ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496 |
Resumo: | At the crossroads of art, community and arising technologies, we problematize the concept of community and examine how it is articulated within collaborative practices in contemporary art. In addressing collaborative artistic propositions, we perceive, on the one hand, a variety of positions regarding the relationship between the artist and the community, and on the other, their inseparability, since together they compose a relation of inter-dependent co-arising as individuation. With theoretical foundation in Gilbert Simondon, Bruno Latour, Antonio Negri and Michael Hardt, we move in the direction of affirming the gesture of participative sharing of the commons to activate the power of the collective. |
id |
UFMG-12_53a0c1ae0f393828459a9775e701828f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15496 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUMArteColaboraçãoComunidade.ArtCollaborationComunityAt the crossroads of art, community and arising technologies, we problematize the concept of community and examine how it is articulated within collaborative practices in contemporary art. In addressing collaborative artistic propositions, we perceive, on the one hand, a variety of positions regarding the relationship between the artist and the community, and on the other, their inseparability, since together they compose a relation of inter-dependent co-arising as individuation. With theoretical foundation in Gilbert Simondon, Bruno Latour, Antonio Negri and Michael Hardt, we move in the direction of affirming the gesture of participative sharing of the commons to activate the power of the collective.Em presença dos cruzamentos entre arte, comunidade e tecnologia, problematizamos o que entendemos por comunidade e como tais concepções encontram-se implicadas nas práticas de colaboração na arte contemporânea. Ao abordar propostas artísticas colaborativas, percebemos, por um lado, posturas diferenciadas quanto à relação artista e comunidade, por outro lado, uma indissociabilidade entre ambos, uma vez que se produzem em relações recíprocas de individuação. Com fundamentação teórica em Gilbert Simondon, Bruno Latour, Antonio Negri e Michael Hardt, nos movemos na direção de afirmar a existência pelo ato de compartilhar o comum, ao ativar a potência dos coletivos.Universidade Federal de Minas Gerais2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 42-60PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 42-60PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 42-602238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496/pdfOliveira, Andreia Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-24T18:09:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15496Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-07-24T18:09:45Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
title |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
spellingShingle |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM Oliveira, Andreia Machado Arte Colaboração Comunidade. Art Collaboration Comunity |
title_short |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
title_full |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
title_fullStr |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
title_full_unstemmed |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
title_sort |
ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM |
author |
Oliveira, Andreia Machado |
author_facet |
Oliveira, Andreia Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Andreia Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Colaboração Comunidade. Art Collaboration Comunity |
topic |
Arte Colaboração Comunidade. Art Collaboration Comunity |
description |
At the crossroads of art, community and arising technologies, we problematize the concept of community and examine how it is articulated within collaborative practices in contemporary art. In addressing collaborative artistic propositions, we perceive, on the one hand, a variety of positions regarding the relationship between the artist and the community, and on the other, their inseparability, since together they compose a relation of inter-dependent co-arising as individuation. With theoretical foundation in Gilbert Simondon, Bruno Latour, Antonio Negri and Michael Hardt, we move in the direction of affirming the gesture of participative sharing of the commons to activate the power of the collective. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 42-60 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 42-60 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 42-60 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080584601600 |