The arising of intimacies in childhood: an educational problem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Joana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560
Resumo: This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.
id UFMG-12_4b118c8ec4d2731125b031d9e6d8b501
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32560
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The arising of intimacies in childhood: an educational problemEl surgir de las intimidades en la infância : un problema educativoO assomar das intimidades na infância : um problema educativoInfância.Intimidade.Educação artística.Encontro.Childhood.Intimacy.Art education.Encounter.Infancia.Intimidad.Educación artística.Encuentro.This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.Este artículo pretende hacer una revisión histórica de la infancia y una reflexión en torno a la intimidad en la contemporaneidad, en un proceso de desmontaje de las percepciones normalizadas de los términos. La investigación en el campo de la educación artística propone una reconsideración de la infancia, defendiendo su existencia en todas las edades, articulando el devenir de la infancia en la experiencia artística. El surgimiento de las intimidades en la infancia es un asunto complejo en efervescencia a lo largo de la vida, cuyo sentido educativo activa el diálogo entre lo que aparece – se manifiesta – y lo que se construye en un proceso de desaparición. La reflexión en torno a proyectos que involucran libros de artista en encuentros educativos, busca trazar caminos de acciones vivenciales en niños-libros-adultos, en la renovación de la vida cotidiana.Este artigo pretende fazer uma revisão histórica da infância e uma reflexão em torno da intimidade na contemporaneidade, num processo de desmontagem de perceções normalizadas dos termos. A investigação no campo da educação artística, propõe uma reconsideração da infância, defendendo a sua existência em todas as idades, articulando os devires da infância na experiencia artística. O assomar das intimidades na infância é matéria complexa em efervescência ao longo da vida, cujo sentido educativo ativa o diálogo entre aquilo que aparece – se manifesta – e o que se constrói em processo de desaparecimento. A reflexão em torno de projetos envolvendo livros de artista em encontros educativos, procura traçar percursos de ações experienciais em crianças-livros-adultos, na renovação dos quotidianos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3256010.35699/2237-5864.2021.32560PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 392238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560/29264Copyright (c) 2021 Joana Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Joana2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32560Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The arising of intimacies in childhood: an educational problem
El surgir de las intimidades en la infância : un problema educativo
O assomar das intimidades na infância : um problema educativo
title The arising of intimacies in childhood: an educational problem
spellingShingle The arising of intimacies in childhood: an educational problem
Nascimento, Joana
Infância.
Intimidade.
Educação artística.
Encontro.
Childhood.
Intimacy.
Art education.
Encounter.
Infancia.
Intimidad.
Educación artística.
Encuentro.
title_short The arising of intimacies in childhood: an educational problem
title_full The arising of intimacies in childhood: an educational problem
title_fullStr The arising of intimacies in childhood: an educational problem
title_full_unstemmed The arising of intimacies in childhood: an educational problem
title_sort The arising of intimacies in childhood: an educational problem
author Nascimento, Joana
author_facet Nascimento, Joana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Joana
dc.subject.por.fl_str_mv Infância.
Intimidade.
Educação artística.
Encontro.
Childhood.
Intimacy.
Art education.
Encounter.
Infancia.
Intimidad.
Educación artística.
Encuentro.
topic Infância.
Intimidade.
Educação artística.
Encontro.
Childhood.
Intimacy.
Art education.
Encounter.
Infancia.
Intimidad.
Educación artística.
Encuentro.
description This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560
10.35699/2237-5864.2021.32560
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.32560
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560/29264
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Joana Nascimento
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Joana Nascimento
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079564337152