Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vivas, Rodrigo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235
Resumo: The historiography of Brazilian art was dedicated to studying two moments that definedthe history of Brazilian art and had Minas Gerais as a stage: the Minas Gerais Baroque andthe modernist movement in the 1940s, which resulted in the construction of the PampulhaComplex and the arrival of Alberto da Veiga Guignard to found an art school. Althoughneglected by historiography, this period of the transition and construction of the newcapital of Minas Gerais had the production of numerous relevant artists such as theexemplary case of Honório Esteves. Of simple origin he study drawing in childhood, havingbeen awarded a scholarship from the Government of Minas Gerais to study at the Academyof Fine Arts. Besides being a painter, he was an inventor, restorer and chronicler. Concernedabout the destruction of historical monuments, he represented the Curral Del Rey beforeits destruction for the creation of the new capital: Belo Horizonte. This article is based onthe methodology of art history considering its formal, semantic and social aspects. 
id UFMG-12_121336f6712ebb73020d056e6e2ea443
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40235
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas GeraisHonório Esteves: la construcción del artista moderno en Minas GeraisHonório Esteves: a construção do artista moderno em Minas GeraisHonório EstevesAcademia de Belas ArtesCurral Del ReyHonório EstevesAcademy of Fine ArtsCurral Del ReyHonório EstevesAcademia de Bellas ArtesCurral Del ReyThe historiography of Brazilian art was dedicated to studying two moments that definedthe history of Brazilian art and had Minas Gerais as a stage: the Minas Gerais Baroque andthe modernist movement in the 1940s, which resulted in the construction of the PampulhaComplex and the arrival of Alberto da Veiga Guignard to found an art school. Althoughneglected by historiography, this period of the transition and construction of the newcapital of Minas Gerais had the production of numerous relevant artists such as theexemplary case of Honório Esteves. Of simple origin he study drawing in childhood, havingbeen awarded a scholarship from the Government of Minas Gerais to study at the Academyof Fine Arts. Besides being a painter, he was an inventor, restorer and chronicler. Concernedabout the destruction of historical monuments, he represented the Curral Del Rey beforeits destruction for the creation of the new capital: Belo Horizonte. This article is based onthe methodology of art history considering its formal, semantic and social aspects.  La historiografía del arte brasileño se ha dedicado a estudiar dos momentos que definieron la historia del arte brasileño y tuvieron como escenario a Minas Gerais: el arte colonial de Minas Gerais y el movimiento modernista de la década de 1940, que resultó en la construcción del Complexo da Pampulha y la llegada de Alberto da Veiga Guignard para fundar una escuela de artes. A pesar de ser olvidado por la historiografía, este período abierto de transición y construcción de la nueva capital de Minas Gerais contó con la producción de numerosos artistas relevantes, como el caso ejemplar de Honório Esteves. De origen sencillo, logró estudiar dibujo en su niñez, habiendo sido contemplado con una beca del Gobierno de Minas Gerais para estudiar en la Academia de Bellas Artes. Además de la pintura, fue inventor, restaurador, cronista. Preocupado por la preservación de los monumentos históricos, representó a Curral Del Rey antes de su destrucción para la construcción de la nueva capital: Belo Horizonte. Este artículo se basa en la metodología de la historia del arte, considerando sus aspectos formales, semánticos y sociales. A historiografia da arte brasileira se dedicou a estudar dois momentos que definiram ahistória da arte brasileira e tiveram Minas Gerais como palco: a arte colonial mineira e omovimento modernista na década de 1940, que resultou na construção do Complexo daPampulha e na vinda de Alberto da Veiga Guignard para fundar uma escola de artes.Apesar de negligenciado pela historiografia, esse período lacunar da transição econstrução da nova capital mineira contou com a produção de inúmeros artistasrelevantes, como o caso exemplar de Honório Esteves. De origem simples, conseguiu aindana infância estudar desenho, tendo sido contemplado com uma bolsa do Governo deMinas para estudar na Academia de Belas Artes. Para além do ofício da pintura, foi inventor,restaurador, cronista. Preocupado com a preservação dos monumentos históricos,representou o Curral Del Rey antes de sua destruição para construção da nova capital: BeloHorizonte. O presente artigo baseia-se na metodologia da história da arte, considerandoseus aspectos formais, semânticos e sociaisUniversidade Federal de Minas Gerais2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4023510.35699/2237-5864.2022.40235PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 153-171PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 153-171PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 153-1712238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235/32031Copyright (c) 2022 Rodrigo Vivashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVivas, Rodrigo2023-04-10T16:59:01Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40235Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-04-10T16:59:01Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
Honório Esteves: la construcción del artista moderno en Minas Gerais
Honório Esteves: a construção do artista moderno em Minas Gerais
title Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
spellingShingle Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
Vivas, Rodrigo
Honório Esteves
Academia de Belas Artes
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academy of Fine Arts
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academia de Bellas Artes
Curral Del Rey
title_short Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
title_full Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
title_fullStr Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
title_full_unstemmed Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
title_sort Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais
author Vivas, Rodrigo
author_facet Vivas, Rodrigo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vivas, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Honório Esteves
Academia de Belas Artes
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academy of Fine Arts
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academia de Bellas Artes
Curral Del Rey
topic Honório Esteves
Academia de Belas Artes
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academy of Fine Arts
Curral Del Rey
Honório Esteves
Academia de Bellas Artes
Curral Del Rey
description The historiography of Brazilian art was dedicated to studying two moments that definedthe history of Brazilian art and had Minas Gerais as a stage: the Minas Gerais Baroque andthe modernist movement in the 1940s, which resulted in the construction of the PampulhaComplex and the arrival of Alberto da Veiga Guignard to found an art school. Althoughneglected by historiography, this period of the transition and construction of the newcapital of Minas Gerais had the production of numerous relevant artists such as theexemplary case of Honório Esteves. Of simple origin he study drawing in childhood, havingbeen awarded a scholarship from the Government of Minas Gerais to study at the Academyof Fine Arts. Besides being a painter, he was an inventor, restorer and chronicler. Concernedabout the destruction of historical monuments, he represented the Curral Del Rey beforeits destruction for the creation of the new capital: Belo Horizonte. This article is based onthe methodology of art history considering its formal, semantic and social aspects. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235
10.35699/2237-5864.2022.40235
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.40235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235/32031
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Rodrigo Vivas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Rodrigo Vivas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 153-171
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 153-171
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 153-171
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079934484480