CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711 |
Resumo: | This paper is developed in three phases: it presents a concept of "form" in art, succinctly discusses the notion of "resemblance", and finally exposes a particular conception of "clash between forms". The understanding of form as organism, in the text, comes from Luigi Pareyson, encompassing the movement and the inner life of artistic objects. The notion of resemblance is approached from Michel Foucault and Georges Bataille. From this essayistic trajectory, our "clash between forms" emerges as an intra/inter-artistic invocation in which we aim to assert and observe poetic-pedagogical possibilities, as an exercise of approximations, contacts and frictions of forms. |
id |
UFMG-12_249956bc1cdc53867de7df735e3f5d97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15711 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICASSemelhançaComparatismoGeorges Bataille.ResemblanceComparatismGeorges BatailleThis paper is developed in three phases: it presents a concept of "form" in art, succinctly discusses the notion of "resemblance", and finally exposes a particular conception of "clash between forms". The understanding of form as organism, in the text, comes from Luigi Pareyson, encompassing the movement and the inner life of artistic objects. The notion of resemblance is approached from Michel Foucault and Georges Bataille. From this essayistic trajectory, our "clash between forms" emerges as an intra/inter-artistic invocation in which we aim to assert and observe poetic-pedagogical possibilities, as an exercise of approximations, contacts and frictions of forms.Este artigo dá-se em três tempos: apresenta um conceito de “forma” em arte, discute sucintamente a noção de “semelhança” e, por fim, expõe uma concepção particular de “choque entre formas”. O entendimento de forma como organismo, empregado neste texto, provém de Luigi Pareyson, abarcando o movimento e a vida interior dos objetos artísticos. A noção de semelhança é abordada a partir de Michel Foucault e de Georges Bataille. Deste percurso, de natureza ensaística, emerge nosso “choque entre formas”, como uma investida intra e interartística na qual visamos à afirmação e à observação de possibilidades poético-pedagógicas, em um exercício de aproximações, contatos e fricções de formas.Universidade Federal de Minas Gerais2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 164-177PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 164-177PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 164-1772238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711/pdfFREITAS, Alexandre SIQUEIRA DEinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T21:49:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15711Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-11T21:49:09Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
title |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
spellingShingle |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS FREITAS, Alexandre SIQUEIRA DE Semelhança Comparatismo Georges Bataille. Resemblance Comparatism Georges Bataille |
title_short |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
title_full |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
title_fullStr |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
title_full_unstemmed |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
title_sort |
CHOQUE ENTRE FORMAS: APROXIMAÇÕES INTRA E INTERARTÍSTICAS |
author |
FREITAS, Alexandre SIQUEIRA DE |
author_facet |
FREITAS, Alexandre SIQUEIRA DE |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FREITAS, Alexandre SIQUEIRA DE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semelhança Comparatismo Georges Bataille. Resemblance Comparatism Georges Bataille |
topic |
Semelhança Comparatismo Georges Bataille. Resemblance Comparatism Georges Bataille |
description |
This paper is developed in three phases: it presents a concept of "form" in art, succinctly discusses the notion of "resemblance", and finally exposes a particular conception of "clash between forms". The understanding of form as organism, in the text, comes from Luigi Pareyson, encompassing the movement and the inner life of artistic objects. The notion of resemblance is approached from Michel Foucault and Georges Bataille. From this essayistic trajectory, our "clash between forms" emerges as an intra/inter-artistic invocation in which we aim to assert and observe poetic-pedagogical possibilities, as an exercise of approximations, contacts and frictions of forms. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15711/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 164-177 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 164-177 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 164-177 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081312313344 |