CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferracini, Renato
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mandell, Carolina Hamanaka
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749
Resumo: We are dealing here with the risk on the contemporary scene, from a reflection about their relationship with body and performativity. We leave the analysis of the term itself in the various fields of knowledge based in Ulrich Beck, Zygmunt Bauman Josette Feral, David Le Breton e Deleuze and observation of works and contemporary artists that adopt the risk as attitude performative or aesthetics like Intrepid Troupe (RJ), Nau Ícaros (SP), La Minimum (SP), Cia. Scenic Circense ParaladosanjoS (SP), Pia Fraus ( SP) Group Ares (SP), or foreigners like De La Guarda and Fuerza Bruta! (Argentina), Compagnia Finzi Pasca (Switzerland) and La Fura dels Baus (Spain). Also the performers work as Jan Fabre, Tehching Hsieh and Brazilian Filipe Spindola and Sara Panamby (RJ), who take very different attitudes toward risk. Companies and dance artists, such as the aforementioned Group Scene 11 (SC) and the dancer and choreographer Diogo Granato (SP), which supports its creation in Contact Improvisation techniques, circus and parkour.
id UFMG-12_2bf234525fef368cd7f0da1afa7f2473
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15749
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADERiscoCorpoPerformatividadeRiskBodyPerformativityWe are dealing here with the risk on the contemporary scene, from a reflection about their relationship with body and performativity. We leave the analysis of the term itself in the various fields of knowledge based in Ulrich Beck, Zygmunt Bauman Josette Feral, David Le Breton e Deleuze and observation of works and contemporary artists that adopt the risk as attitude performative or aesthetics like Intrepid Troupe (RJ), Nau Ícaros (SP), La Minimum (SP), Cia. Scenic Circense ParaladosanjoS (SP), Pia Fraus ( SP) Group Ares (SP), or foreigners like De La Guarda and Fuerza Bruta! (Argentina), Compagnia Finzi Pasca (Switzerland) and La Fura dels Baus (Spain). Also the performers work as Jan Fabre, Tehching Hsieh and Brazilian Filipe Spindola and Sara Panamby (RJ), who take very different attitudes toward risk. Companies and dance artists, such as the aforementioned Group Scene 11 (SC) and the dancer and choreographer Diogo Granato (SP), which supports its creation in Contact Improvisation techniques, circus and parkour.Abordamos aqui o risco na cena contemporânea, a partir da reflexão sobre suas relações com corpo e performatividade. Partimos da análise do próprio termo nos diversos campos do conhecimento a partir de ferramentas conceituais de caráter interdisciplinar a partir de pensadores como Ulrich Beck, Zygmunt Bauman Josette Feral, David Le Breton e Deleuze. Já no campo empírico podemos observar o risco presente em obras de grupos teatrais circenses, como os brasileiros Intrépida Trupe (RJ), Nau de Ícaros (SP), La Mínima (SP), Cia. Cênico Circense ParaladosanjoS (SP), Pia Fraus (SP), Grupo Ares (SP), ou estrangeiros como De La Guarda e Fuerza Bruta! (Argentina), Compagnia Finzi Pasca (Suíça) e La Fura Dels Baus (Espanha). Também nos trabalhos de performers como Jan Fabre, Tehching Hsieh e dos brasileiros Filipe Spindola e Sara Panamby (RJ), que adotam posturas bem diversas em relação ao risco. Companhias e artistas da dança, como o já citado Grupo Cena 11 (SC) e o bailarino e coreógrafo Diogo Granato (SP), que apoia sua criação em técnicas de Contato Improvisação, circo e parkour.Universidade Federal de Minas Gerais2016-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - apr.2017; 229-241PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 229-241PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 229-2412238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749/pdfFerracini, RenatoMandell, Carolina Hamanaka info:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-25T18:13:39Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15749Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-25T18:13:39Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
title CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
spellingShingle CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
Ferracini, Renato
Risco
Corpo
Performatividade
Risk
Body
Performativity
title_short CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
title_full CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
title_fullStr CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
title_full_unstemmed CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
title_sort CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE
author Ferracini, Renato
author_facet Ferracini, Renato
Mandell, Carolina Hamanaka
author_role author
author2 Mandell, Carolina Hamanaka
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferracini, Renato
Mandell, Carolina Hamanaka
dc.subject.por.fl_str_mv Risco
Corpo
Performatividade
Risk
Body
Performativity
topic Risco
Corpo
Performatividade
Risk
Body
Performativity
description We are dealing here with the risk on the contemporary scene, from a reflection about their relationship with body and performativity. We leave the analysis of the term itself in the various fields of knowledge based in Ulrich Beck, Zygmunt Bauman Josette Feral, David Le Breton e Deleuze and observation of works and contemporary artists that adopt the risk as attitude performative or aesthetics like Intrepid Troupe (RJ), Nau Ícaros (SP), La Minimum (SP), Cia. Scenic Circense ParaladosanjoS (SP), Pia Fraus ( SP) Group Ares (SP), or foreigners like De La Guarda and Fuerza Bruta! (Argentina), Compagnia Finzi Pasca (Switzerland) and La Fura dels Baus (Spain). Also the performers work as Jan Fabre, Tehching Hsieh and Brazilian Filipe Spindola and Sara Panamby (RJ), who take very different attitudes toward risk. Companies and dance artists, such as the aforementioned Group Scene 11 (SC) and the dancer and choreographer Diogo Granato (SP), which supports its creation in Contact Improvisation techniques, circus and parkour.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - apr.2017; 229-241
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 229-241
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 229-241
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081372082176