As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camart, Cécile
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Arbex, Márcia, Chaves, Lívia Cristina Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688
Resumo: We present here the translation of the article “Les stratégies éditoriales de Sophie Calle”, by Cécile Camart, originally released on the book Littérature et Photographie (2008), by Presses Universitaires de Rennes. In this paper, Camart describes the changes in the french publishing from 1981, mainly with regards to photography, consequence of innovations on the artistic production that leads to a new form of narrative photoliterary. The autor places Sophie Calle in this context, and demonstrates her role in the renovation of the french publishing, in sintony with her artistic route and her connexion with another emblematic photographers, such as Denis Roche and Bernard Plossu. The paper also shows that her work is full of elements from popular imagery, photonovel, mass medias, tabloids, and it presents, at the same time, traits of relic, of precious, of collection, combining autobiographical elements with fiction. The analysis of this French artist’s editorial strategies allows the autor to course along the major works by Sophie Calle in its several developments and midias: from the notebook to the artist’s book, going through the situations and the exhibitions in galleries and museums.
id UFMG-12_61fc4ea83f6870824f9aa355fe88c28b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15688
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artistaSophie CalleFotografiaLiteraturaEdiçãoPhotographyNarrativeEditionWe present here the translation of the article “Les stratégies éditoriales de Sophie Calle”, by Cécile Camart, originally released on the book Littérature et Photographie (2008), by Presses Universitaires de Rennes. In this paper, Camart describes the changes in the french publishing from 1981, mainly with regards to photography, consequence of innovations on the artistic production that leads to a new form of narrative photoliterary. The autor places Sophie Calle in this context, and demonstrates her role in the renovation of the french publishing, in sintony with her artistic route and her connexion with another emblematic photographers, such as Denis Roche and Bernard Plossu. The paper also shows that her work is full of elements from popular imagery, photonovel, mass medias, tabloids, and it presents, at the same time, traits of relic, of precious, of collection, combining autobiographical elements with fiction. The analysis of this French artist’s editorial strategies allows the autor to course along the major works by Sophie Calle in its several developments and midias: from the notebook to the artist’s book, going through the situations and the exhibitions in galleries and museums.Apresentamos aqui a tradução do artigo “Les stratégies éditoriales de Sophie Calle”, de Cécile Camart, originalmente publicado no livro Littérature et Photographie (2008), pela Presses Universitaires de Rennes. Em seu texto, Camart descreve a reviravolta que a edição francesa sofre a partir de 1981, principalmente no que diz respeito à fotografia, consequência de inovações na produção artística que abrem espaço para uma nova forma de narrativa fotoliterária. A autora situa Sophie Calle nesse contexto, demonstra seu papel na renovação da edição francesa, sua relação com outros fotógrafos emblemáticos tais como Denis Roche e Bernard Plossu, mostrando que sua obra, ao mesmo tempo em que apresenta elementos do imaginário popular, do fotorromance, das mídias de massa, também apresenta sua porção de relíquia, do precioso, da coleção, combinando elementos autobiográficos com a ficção. O exame das estratégias editoriais da artista francesa permite à autora percorrer, assim, suas principais obras em seus diversos desdobramentos: da caderneta ao livro de artista, passando pelas exposições em galerias e museus.Universidade Federal de Minas Gerais2015-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - apr.2016; 112-129PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - abr.2016; 112-129PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - abr.2016; 112-1292238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688/pdfCamart, CécileArbex, MárciaChaves, Lívia Cristina Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-10T21:55:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15688Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-09-10T21:55:22Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
title As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
spellingShingle As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
Camart, Cécile
Sophie Calle
Fotografia
Literatura
Edição
Photography
Narrative
Edition
title_short As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
title_full As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
title_fullStr As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
title_full_unstemmed As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
title_sort As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista
author Camart, Cécile
author_facet Camart, Cécile
Arbex, Márcia
Chaves, Lívia Cristina Lopes
author_role author
author2 Arbex, Márcia
Chaves, Lívia Cristina Lopes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camart, Cécile
Arbex, Márcia
Chaves, Lívia Cristina Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Sophie Calle
Fotografia
Literatura
Edição
Photography
Narrative
Edition
topic Sophie Calle
Fotografia
Literatura
Edição
Photography
Narrative
Edition
description We present here the translation of the article “Les stratégies éditoriales de Sophie Calle”, by Cécile Camart, originally released on the book Littérature et Photographie (2008), by Presses Universitaires de Rennes. In this paper, Camart describes the changes in the french publishing from 1981, mainly with regards to photography, consequence of innovations on the artistic production that leads to a new form of narrative photoliterary. The autor places Sophie Calle in this context, and demonstrates her role in the renovation of the french publishing, in sintony with her artistic route and her connexion with another emblematic photographers, such as Denis Roche and Bernard Plossu. The paper also shows that her work is full of elements from popular imagery, photonovel, mass medias, tabloids, and it presents, at the same time, traits of relic, of precious, of collection, combining autobiographical elements with fiction. The analysis of this French artist’s editorial strategies allows the autor to course along the major works by Sophie Calle in its several developments and midias: from the notebook to the artist’s book, going through the situations and the exhibitions in galleries and museums.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15688/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - apr.2016; 112-129
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - abr.2016; 112-129
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.5, N.10: nov.2015 - abr.2016; 112-129
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080988303360