COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
DOI: | 10.1590/1983-21172020210145 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329 |
Resumo: | In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science. |
id |
UFMG-11_c486f12e1955590a74907cd92aac52bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/25329 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
spelling |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDYNatureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.Nature of ScienceHistorical CasePortfolioIn this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.Nesta pesquisa, analisamos as compreensões sobre Natureza da Ciência de uma licencianda em química a partir de suas reflexões sobre um estudo de caso histórico expressas em seu portfólio. O estudo de caso trata da história da síntese da amônia em escala industrial e sua abordagem se deu no contexto de um curso de formação inicial de professores sobre Natureza da Ciência. A análise textual discursiva foi a metodologia empregada na análise dos textos do portfólio. Os resultados desta pesquisa evidenciam uma compreensão contextualizada de diferentes aspectos de Natureza da Ciência pela licencianda. Isso sugere potencialidades de conjugar estudos de caso histórico e portfólios na formação inicial de professores de ciências para propiciar momentos de reflexões sobre Natureza da Ciência. In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research show a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2532910.1590/1983-21172020210145Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329/26830Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Gabriella LeoneCardoso Mendonça, Paula CristinaBraga Mozzer, Nilmara2021-05-01T02:36:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25329Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T02:36:35Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
title |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
spellingShingle |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY Fernandes, Gabriella Leone Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio. Nature of Science Historical Case Portfolio Fernandes, Gabriella Leone Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio. Nature of Science Historical Case Portfolio |
title_short |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
title_full |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
title_fullStr |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
title_full_unstemmed |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
title_sort |
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY |
author |
Fernandes, Gabriella Leone |
author_facet |
Fernandes, Gabriella Leone Fernandes, Gabriella Leone Cardoso Mendonça, Paula Cristina Braga Mozzer, Nilmara Cardoso Mendonça, Paula Cristina Braga Mozzer, Nilmara |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso Mendonça, Paula Cristina Braga Mozzer, Nilmara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Gabriella Leone Cardoso Mendonça, Paula Cristina Braga Mozzer, Nilmara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio. Nature of Science Historical Case Portfolio |
topic |
Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio. Nature of Science Historical Case Portfolio |
description |
In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329 10.1590/1983-21172020210145 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172020210145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329/26830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020) Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020) Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020) 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1822217893079678976 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/1983-21172020210145 |