Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674 |
Resumo: | Scientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations. |
id |
UFMG-11_a9c819ad5a3fa4d7307d5730ac55f89a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34674 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALAlfabetización científica y dominios del conocimiento científico: articulaciones para la planificación didáctica: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALSCIENTIFIC LITERACY AND DOMAINS OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: PROPOSITIONS FOR A FORMATIVE PERSPECTIVE COMMITTED TO SOCIAL TRANSFORMATION: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALEnsino de CiênciasEixos estruturantesPrática socialScience TeachingStructuring AxesSocial practiceEnseñanza de la cienciaEjes estructurantesPráctica socialScientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations.La Alfabetización Científica (AC) es un concepto polisémico en el área de investigación en Educación en Ciencias. Aunque sus objetivos han sufrido cambios a lo largo de los años, incorporando nuevos pensamientos acerca de la formación de los sujetos con relación a las características sociales y culturales de la realidad contemporánea, la AC ha sido apuntada como una perspectiva formativa para la educación científica. Retomando ideas ya consolidadas en la literatura acerca de los ejes estructurantes de la AC, proponemos su reelaboración desde las características que definen los dominios conceptual, epistémico, social y material del conocimiento científico. De esta forma, consolidamos ideas para la planificación de acciones didácticas, articulando fundamentos teóricos y metodológicos acerca de la AC.Desde meados do século passado, o campo da Educação em Ciências vem discutindo e incorporando novos propósitos à ideia de Alfabetização Científica (AC). No atual momento histórico, tem sido defendida uma perspectiva formativa para a AC comprometida com a transformação social. Considerando essa perspectiva, retomamos as ideias já consolidadas na literatura sobre os Eixos Estruturantes (EE) da AC e propomos sua releitura a partir de considerações sobre o ensino de ciências como prática social e sobre os domínios conceitual, epistêmico, material e social do conhecimento científico, com vistas à proposição de um referencial teórico para a área. Na perspectiva da AC apresentada, detectamos a complexidade do segundo EE, visto que ele congrega os diferentes domínios do conhecimento. Since the 1950’s, Science Education research area has been discussing and incorporating new purposes to Scientific Literacy (SL). Currently, a formative perspective has been proposed for SL committed to social transformation. From that, the ideas already consolidated in the literature on Structuring Axes (SA) were considered taking into account the domains of scientific knowledge: conceptual, epistemic, material and social. We understand that it could be a theoretical framework for Science Education. From the perspective of the SL presented, we detect the complexity of the second SA, as it encompasses the different domains of knowledge. za de la Ciencia; Ejes Estructurantes; Práctica social.CECIMIG-FaE-UFMG2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3467410.1590/1983-21172021230129Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674/29390Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatistoni e Silva, MaíraSasseron, Lúcia Helena2022-03-25T13:43:17Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34674Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:17Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL Alfabetización científica y dominios del conocimiento científico: articulaciones para la planificación didáctica: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL SCIENTIFIC LITERACY AND DOMAINS OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: PROPOSITIONS FOR A FORMATIVE PERSPECTIVE COMMITTED TO SOCIAL TRANSFORMATION: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
title |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
spellingShingle |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL Batistoni e Silva, Maíra Ensino de Ciências Eixos estruturantes Prática social Science Teaching Structuring Axes Social practice Enseñanza de la ciencia Ejes estructurantes Práctica social |
title_short |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
title_full |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
title_fullStr |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
title_full_unstemmed |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
title_sort |
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL |
author |
Batistoni e Silva, Maíra |
author_facet |
Batistoni e Silva, Maíra Sasseron, Lúcia Helena |
author_role |
author |
author2 |
Sasseron, Lúcia Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batistoni e Silva, Maíra Sasseron, Lúcia Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Eixos estruturantes Prática social Science Teaching Structuring Axes Social practice Enseñanza de la ciencia Ejes estructurantes Práctica social |
topic |
Ensino de Ciências Eixos estruturantes Prática social Science Teaching Structuring Axes Social practice Enseñanza de la ciencia Ejes estructurantes Práctica social |
description |
Scientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674 10.1590/1983-21172021230129 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172021230129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674/29390 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711164996780032 |