação da realidade ou da verdade. Entendemos que uma perspectiva inventiva e emancipadora de ciência, que encarna o conhecer no acesso à experiência, amplia-se nas singularidades e multiplicidades, construindo territórios comuns - não unívocos -, cultivando confiança e pertencimento.CECIMIG-FaE-UFMG2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3497410.1590/1983-21172022240102Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974/29895https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974/29896Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Ribeiro, Élida Antunes Gomes da Costa, Fernanda2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34974Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES El método de la cartografía y la educación científica: interlocuciones: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES THE METHOD OF CARTOGRAPHY AND SCIENCE EDUCATION: INTERLOCUTIONS: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
title |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
spellingShingle |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES Santos Ribeiro, Élida Método da cartografia Ciência ocidental Cognição inventiva Cartography method Western science Inventive cognition Método de la cartografía Ciencia occidental Cognición inventiva |
title_short |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
title_full |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
title_fullStr |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
title_full_unstemmed |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
title_sort |
The cartography method and science education: interlocutions: O MÉTODO DA CARTOGRAFIA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: INTERLOCUÇÕES |
author |
Santos Ribeiro, Élida |
author_facet |
Santos Ribeiro, Élida Antunes Gomes da Costa, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Antunes Gomes da Costa, Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Ribeiro, Élida Antunes Gomes da Costa, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Método da cartografia Ciência ocidental Cognição inventiva Cartography method Western science Inventive cognition Método de la cartografía Ciencia occidental Cognición inventiva |
topic |
Método da cartografia Ciência ocidental Cognição inventiva Cartography method Western science Inventive cognition Método de la cartografía Ciencia occidental Cognición inventiva |
description |
From a correlation of the scientific negationism scenario evidenced in the COVID-19 pandemic with the Eurocentric trajectory of Western science, as well as the establishment of truths, parameters and assumptions conducted and legitimized by it, some aspects are reflected to be displaced in the model current cognitive, in the sense of its vivification and its connection with life and with other knowledge. In this direction, betting on other perspectives and methods, the work aims to weave approximations between science education and the method of cartography, through a bibliographical review, in the following databases: Redalyc, SciElo and DOAJ, having found only six works that met the inclusion criteria. Thus, the possible contributions of this methodology to science research and education are investigated and discussed, especially with regard to cognition policies, questioning the understanding of knowledge as a representation of a reality or truth. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974 10.1590/1983-21172022240102 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974/29895 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34974/29896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711165270458368 |