The arising of intimacies in childhood: an educational problem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560 |
Resumo: | This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life. |
id |
UFMG-12_4b118c8ec4d2731125b031d9e6d8b501 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/32560 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The arising of intimacies in childhood: an educational problemEl surgir de las intimidades en la infância : un problema educativoO assomar das intimidades na infância : um problema educativoInfância.Intimidade.Educação artística.Encontro.Childhood.Intimacy.Art education.Encounter.Infancia.Intimidad.Educación artística.Encuentro.This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.Este artículo pretende hacer una revisión histórica de la infancia y una reflexión en torno a la intimidad en la contemporaneidad, en un proceso de desmontaje de las percepciones normalizadas de los términos. La investigación en el campo de la educación artística propone una reconsideración de la infancia, defendiendo su existencia en todas las edades, articulando el devenir de la infancia en la experiencia artística. El surgimiento de las intimidades en la infancia es un asunto complejo en efervescencia a lo largo de la vida, cuyo sentido educativo activa el diálogo entre lo que aparece – se manifiesta – y lo que se construye en un proceso de desaparición. La reflexión en torno a proyectos que involucran libros de artista en encuentros educativos, busca trazar caminos de acciones vivenciales en niños-libros-adultos, en la renovación de la vida cotidiana.Este artigo pretende fazer uma revisão histórica da infância e uma reflexão em torno da intimidade na contemporaneidade, num processo de desmontagem de perceções normalizadas dos termos. A investigação no campo da educação artística, propõe uma reconsideração da infância, defendendo a sua existência em todas as idades, articulando os devires da infância na experiencia artística. O assomar das intimidades na infância é matéria complexa em efervescência ao longo da vida, cujo sentido educativo ativa o diálogo entre aquilo que aparece – se manifesta – e o que se constrói em processo de desaparecimento. A reflexão em torno de projetos envolvendo livros de artista em encontros educativos, procura traçar percursos de ações experienciais em crianças-livros-adultos, na renovação dos quotidianos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3256010.35699/2237-5864.2021.32560PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 392238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560/29264Copyright (c) 2021 Joana Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Joana2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32560Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem El surgir de las intimidades en la infância : un problema educativo O assomar das intimidades na infância : um problema educativo |
title |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
spellingShingle |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem Nascimento, Joana Infância. Intimidade. Educação artística. Encontro. Childhood. Intimacy. Art education. Encounter. Infancia. Intimidad. Educación artística. Encuentro. |
title_short |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
title_full |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
title_fullStr |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
title_full_unstemmed |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
title_sort |
The arising of intimacies in childhood: an educational problem |
author |
Nascimento, Joana |
author_facet |
Nascimento, Joana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Joana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância. Intimidade. Educação artística. Encontro. Childhood. Intimacy. Art education. Encounter. Infancia. Intimidad. Educación artística. Encuentro. |
topic |
Infância. Intimidade. Educação artística. Encontro. Childhood. Intimacy. Art education. Encounter. Infancia. Intimidad. Educación artística. Encuentro. |
description |
This article aims to make a historical review of childhood and a reflection around intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, defending its existence at all ages, articulating the becoming of childhood in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educative sense activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection around projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560 10.35699/2237-5864.2021.32560 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.32560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560/29264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Joana Nascimento https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Joana Nascimento https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 15 - 39 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079564337152 |