INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sasseron, Lucia Helena
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/20073
Resumo: Discursive interactions in science education promote dialogical environment. Argumentation has been focus of study in ​​science education research. In this paper, we intend to explore how arguments are discussed in classes in which discursive interactions are prompt. The theoretical discussion that underlies this study also helps us to analyze data. This case study has a qualitative bias for the analysis of science lessons. We present a way of organizing information from discursive interactions to show how the ideas under discussion become arguments. We understand that this study can contribute to research in science education, presenting a kind of analysis for the construction of arguments that, while punctuating the contributions of each person, reveals transformations from ideas to become claims, evidence or justification.
id UFMG-11_9625b01426d8f4b7dd51a4ca65dfb7ff
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20073
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONINGInterações discursivas; Argumentação; Ensino Fundamental; Práticas Epistêmicas.Discursive interactions; Argument; Elementary SchoolDiscursive interactions in science education promote dialogical environment. Argumentation has been focus of study in ​​science education research. In this paper, we intend to explore how arguments are discussed in classes in which discursive interactions are prompt. The theoretical discussion that underlies this study also helps us to analyze data. This case study has a qualitative bias for the analysis of science lessons. We present a way of organizing information from discursive interactions to show how the ideas under discussion become arguments. We understand that this study can contribute to research in science education, presenting a kind of analysis for the construction of arguments that, while punctuating the contributions of each person, reveals transformations from ideas to become claims, evidence or justification.Considerando que as interações discursivas em aulas de ciências permitem a promoção de um ambiente dialógico e que a argumentação tem sido um foco de estudo da área de ensino de ciências, neste texto, pretendemos explorar como argumentos são discutidos em aulas em que a abordagem didática são as interações discursivas. A discussão teórica que fundamenta este estudo também nos ajuda a analisar os dados. Este estudo de caso tem viés qualitativo para a análise de situações de ensino de ciências. Apresentamos um modo de organizar as informações provenientes das interações discursivas para mostrar como as ideias em debate transformam-se em argumentos. Entendemos que este estudo pode contribuir para a pesquisa em ensino de ciências apresentando um modo de análise para a construção dos argumentos que, ao mesmo tempo em que pontua as contribuições de cada sujeito, revela transformações pelas quais estas vão passando até configurarem-se em alegações, evidências ou justificativas de um argumento. Considerando que las interacciones discursivas en clases de ciencias permiten el fomento de un ambiente dialógico y que la argumentación es un foco de estudio del área de enseñanza de ciencias, en este texto, pretendemos explorar como se discuten argumentos en clases en las cuales el enfoque didáctico son las interacciones discursivas. La discusión teórica que fundamenta este estudio también nos ayuda en el análisis de los datos. Este caso de estudio tiene enfoque cualitativo para el análisis de situaciones de enseñanza de ciencias. Presentamos un modo de organizar las informaciones provenientes de las interacciones discursivas para señalar como las ideas en debate se transforman en argumentos. Entendemos que este estudio puede contribuir a la investigación en enseñanza de ciencias presentando un modo de análisis para la construcción de argumentos que, al mismo tiempo que destaca contribuciones de cada sujeto, revela transformaciones por las cuales estas pasan hasta que se configuren como alegaciones, evidencias o justificativas de un argumento.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2007310.1590/1983-21172020210135Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/20073/26824Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSasseron, Lucia Helena2021-05-01T02:26:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20073Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T02:26:16Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
title INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
spellingShingle INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
Sasseron, Lucia Helena
Interações discursivas; Argumentação; Ensino Fundamental; Práticas Epistêmicas.
Discursive interactions; Argument; Elementary School
title_short INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
title_full INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
title_fullStr INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
title_full_unstemmed INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
title_sort INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS: DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING
author Sasseron, Lucia Helena
author_facet Sasseron, Lucia Helena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sasseron, Lucia Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Interações discursivas; Argumentação; Ensino Fundamental; Práticas Epistêmicas.
Discursive interactions; Argument; Elementary School
topic Interações discursivas; Argumentação; Ensino Fundamental; Práticas Epistêmicas.
Discursive interactions; Argument; Elementary School
description Discursive interactions in science education promote dialogical environment. Argumentation has been focus of study in ​​science education research. In this paper, we intend to explore how arguments are discussed in classes in which discursive interactions are prompt. The theoretical discussion that underlies this study also helps us to analyze data. This case study has a qualitative bias for the analysis of science lessons. We present a way of organizing information from discursive interactions to show how the ideas under discussion become arguments. We understand that this study can contribute to research in science education, presenting a kind of analysis for the construction of arguments that, while punctuating the contributions of each person, reveals transformations from ideas to become claims, evidence or justification.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/20073
10.1590/1983-21172020210135
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/20073
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172020210135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/20073/26824
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163634679808