Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135 |
Resumo: | This article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left. |
id |
UFMG-12_67a2bae9f5ee1abac9b4c8a86b698366 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/36135 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)Le personnel est politique : une analyse cinématographique d'O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)O pessoal é político: uma análise fílmica de O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)gêneroCinema NovoPaulo Cesar SaraceniGenderCinema NovoPaulo Cesar Saraceni.GenreCinema Novo.Paulo Cesar SaraceniThis article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left.Cet article propose une analyse du film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) en le contextualisant dans le mouvement brésilien Cinema Novo et dans le débat politique et culturel de la gauche dans le contexte établi après le coup d'État civilo-militaire de 1964. D'un point de vue féministe, on se demande comment le récit caractérise le personnage Ada (Isabella) et sa relation avec le protagoniste Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). Dans une décennie marquée par les discussions sur le genre, O Desafio a intégré des questions de la sphère privée entre hommes et femmes, les rapportant à des positions politiques et présentant des tensions entre le mouvement de libération des femmes et la lutte de classe traditionnelle dans la conception de la gauche.O presente artigo propõe uma análise do filme O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) contextualizando-o no movimento do Cinema Novo brasileiro e no debate político e cultural das esquerdas na conjuntura estabelecida após o golpe civil-militar de 1964. A partir de uma perspectiva feminista, questiona-se como a narrativa caracteriza a personagem Ada (Isabella) e sua relação com o protagonista Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). Em uma década marcada pelas discussões de gênero, O Desafio incorporou as questões do âmbito privado entre homens e mulheres, relacionando-as a posições políticas e apresentando tensões entre o movimento pela libertação das mulheres e a tradicional luta de classes na concepção das esquerdas.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3613510.35699/2237-5864.2022.36135PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 162-178PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 162-178PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 162-1782238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135/30338Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Carolinne MendesCarrijo, Aline Fernandes2022-07-19T21:10:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36135Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:10:54Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) Le personnel est politique : une analyse cinématographique d'O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) O pessoal é político: uma análise fílmica de O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
title |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
spellingShingle |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) da Silva, Carolinne Mendes gênero Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni Gender Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni. Genre Cinema Novo. Paulo Cesar Saraceni |
title_short |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
title_full |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
title_fullStr |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
title_full_unstemmed |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
title_sort |
Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) |
author |
da Silva, Carolinne Mendes |
author_facet |
da Silva, Carolinne Mendes Carrijo, Aline Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Carrijo, Aline Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Carolinne Mendes Carrijo, Aline Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gênero Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni Gender Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni. Genre Cinema Novo. Paulo Cesar Saraceni |
topic |
gênero Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni Gender Cinema Novo Paulo Cesar Saraceni. Genre Cinema Novo. Paulo Cesar Saraceni |
description |
This article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135 10.35699/2237-5864.2022.36135 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.36135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135/30338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 162-178 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 162-178 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 162-178 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081757958144 |