COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Gabriella Leone
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cardoso Mendonça, Paula Cristina, Braga Mozzer, Nilmara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
DOI: 10.1590/1983-21172020210145
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329
Resumo: In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.
id UFMG-11_c486f12e1955590a74907cd92aac52bc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/25329
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
spelling COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDYNatureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.Nature of ScienceHistorical CasePortfolioIn this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.Nesta pesquisa, analisamos as compreensões sobre Natureza da Ciência de uma licencianda em química a partir de suas reflexões sobre um estudo de caso histórico expressas em seu portfólio. O estudo de caso trata da história da síntese da amônia em escala industrial e sua abordagem se deu no contexto de um curso de formação inicial de professores sobre Natureza da Ciência. A análise textual discursiva foi a metodologia empregada na análise dos textos do portfólio. Os resultados desta pesquisa evidenciam uma compreensão contextualizada de diferentes aspectos de Natureza da Ciência pela licencianda. Isso sugere potencialidades de conjugar estudos de caso histórico e portfólios na formação inicial de professores de ciências para propiciar momentos de reflexões sobre Natureza da Ciência. In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research show a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2532910.1590/1983-21172020210145Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329/26830Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Gabriella LeoneCardoso Mendonça, Paula CristinaBraga Mozzer, Nilmara2021-05-01T02:36:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25329Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T02:36:35Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
title COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
spellingShingle COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
Fernandes, Gabriella Leone
Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.
Nature of Science
Historical Case
Portfolio
Fernandes, Gabriella Leone
Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.
Nature of Science
Historical Case
Portfolio
title_short COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
title_full COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
title_fullStr COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
title_full_unstemmed COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
title_sort COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO: UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY
author Fernandes, Gabriella Leone
author_facet Fernandes, Gabriella Leone
Fernandes, Gabriella Leone
Cardoso Mendonça, Paula Cristina
Braga Mozzer, Nilmara
Cardoso Mendonça, Paula Cristina
Braga Mozzer, Nilmara
author_role author
author2 Cardoso Mendonça, Paula Cristina
Braga Mozzer, Nilmara
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Gabriella Leone
Cardoso Mendonça, Paula Cristina
Braga Mozzer, Nilmara
dc.subject.por.fl_str_mv Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.
Nature of Science
Historical Case
Portfolio
topic Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.
Nature of Science
Historical Case
Portfolio
description In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research evidence a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329
10.1590/1983-21172020210145
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172020210145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/25329/26830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1822217893079678976
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/1983-21172020210145