O signo infantil em livros de artista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524 |
Resumo: | Children’s books generally anticipate what books in the future will be. What is the most interesting in terms of editorials in regard of materials, shapes, special cut-outs and finishings may be found in children books. What elements could distinguish an artist book made for children from common children’s books? Is it possible to draw this distinction? This text highlights some ordinary subjects in such pieces that are also present in artists’ books: coloring books, the alphabet, fantastic stories, games and child’s play. The capacity to imagine and enchant oneself in face of a work of art may be awaken through the contact with works of Bruno Munari, Remy Charlip and Claude Closky, among others. |
id |
UFMG-12_280ee37fe3776c3cbe4d45098b4aabbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/48524 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O signo infantil em livros de artistaArtes - estudo e ensinoLivro de artistaLivros infantisChildren’s books generally anticipate what books in the future will be. What is the most interesting in terms of editorials in regard of materials, shapes, special cut-outs and finishings may be found in children books. What elements could distinguish an artist book made for children from common children’s books? Is it possible to draw this distinction? This text highlights some ordinary subjects in such pieces that are also present in artists’ books: coloring books, the alphabet, fantastic stories, games and child’s play. The capacity to imagine and enchant oneself in face of a work of art may be awaken through the contact with works of Bruno Munari, Remy Charlip and Claude Closky, among others.Os livros infantis, de modo geral, antecipam o que será o livro no futuro. O que de mais interessante existe em termos editoriais no que diz respeito a materiais, formatos, cortes especiais e acabamentos, pode ser encontrado nos livros infantis. Que elementos podem distinguir um livro de artista feito para crianças de um livro infantil comum? É possível fazer essa distinção? Este texto aponta alguns temas comuns nessas obras, que também estão presentes em livros de artista: os livros para colorir, o alfabeto, histórias fantásticas, jogos e brincadeiras. A capacidade de imaginar e se encantar diante de uma obra de arte pode ser iniciada por meio do contato com as obras de Bruno Munari, Remy Charlip, Claude Closky, entre outros.Universidade Federal de Minas Gerais2023-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.2, N.3: may.2012 - oct.2012; 59-72PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.2, N.3: may.2012 - oct.2012; 59-72PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.2, N.3: mai.2012 - out.2012; 59-722238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524/39121https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito Cadôr, Amir2023-10-25T13:10:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48524Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-25T13:10:56Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O signo infantil em livros de artista |
title |
O signo infantil em livros de artista |
spellingShingle |
O signo infantil em livros de artista Brito Cadôr, Amir Artes - estudo e ensino Livro de artista Livros infantis |
title_short |
O signo infantil em livros de artista |
title_full |
O signo infantil em livros de artista |
title_fullStr |
O signo infantil em livros de artista |
title_full_unstemmed |
O signo infantil em livros de artista |
title_sort |
O signo infantil em livros de artista |
author |
Brito Cadôr, Amir |
author_facet |
Brito Cadôr, Amir |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito Cadôr, Amir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artes - estudo e ensino Livro de artista Livros infantis |
topic |
Artes - estudo e ensino Livro de artista Livros infantis |
description |
Children’s books generally anticipate what books in the future will be. What is the most interesting in terms of editorials in regard of materials, shapes, special cut-outs and finishings may be found in children books. What elements could distinguish an artist book made for children from common children’s books? Is it possible to draw this distinction? This text highlights some ordinary subjects in such pieces that are also present in artists’ books: coloring books, the alphabet, fantastic stories, games and child’s play. The capacity to imagine and enchant oneself in face of a work of art may be awaken through the contact with works of Bruno Munari, Remy Charlip and Claude Closky, among others. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48524/39121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.2, N.3: may.2012 - oct.2012; 59-72 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.2, N.3: may.2012 - oct.2012; 59-72 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.2, N.3: mai.2012 - out.2012; 59-72 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080491278336 |