Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Carolinne Mendes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carrijo, Aline Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135
Resumo: This article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left.
id UFMG-12_67a2bae9f5ee1abac9b4c8a86b698366
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36135
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)Le personnel est politique : une analyse cinématographique d'O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)O pessoal é político: uma análise fílmica de O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)gêneroCinema NovoPaulo Cesar SaraceniGenderCinema NovoPaulo Cesar Saraceni.GenreCinema Novo.Paulo Cesar SaraceniThis article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left.Cet article propose une analyse du film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) en le contextualisant dans le mouvement brésilien Cinema Novo et dans le débat politique et culturel de la gauche dans le contexte établi après le coup d'État civilo-militaire de 1964. D'un point de vue féministe, on se demande comment le récit caractérise le personnage Ada (Isabella) et sa relation avec le protagoniste Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). Dans une décennie marquée par les discussions sur le genre, O Desafio a intégré des questions de la sphère privée entre hommes et femmes, les rapportant à des positions politiques et présentant des tensions entre le mouvement de libération des femmes et la lutte de classe traditionnelle dans la conception de la gauche.O presente artigo propõe uma análise do filme O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) contextualizando-o no movimento do Cinema Novo brasileiro e no debate político e cultural das esquerdas na conjuntura estabelecida após o golpe civil-militar de 1964. A partir de uma perspectiva feminista, questiona-se como a narrativa caracteriza a personagem Ada (Isabella) e sua relação com o protagonista Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). Em uma década marcada pelas discussões de gênero, O Desafio incorporou as questões do âmbito privado entre homens e mulheres, relacionando-as a posições políticas e apresentando tensões entre o movimento pela libertação das mulheres e a tradicional luta de classes na concepção das esquerdas.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3613510.35699/2237-5864.2022.36135PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 162-178PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 162-178PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 162-1782238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135/30338Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Carolinne MendesCarrijo, Aline Fernandes2022-07-19T21:10:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36135Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:10:54Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
Le personnel est politique : une analyse cinématographique d'O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
O pessoal é político: uma análise fílmica de O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
title Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
spellingShingle Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
da Silva, Carolinne Mendes
gênero
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni
Gender
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni.
Genre
Cinema Novo.
Paulo Cesar Saraceni
title_short Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
title_full Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
title_fullStr Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
title_full_unstemmed Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
title_sort Personal is political: analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967)
author da Silva, Carolinne Mendes
author_facet da Silva, Carolinne Mendes
Carrijo, Aline Fernandes
author_role author
author2 Carrijo, Aline Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Carolinne Mendes
Carrijo, Aline Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv gênero
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni
Gender
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni.
Genre
Cinema Novo.
Paulo Cesar Saraceni
topic gênero
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni
Gender
Cinema Novo
Paulo Cesar Saraceni.
Genre
Cinema Novo.
Paulo Cesar Saraceni
description This article proposes an analysis of the film O Desafio (Paulo Cesar Saraceni, 1967) connecting it to the Brazilian Cinema Novo movement and to the political and cultural debate of the left in the context established after the civil-military coup of 1964. From a feminist perspective, the article questions how the narrative characterizes the character Ada (Isabella) and her relationship with the protagonist Marcelo (Oduvaldo Vianna Filho). In a decade marked by gender discussions, O Desafio incorporated issues from the private sphere between men and women, relating them to political positions and presenting tensions between the movement for women's liberation and the traditional class struggle in the conception of the left.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135
10.35699/2237-5864.2022.36135
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.36135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36135/30338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carolinne Mendes da Silva, Aline Fernandes Carrijo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 162-178
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 162-178
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 162-178
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081757958144