The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dahmouche, Mônica Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pires, Andrea Maia Gonçalves, Cazelli, Sibele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/13514
Resumo: The main purpose of this paper is to know the expectations and experiences of the teachers who visited the Museu Ciência e Vida during its first years of activities.  Based on Wagensberg and Melguizo, besides the research of cultural habits of the population of Duque de Caxias, we investigated teacher’s practice of visitation to museums, also considering the antecedents of the visit, teacher’s opinion, demographic and sociocultural profile. The challenges imposed by these visits were discussed to optimize communication with this segment of public, making the Museum a socially more inclusive space. The findings of the research are motivating and surprising, since it was evident that the teachers feel contemplated with the educational activities offered by the Museu Ciência e Vida.
id UFMG-11_a697c2c65bc413e746d8b324649fad08
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/13514
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERSEl EL MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGA SU PÚBLICO:: DocentesO MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGA SEU PÚBLICO: PROFESSORES: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERSMuseu de Ciência; Expectativa; Professor. Sciense MuseuExpectancy TheacherMuseo de la ciência Expectativa DocenteThe main purpose of this paper is to know the expectations and experiences of the teachers who visited the Museu Ciência e Vida during its first years of activities.  Based on Wagensberg and Melguizo, besides the research of cultural habits of the population of Duque de Caxias, we investigated teacher’s practice of visitation to museums, also considering the antecedents of the visit, teacher’s opinion, demographic and sociocultural profile. The challenges imposed by these visits were discussed to optimize communication with this segment of public, making the Museum a socially more inclusive space. The findings of the research are motivating and surprising, since it was evident that the teachers feel contemplated with the educational activities offered by the Museu Ciência e Vida.La principal motivación para la investigación desarrollada, cuyos resultados son presentados y discutidos en este texto, fue conocer las expectativas y vivencias de los docentes que visitaron el Museo Ciencia y Vida durante sus primeros años de actividades. Teniendo Wagensberg y Melguizo como telón de fondo y contextualizando el análisis de hábitos culturales de la población local de Duque de Caxias, se investigó la práctica de visitación a museos por parte de los docentes que han  pasado por esta institución, considerando también los antecedentes de la visita, opinión, perfil demográfico y sociocultural. Se cuestionaron los desafíos impuestos por estas visitas a fin de optimizar la comunicación con este público específico, haciendo del museo un espacio socialmente más inclusivo. Los resultados de la investigación son motivadores y sorprendentes, ya que dejan claro que los docentes se sienten contemplados con las actividades educativas ofrecidas por el Museo Ciencia y Vida.Conhecer as expectativas e vivências dos professores que visitaram o Museu Ciência e Vida durante seus primeiros anos de atividades foi a principal motivação para a pesquisa desenvolvida, cujos achados são apresentados e discutidos neste artigo. Tendo Wagensberg e Melguizo como pano de fundo, contextualizado com auxílio da pesquisa de hábitos culturais dos moradores de Duque de Caxias, investigou-se a prática de visitação a museus do professor que esteve nesta instituição, considerando também os antecedentes da visita, a opinião do professor, bem como seu perfil demográfico e sociocultural. Problematizaram-se os desafios impostos por estas visitas a fim de otimizar a comunicação com esse segmento de público, tornando o Museu um espaço socialmente mais inclusivo. Os achados da pesquisa são motivadores e surpreendentes, visto que ficou evidente que os professores se sentem contemplados com as atividades educativas oferecidas pelo Museu Ciência e Vida. The main purpose of this paper is to know the expectations and experiences of the teachers who visited the Museu Ciência e Vida during its first years of activities. Based on Wagensberg and Melguizo, besides the research of cultural habits of the population of Duque de Caxias, we investigated teacher’s practice of visitation to museums, also considering the antecedents of the visit, teacher’s opinion, demographic and sociocultural profile. The challenges imposed by these visits were discussed to optimize communication with this audience segment, making the Museum a more socially inclusive space. The research results are motivating and surprising, since it was evident that the teachers feel contemplated by the educational activities offered by the Museu Ciência e Vida.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1351410.1590/1983-21172020210115Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/13514/26801Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDahmouche, Mônica SantosPires, Andrea Maia GonçalvesCazelli, Sibele2021-05-01T01:25:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13514Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T01:25:52Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
El EL MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGA SU PÚBLICO:: Docentes
O MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGA SEU PÚBLICO: PROFESSORES: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
title The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
spellingShingle The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
Dahmouche, Mônica Santos
Museu de Ciência; Expectativa; Professor.
Sciense Museu
Expectancy Theacher
Museo de la ciência Expectativa Docente
title_short The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
title_full The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
title_fullStr The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
title_full_unstemmed The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
title_sort The THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS: THE MUSEU CIÊNCIA E VIDA INVESTIGATES ITS PUBLIC: TEACHERS
author Dahmouche, Mônica Santos
author_facet Dahmouche, Mônica Santos
Pires, Andrea Maia Gonçalves
Cazelli, Sibele
author_role author
author2 Pires, Andrea Maia Gonçalves
Cazelli, Sibele
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dahmouche, Mônica Santos
Pires, Andrea Maia Gonçalves
Cazelli, Sibele
dc.subject.por.fl_str_mv Museu de Ciência; Expectativa; Professor.
Sciense Museu
Expectancy Theacher
Museo de la ciência Expectativa Docente
topic Museu de Ciência; Expectativa; Professor.
Sciense Museu
Expectancy Theacher
Museo de la ciência Expectativa Docente
description The main purpose of this paper is to know the expectations and experiences of the teachers who visited the Museu Ciência e Vida during its first years of activities.  Based on Wagensberg and Melguizo, besides the research of cultural habits of the population of Duque de Caxias, we investigated teacher’s practice of visitation to museums, also considering the antecedents of the visit, teacher’s opinion, demographic and sociocultural profile. The challenges imposed by these visits were discussed to optimize communication with this segment of public, making the Museum a socially more inclusive space. The findings of the research are motivating and surprising, since it was evident that the teachers feel contemplated with the educational activities offered by the Museu Ciência e Vida.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/13514
10.1590/1983-21172020210115
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/13514
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172020210115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/13514/26801
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163556036608