Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batistoni e Silva, Maíra
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sasseron, Lúcia Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674
Resumo: Scientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations.
id UFMG-11_a9c819ad5a3fa4d7307d5730ac55f89a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34674
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALAlfabetización científica y dominios del conocimiento científico: articulaciones para la planificación didáctica: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALSCIENTIFIC LITERACY AND DOMAINS OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: PROPOSITIONS FOR A FORMATIVE PERSPECTIVE COMMITTED TO SOCIAL TRANSFORMATION: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIALEnsino de CiênciasEixos estruturantesPrática socialScience TeachingStructuring AxesSocial practiceEnseñanza de la cienciaEjes estructurantesPráctica socialScientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations.La Alfabetización Científica (AC) es un concepto polisémico en el área de investigación en Educación en Ciencias. Aunque sus objetivos han sufrido cambios a lo largo de los años, incorporando nuevos pensamientos acerca de la formación de los sujetos con relación a las características sociales y culturales de la realidad contemporánea, la AC ha sido apuntada como una perspectiva formativa para la educación científica. Retomando ideas ya consolidadas en la literatura acerca de los ejes estructurantes de la AC, proponemos su reelaboración desde las características que definen los dominios conceptual, epistémico, social y material del conocimiento científico. De esta forma, consolidamos ideas para la planificación de acciones didácticas, articulando fundamentos teóricos y metodológicos acerca de la AC.Desde meados do século passado, o campo da Educação em Ciências vem discutindo e incorporando novos propósitos à ideia de Alfabetização Científica (AC). No atual momento histórico, tem sido defendida uma perspectiva formativa para a AC comprometida com a transformação social. Considerando essa perspectiva, retomamos as ideias já consolidadas na literatura sobre os Eixos Estruturantes (EE) da AC e propomos sua releitura a partir de considerações sobre o ensino de ciências como prática social e sobre os domínios conceitual, epistêmico, material e social do conhecimento científico, com vistas à proposição de um referencial teórico para a área. Na perspectiva da AC apresentada, detectamos a complexidade do segundo EE, visto que ele congrega os diferentes domínios do conhecimento. Since the 1950’s, Science Education research area has been discussing and incorporating new purposes to Scientific Literacy (SL). Currently, a formative perspective has been proposed for SL committed to social transformation. From that, the ideas already consolidated in the literature on Structuring Axes (SA) were considered taking into account the domains of scientific knowledge: conceptual, epistemic, material and social. We understand that it could be a theoretical framework for Science Education. From the perspective of the SL presented, we detect the complexity of the second SA, as it encompasses the different domains of knowledge. za de la Ciencia; Ejes Estructurantes; Práctica social.CECIMIG-FaE-UFMG2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3467410.1590/1983-21172021230129Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674/29390Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatistoni e Silva, MaíraSasseron, Lúcia Helena2022-03-25T13:43:17Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34674Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:17Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
Alfabetización científica y dominios del conocimiento científico: articulaciones para la planificación didáctica: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
SCIENTIFIC LITERACY AND DOMAINS OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: PROPOSITIONS FOR A FORMATIVE PERSPECTIVE COMMITTED TO SOCIAL TRANSFORMATION: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
title Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
spellingShingle Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
Batistoni e Silva, Maíra
Ensino de Ciências
Eixos estruturantes
Prática social
Science Teaching
Structuring Axes
Social practice
Enseñanza de la ciencia
Ejes estructurantes
Práctica social
title_short Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
title_full Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
title_fullStr Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
title_full_unstemmed Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
title_sort Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning: ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
author Batistoni e Silva, Maíra
author_facet Batistoni e Silva, Maíra
Sasseron, Lúcia Helena
author_role author
author2 Sasseron, Lúcia Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batistoni e Silva, Maíra
Sasseron, Lúcia Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Eixos estruturantes
Prática social
Science Teaching
Structuring Axes
Social practice
Enseñanza de la ciencia
Ejes estructurantes
Práctica social
topic Ensino de Ciências
Eixos estruturantes
Prática social
Science Teaching
Structuring Axes
Social practice
Enseñanza de la ciencia
Ejes estructurantes
Práctica social
description Scientific Literacy (SL) is a polysemic concept in the Science Education research area. Although its objectives have changed over the years, by incorporating new thoughts about pupils’ education and considering contemporary social and cultural characteristics, it has been identified as a formative perspective for scientific education. Considering ideas already consolidated in the field about SL structuring axes, we propose a new investigation based on conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge. As results, we consolidate ideas for planning instructional actions, articulating SL theoretical and methodological foundations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674
10.1590/1983-21172021230129
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674/29390
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711164996780032